The Technical Manual for the digital evaluation tool QualiTePE supports users of the QualiTePE tool in creating, conducting and analysing evaluations to record the quality of teaching in physical education. The information on the General Data Protection Regulation (GDPR) instructs users on how to anonymise the data collection of evaluations and which legal bases apply with regard to the collection of personal data. The technical manual for the digital evaluation tool QualiTePE and the information on the General Data Protection Regulation (GDPR) are available in English, German, French, Italian, Spanish, Dutch, Swedish, Slovenian, Czech and Greek.
DOCUMENT
Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt dit zich niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding. Uit een enquête van TMO Fashion Business School onder de klanten van mkb multi-brand fashionretailers (steekproefgrootte= 363) blijkt dat 61% van de ondervraagden niet weet welke merken duurzaam zijn en behoefte hebben aan transparantie hierover. Daarnaast vindt 71% de communicatie van verkoopmedewerkers over duurzaamheid slecht (Van der Laan, 2022). Wat kunnen mkb multi-brand fashionretailers doen om hun assortiment duurzame kleding beter te verkopen? Om antwoord te geven op bovenstaande vraag is Next Fashion Retail (NFR) opgericht; een SIA onderzoeksproject van De Haagse Hogeschool, TMO Development Center, Cube Retail en branchepartners Modint, Inretail en Euretco. Next Fashion Retail onderzoekt hoe moderetailers de online en offline retailomgeving kunnen inzetten om de verkoop van duurzame kleding te stimuleren (Van der Laan, 2022). Het onderzoeksproject van NFR is gestart met de onderzoeksvraag: Hoe kunnen mkb multi-brand fashion retailers hun customer journey inrichten om de verkoop van duurzam(er)e kleding te vergroten? In het voorjaar van 2022 zijn op basis van deze eerste onderzoeksresultaten innovaties ontwikkeld door designstudenten, die retailers helpen hun duurzame mode-aanbod beter te verkopen (Van der Laan, 2022). Het winnende design idee van het NFR onderzoek zijn de informatieve hangers van Maaike Roos: Deze zogenaamde ‘conversation pieces’ stimuleren de dialoog tussen medewerkers en klanten over duurzaamheid en zorgen ervoor dat zowel medewerkers als klanten meer informatie over duurzamere keuzes krijgen. Er zijn 3 categorieën geformuleerd met 6 vragen, vijf op de hangers en éen op de ‘give away’ bij de kassa. De drie categorieën zijn: materialen, makers en care. De categorie materialen bestaat uit de materialen: katoen, polyester, viscose en wol. De categorie ‘ makers’ bestaat uit een shelftalker en een hanger eveneens de categorie ‘care’. Het onderzoek is zowel on- als offline: het offline gedeelte wordt uitgevoerd door studenten van TMO Fashion Business School en zal worden uitgevoerd bij negen retailers in de periode van 14 oktober tot 9 december 2022 (zie tabel 1.0). Het online gedeelte wordt uitgevoerd door studenten van de opleiding Ondernemerschap en Retailmanagement van de Haagse Hogeschool.
DOCUMENT
Dit stagenotitieblok is ontwikkeld door Kenniswerkplaats Zorgvuldig Data Delen, en is afkomstig van Hogeschool Utrecht - Juridische Zaken en Privacy Officers. Neem dit stagenotitieblok mee naar je sollicitatiegesprek of eerste stagedag. Je vindt er toelichting op: 1 Welk stagecontract? 2 Welke apps en devices mag je gebruiken? 3 Hoe ga je om met vertrouwelijke data? 4 Privacybeleid, hoe zit dat?
DOCUMENT
To enable circularity new tools are needed. Regulatory compliance with the European Commission has introduced the Digital Product Passport (DPP) as part of the Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR). This framework requires traceability across all production tiers, including Tier 4, which covers raw material origins. The textile clothing leather and footwear (TCLF) sector has been identified as priority categories for DPP adoption, with mandatory compliance set between 2027 and 2030. DPP system standardizes lifecycle value chain data and includes information on material origin, manufacturing, assembly, and end-of-life handling. For the Dutch textile sector, comprising of almost 11,000 companies, DPP implementation presents significant challenges due to fragmented data infrastructure and long product lifecycles. Traditional identifiers (e.g., QR-codes, RFID) are often damaged or removed, limiting their effectiveness. Molecular characterization—using established techniques like spectral and chemical analysis—is emerging as the only reliable long-term solution for persistent, product-embedded identification. These molecular methods allow precise validation of fiber content, wear analysis, and recyclability, addressing compliance and end-of-life traceability issues. The Molecular Digital Physical Digital Product Passport (M-DPP) initiative demonstrates a practical application of these techniques for wool and cotton. It employs co-design to ensure regulatory alignment and develops an open-source API to support automated validation, extended producer responsibility (EPR), return and reuse (RE), textile lifecycle recovery (TLR), and material sorting and recycling (MSR). Smart contract functionality enables automated execution within deposit-refund systems, improving traceability and circularity. An iterative, design-thinking methodology underpins system development, ensuring adaptability to evolving standards. Pilot testing in collaboration with fashion and interior partners will validate the molecular sensing and data integration approach. Dissemination and scaling will occur through partnerships with NewTexEco, Circolab, DCTV, and TNO’s Center of Excellence for DPPs, aligning with European standardization efforts and enabling sector-wide adoption.