The knowledge base for Social Work is strengthening. Underpinning of Social Work deriving from scientific research is necessary given the growing complexity of the work and its context. How this research should be conducted and to what type of outcomes it must lead, is part of an ongoing debate. In the Netherlands, practice-based research at Universities of Applied Sciences (UAS) is a relative new approach. Social Work research groups at UAS assert to conduct practice-based research in order to contribute to knowledge and support the objectives of Social Work. The current study was carried out to obtain insight into the characteristics of this research approach. A sample of publications was analysed in terms of knowledge purpose, methodology, and level and type of participation. Results show a strong focus on producing descriptive knowledge and to a lesser extent on control knowledge, using primarily qualitative research methods, and with limited direct participation by stakeholders. In order to practice more what they preach the research can strengthen by doing more empirical research, by diversifying the research in terms of design and methods and increasing the level of participation of stakeholders
Bij onderzoek naar sociaal werk is een grondige werkwijze en praktische relevantie belangrijk. De juiste strategie brengt bruikbare uitkomsten en de gewenste bewijskracht. Met dit onderzoek willen we vormen van praktijkgericht onderzoek naar sociaal werk door hbo-lectoraten in beeld brengen en verder ontwikkelen.Doel We willen vormen van praktijkgericht onderzoek in het hbo naar sociaal werk in beeld brengen en verder ontwikkelen. We zullen niet alleen de gekozen methoden beschrijven, maar ook de motieven van de onderzoekers om voor een bepaalde methode te kiezen. Resultaten Dit onderzoek loopt nog. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 01 februari 2016 - 01 juli 2020 Aanpak Elke deelstudie heeft een eigen onderzoeksmethode. Er is bijvoorbeeld gewerkt met literatuurstudie en documentenanalyse (studie I), Q-methodologie (studie II) en participatieve casestudies (studie III).