This paper examines the effects of gentrification through the lens of the interactions and perceptions which can be found in local, neighbourhood pubs. By interviewing predominantly Dutch, non-gentrifying customers in the rapidly gentrifying Indische Buurt neighbourhood in Amsterdam, we uncovered discourses which are both welcoming to, and cautious of the process. Three themes were examined: changes in the neighbourhood, changes in the role of pubs in daily life and changes in the interactions within pubs. In many respects, the process of gentrification is welcomed because it represents something 'Dutch' coming into the neighbourhood after years of immigration. Divisions between gentrifiers and non-gentrifiers are not experienced as starkly as is often portrayed in the literature; our respondents tended to be much more ambivalent than other non-gentrifying groups portrayed in studies elsewhere. This may be due to the more managed-nature of Dutch gentrification. However, there is a sense that one's pub is impervious to the changes in the rest of the neighbourhood, a discourse which must be taken into account when drawing any long-term conclusions from this study.
LINK
This research explores commercial friendship within Dutch pubs, focusing on the transition from transactional to personal interactions between bartenders and guests. The study uses semi-structured interviews and thematic analysis to reveal that commercial friendship shares many similarities with non-commercial friendship but differs in important aspects. We found six levels of commercial friendship that range from minimal interactions, categorized as 'guest,' to deep, personal connections identified as 'best friend.' We identified three dimensions of commercial friendship quality: activities, self-disclosure, and social support. A critical finding is the 'tipping point'—a stage in the relationship development where interactions shift from professional to personal, characterized by mutual personal disclosure and balanced social support, redefining professional relationships. These findings demonstrate that commercial environments can foster genuine friendships, and provide valuable insights for enhancing interpersonal relationships within the hospitality industry.
LINK
In december 2014 heeft het Lectoraat Netwerk Cultuur in samenwerking met het consortium het onderzoeksproject ‘Toolkit Digitaal Publiceren’ afgerond. Resultaten voortvloeiend uit dit onderzoek zijn onder andere: • Hybrid Publishing Workflow (HPW) ; • Diverse tools, zoals de epub generator, epub player, hybrid editor en epubster (alle ontwikkelde tools zijn gedocumenteerd op de GitHub repository); • Publicaties; From Print to Ebooks – a Hybrid Publishing Toollkit for the Arts , Digital Publishing Toolkit – the Blogposts ; • Digital versies van Think Like a Lawyer; een hoofdstuk van Sketching; MyHighlights; • Expert meetings en workshops over “going hybrid”; • Internationaal actief netwerk; • 3 internationale conferenties, inclusief videoregistraties en een foto reportage. Binnen het SIA RAAK MKB project hebben we met name gekeken naar hoe wij een bijdrage kunnen leveren aan het faciliteren van de uitgever in de kunst- en cultuursector in Nederland. Tijdens en na het afronden van het onderzoeksproject is er internationaal interesse getoond in dit onderwerp. Met behulp van deze Top-up subsidie wil het lectoraat Netwerkcultuur met een gedeelte van het consortium haar grenzen verleggen, door niet alleen haar huidige onderzoek te valoriseren, maar ook nieuwe onderzoeksvragen te adresseren. Het lectoraat wil zijn internationale netwerk bestendigen onder andere door middel van het aanvragen van een Europese subsidie, nieuwe onderzoeksvragen te formuleren en beantwoorden, nieuwe samenwerkingsverbanden aan gaan met hogescholen/universiteiten en partijen uit het werkveld. Het schrijven van een internationale Europese subsidie aanvraag kost vaak veel tijd. Met name het afstemmen van inhoudelijke ambities, het formuleren van activiteitenplan, met daarbij de gewenste milestones. Met behulp van Top-up gelden kan het lectoraat een aantal werksessies organiseren waarin een aantal afgevaardigden van het consortium worden uitgenodigd om te werken aan de aanvraag. Zo’n werksessie zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit drie dagen aaneengesloten werken aan de aanvraag. Om de snelheid van het werken tijdens zo’n bijeenkomst zo hoog mogelijk te houden is het van grootste belang dat de juiste mensen aanwezig zijn. Op deze manier kunnen we samen de juiste keuzes maken en waar nodig bijsturen in wat er uiteindelijk moet worden opgeleverd. Inhoudelijk zal de aanvraag een vervolg zijn op het eerder gedane onderzoek binnen het project Digitaal Publiceren Toolkit, en georiënteerd zijn op visueel en experimenteel publiceren. De huidige methodologie werkt goed voor tekstboeken en onderzoeks/theorie uitgaven, maar is nog niet goed toepasbaar op echte visuele publicaties. Deels is er een kennisachterstand ten opzichte van ontwikkelingen die zich nu in niet-Westerse landen spelen (bijvoorbeeld de ongelofelijke boom van 'webtoons' in Zuid Korea), en deels hebben wij ons hier nog niet op kunnen richten met de juiste mensen.