Publinova logo

Zoekresultaten

Producten 27

product

Veldonderzoek leesvaardigheid Amsterdam Zuidoost

Laaggeletterdheid is een erkend maatschappelijk probleem en staat de laatste jaren nadrukkelijk op de politiek-bestuurlijke agenda. De cijfers over laaggeletterdheid zijn verontrustend. Volgens het onderzoek van de OESO geldt landelijk 12% procent van de beroepsbevolking als laaggeletterd, voor Amsterdam was al bekend dat 16% behoort tot die categorie (Buisman en Houtkoop, 2014). Uit eerder veldonderzoek van het lectoraat Management van Cultuurverandering komen veel hogere uitkomsten naar voren dan de cijfers die al bekend waren: 27% van de beroepsbevolking in Amsterdam Nieuw-West is hoogstwaarschijnlijk onvoldoende leesvaardig. De hoogste percentages zijn te vinden in Slotermeer Noordoost (41%) en Slotermeer Zuidwest en Geuzenveld (allebei 37%) (Achbab, Fukkink, Straathof & Faddegon, 2015). Leesvaardigheid is een noodzakelijke voorwaarde voor geletterdheid. Dat betekent dus dat het probleem van laaggeletterdheid in een aantal delen van Amsterdam mogelijk groter is dan men denkt. Dat geldt waarschijnlijk ook voor Amsterdam Zuidoost. Veel van die problematiek is verborgen laaggeletterdheid waardoor de populatie moeilijk te bereiken is.

PDF

Veldonderzoek leesvaardigheid Amsterdam Zuidoost
product

Selfevaluation tool for learning by children in a maker space

Maker spaces are generally regarded as a valuable innovation in comparison to traditional education, although it is largely unclear what is exactly learned. This deficiency hampers the deployment of maker spaces, particularly their embedding and integration in the existing practice in formal education. In the work presented here, we explore the possibility of having learners self-report on their learning experience. For this purpose, we developed an easy-to-use visual tool for assessing learning of 21st Century Skills in children’s maker space activities, the Self-Evaluation Tool (SET). Particularly, we investigated the validation of the SET for the self-evaluation of learning activities in the maker space and how children evaluate their own performance in the various domains. The results show higher scores on learning goals in subjectification and lower scores for socialization. Future research will focus on a comparison of the different types of maker programs.

PDF

Selfevaluation tool for learning by children in a maker space
product

Zuidoost op de kaart

Een fieldlab impliceert niet alleen onderzoeken, maar ook maken endoen. Het combineren van onderzoek en ontwerp moet uiteindelijkleiden tot bruikbare diensten en producten. De belofte is immersom directe waarde te creëren voor het gebied en de burgers. In FieldlabZuidoost wordt samen met alle betrokken partijen in de buurtgewerktaan een nieuw ontwerp voor het imago van Zuidoost. Denegatievereputatiedie het stadsdeel nog steeds heeft, wordt door debewoners als belemmerend ervaren en strookt bovendien niet methun eigen percepties. Zij zijn juist optimistisch en ervaren een positieveontwikkeling van het gebied.

PDF

Zuidoost op de kaart