Quantified Self staat voor de zelfmetende mens. Het aantal mensen dat met zelf gegeneerde gezondheidsgegevens het zorgproces binnenwandelt gaat de komende jaren groeien. Verschillende soorten activity trackers en gezondheidsapplicaties voor de smartphone maken het relatief eenvoudig om persoonlijke gegevens te verzamelen over beweging, voeding, slaap, hartslag, menstruatiecyclus, etc. Steeds vaker zullen patiënten dit soort data meenemen naar de huisarts. Het is daarom raadzaam kennis te nemen van wat er zoal aan zelfmeettechnologie beschikbaar is en hoe het is gesteld met de kwaliteit, toepasbaarheid of zelfs generaliseerbaarheid van de data. In dit artikel lichten we de achtergrond van Quantified Self toe, zetten we dit in een breder perspectief van technologische ontwikkelingen en zullen we iets zeggen over de zin en onzin van zelfmetingen, waarbij de focus zal liggen op Quantified Self met betrekking tot gezondheid en levensstijl.
DOCUMENT
Learning is all about feedback. Runners, for example, use apps like the RunKeeper. Research shows that apps like that enhance engagement and results. And people think it is fun. The essence being that the behavior of the runner is tracked and communicated back to the runner in a dashboard. We wondered if you can reach the same positive effect if you had a dashboard for Study-behaviour. For students. And what should you measure, track and communicate? We wondered if we could translate the Quantified Self Movement into a Quantified Student. So, together with students, professors and companies we started designing & building Quantified Student Apps. Apps that were measuring all kinds of study-behaviour related data. Things like Time On Campus, Time Online, Sleep, Exercise, Galvanic Skin Response, Study Results and so on. We developed tools to create study – information and prototyped the Apps with groups of student. At the same time we created a Big Data Lake and did a lot of Privacy research. The Big Difference between the Quantified Student Program and Learning Analytics is that we only present the data to the student. It is his/her data! It is his/her decision to act on it or not. The Quantified Student Apps are designed as a Big Mother never a Big Brother. The project has just started. But we already designed, created and learned a lot. 1. We designed and build for groups of prototypes for Study behavior Apps: a. Apps that measure sleep & exercise and compare it to study results, like MyRhytm; b. Apps that measure study hours and compare it to study results, like Nomi; c. Apps that measure group behavior and signal problems, like Groupmotion; d. Apps that measure on campus time and compare it with peers, like workhorse; 2. We researched student fysics to see if we could find his personal Cup-A-Soup-Moment (meaning, can we find by looking at his/her biometrics when the concentration levels dip?); 3. We created a Big Data lake with student data and Open Data and are looking for correlation and causality there. We already found some interesting patterns. In doing so we learned a lot. We learned it is often hard to acquire the right data. It is hard to create and App or a solution that is presenting the data in the right way and presents it in a form of actionable information. We learned that health trackers are still very inprecise. We learned about (and solved some) challenges surrounding privacy. Next year (2017) we will scale the most promising prototype, measure the effects, start a new researchproject and continu working on our data lake. Things will be interesting, and we will blog about it on www.quantifiedstudent.nl.
LINK
Posterpresentatie KCO conferentie, 16 november 2015. Opportunities for and effect of a workplace health promotion intervention using eHealth technologies.
DOCUMENT
Of het nu gaat om het kwantitatief in kaart brengen van het beweeggedrag van een groep kinderen, het overbrengen van kennis over lichaamsbeweging of het creëren van bewustwording over gezond beweeggedrag, er liggen tal van kansen om met nieuwe technologie het vak bewegingsonderwijs te verrijken. In dit artikel is beschreven op welke wijze het project 'Groningen zet stappen' dit in de praktijk heeft toegepast.
DOCUMENT
De poster is gepresenteerd tijdens het congres Healthy Work, Good for Business, Health Hub Roden op 29 april 2016. De poster presenteert het promotietraject waarbinnen wearable technology en persuasive eCoaching worden gecombineerd om duurzame inzetbaarheid onder werknemers te bevorderen. Wearable technology meet gezondheidsgedrag van de werknemer automatisch en objectief. De koppeling met persuasive eCoaching zorgt voor persoonlijk relevante feedback op het gemeten gezondheidsgedrag.
DOCUMENT
Artikel in éénmalige uitgave QSI special edition 1130 Quantified Self Institute ter gelegenheid van het driejarige bestaan van het Quantified Self Institute van de Hanzehogeschool Groningen. (28 september 2012 - 2 november 2015 = 1130 dagen)
DOCUMENT
Slecht nieuws; ZEO is failliet. En dat is balen voor de Quantified Self community. Want ZEO laat heel mooi zien wat er tegenwoordig mogelijk is op het gebied van zelfmeten en is daarmee een prachtig voorbeeld van waar QS voor staat.
LINK
Quantified Self wordt in rap tempo populairder. Het is fantastisch om mee te maken hoe het QS-Institute momenteel in de lift zit. We krijgen steeds meer aandacht in de media; vorige week waren we zelfs op de nationale TV, in het programma Labyrint van de VPRO.
LINK
Quantified Self werd in 2007 geïntroduceerd als naam voor de mens die op zoek is naar persoonlijk betekenis uit persoonlijke data. Het is een beweging die sindsdien wereldwijd mensen bij elkaar brengt voor een dialoog over zelfkennis door getallen. In dit artikel wordt de zelfmetende mens geïntroduceerd en belicht vanuit verschillende perspectieven met als doel te duiden wat deze beweging kan betekenen voor de gezondheidszorg.
DOCUMENT