De hoge frequentie waarin bedrijfsregels veranderen wordt veroorzaakt door snel veranderende klantenwensen, wet- en regelgeving en beleid. Tegelijkertijd vindt er een beweging plaats waarin meer transparantie over de bedrijfsvoering wordt geëist. Beheer van bedrijfsregels is essentieel.
LINK
Elke ondernemer kent het wel: nog voordat een schop de grond in gaat heb je te maken met talloze regels, wetten en richtlijnen. Van de door dit kabinet gepredikte deregulering is nog niet veel terechtgekomen, alle goede bedoelingen ten spijt. Toch kunnen ondernemers zelf ook het een en ander doen om de ongewenste effecten van al die regelgeving aan te pakken.
MULTIFILE
De frequentie waarin bedrijfsregels veranderen versnelt. Deze versnelling wordt veroorzaakt door snel veranderende klantenwensen, wet- en regelgeving en beleid. Tegelijkertijd vindt er een beweging plaats waarin meer transparantie over de bedrijfsvoering wordt geëist. Deze beweging dwingt organisaties om aan te kunnen tonen welke bedrijfsregels in welke situaties zijn toegepast.
LINK
Nu steeds meer wetgeving op digitale wijze wordt uitgevoerd, is er ook toenemende aandacht voor het proces en de methode van ‘digitale vertaling’ van regelgeving. Deze bijdrage maakt de aansluiting tussen de digitaliseringspraktijk en de wetgevingspraktijk concreter door ervaringen uit verschillende projecten, en met name het RAAK-project, te delen en te laten zien wat wetgevingsjuristen hiervan kunnen leren.
DOCUMENT
In dit artikel worden de posities van verschillende actoren, die actief zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en assurance, geïdentificeerd en geanalyseerd. De nadruk wordt momenteel gelegd op vrijwillige activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het rapporteren over deze activiteiten, ondanks dat een nieuwe richtlijn op Europees niveau bepaalde Nederlandse ondernemingen verplicht te rapporteren over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door het vrijwillige karakter van rapportages over maatschappelijk verantwoord ondernemen en het ontbreken van formele regelgeving is er een verhoogd risico dat bedrijven misbruik maken van mvo-rapportages voor bijvoorbeeld zakelijk of persoonlijk gewin. De verwachting is echter dat het belang en de kwaliteit van mvo-rapportages zal toenemen in de nabije toekomst om transparantie te verhogen binnen verschillende branches en sectoren. Hierdoor kunnen mvo-rapportages en de controle hierop ingezet worden om onethisch gedrag te verminderen en meer openheid van zaken te geven hoe ondernemingen te werk gaan.
DOCUMENT
Wij zijn onderdeel van de Europese Unie (EU), en het Europese speelveld is een dynamische waar je als gemeente- of provincieambtenaar veel kunt halen (en brengen) voor jouw organisatie. Terwijl een heel groot deel van Europese wet- en regelgeving impact heeft op de medeoverheden (denk aan regelgeving over schone lucht, bodem, water, digitalisering), biedt de weg naar Brussel ook kansen voor beleidsbeïnvloeding, netwerken, profileren van je gemeente of provincie en financieringsmogelijkheden ten behoeve van lokale en regionale uitdagingen. Denk aan leren van collega’s uit andere Europese steden en regio’s over hoe zij omgaan met thema’s als wateroverlast, digitale inclusie en woningnood, en Europese financieringskansen voor een innovatieve aanpak om met de gevolgen van klimaat om te gaan. Hoewel jij als (toekomstig) EU-expert binnen je organisatie het belang van investeren in de EU inziet, kan het zijn dat jouw organisatie (nog) niet goed toegerust is op het verzilveren van Europese kansen.
DOCUMENT
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de wet- en regelgeving met betrekking tot studeren met een functiebeperking (i.c. dyslexie). De procedure van intake naar begeleiding wordt geschetst (rol van de decaan, rol van de student, rol van de opleiding).
DOCUMENT
In dit artikel wordt een classificatieschema gepresenteerd waarmee veranderingen aan informatiesystemen, die beslissingen uitvoeren, kunnen worden getypeerd. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de moeite van de wijziging voor de interne organisatie en de klant.
LINK
Wat is de staat (positie en stand van zaken) van de pedagogiek in relatie tot de ontwikkelingen in de samenleving? Is de pedagogiek meer en meer van de staat (wet- en regelgeving) of kan de pedagoog de staat juist ontwikkelen door de bijdragen aan de opvoeding van de burgers van nu en de toekomst? Hoofdstuk in het boek 'De staat van de pedagogiek. Analytisch, opbrengstgericht en visionair' (redactie: Loes Houweling, Willemieke de Jong, Hans de Deckere en Hester Viëtor).
DOCUMENT
In dit artikel gaan we in op geldigheidsbeheer van bedrijfsregels. Eerst zal het doel van geldigheidsbeheer worden gepresenteerd. Vervolgens wordt uitgelegd wat niet-temporeel geldigheidsbeheer inhoudt inclusief een voorbeeld van een niet-temporeel scenario. Daarna wordt uitgelegd wat temporeel geldigheidsbeheer inhoudt inclusief drie voorbeelden van temporeel geldigheidsbeheer.
LINK