Deze casestudie geeft inzicht in verschillende soorten kennis die kenmerkend zijn voor applied design research. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kennis over de huidige situatie, over wenselijke alternatieven en over effectieve oplossingen om daar te komen. Ofwel, kennis hoe het is, kennis over hoe het kan zijn en kennis over hoe het zal zijn als we effectieve oplossingen toepassen. Elk van deze soorten kennis heeft andere kwaliteitscriteria.
DOCUMENT
Design en onderzoek zijn twee kennisgebieden die elk hun eigen tradities, methoden, standaarden en praktijken hebben. Deze twee werelden lijken behoorlijk gescheiden, waarbij onderzoekers onderzoeken wat er is en ontwerpers visualiseren wat er zou kunnen zijn. Dit boek slaat een brug tussen beide werelden door te laten zien hoe design en onderzoek geïntegreerd kunnen worden om een nieuw kennisveld te ontwikkelen. Dit boek bevat 22 inspirerende beschouwingen die laten zien hoe de unieke kwaliteiten van onderzoek (gericht op het bestuderen van het heden) en ontwerp (gericht op het ontwikkelen van de toekomst) gecombineerd kunnen worden. Dit boek laat zien dat de transdisciplinaire aanpak toepasbaar is in een veelheid van sectoren, variërend van gezondheidszorg, stedelijke planning, circulaire economie en de voedingsindustrie. Het boek bestaat uit vijf delen en biedt een scala aan illustratieve voorbeelden, ervaringen, methoden en interpretaties. Samen vormen ze het kenmerk van een mozaïek, waarbij elk stukje een deel van het complete plaatje bijdraagt en alle stukjes samen een veelzijdig perspectief bieden op wat toegepast ontwerponderzoek is, hoe het wordt geïmplementeerd en wat de lezer ervan kan verwachten.
DOCUMENT
Increasingly, Design Thinking's influence reaches beyond the confines of traditional design disciplines and expands its role in connecting domains and integrating resources. This study focused on the changing role of design researchers involved in interdisciplinary research projects, following a Research-through-Design (RtD) approach. The research setting for this study was a project on the design and evaluation of digital solutions in the context of dementia. This study applied process research methods to provide a holistic view of the dynamics between actors from different domains as well as an understanding of the role of design researchers within the complexity of the larger system of an interdisciplinary RtD collaboration. Findings at the organizational, process, and product levels emphasized the following three changing roles for design researchers in interdisciplinary RtD: (1) a mediator role, (2) a sensemaking role, and (3) a role in improving processes by applying research artefacts.
DOCUMENT
In this paper we explore the influence of the physical and social environment (the design space) son the formation of shared understanding in multidisciplinary design teams. We concentrate on the creative design meeting as a microenvironment for studying processes of design communication. Our applied research context entails the design of mixed physical–digital interactive systems supporting design meetings. Informed by theories of embodiment that have recently gained interest in cognitive science, we focus on the role of interactive “traces,” representational artifacts both created and used by participants as scaffolds for creating shared understanding. Our research through design approach resulted in two prototypes that form two concrete proposals of how the environment may scaffold shared understanding in design meetings. In several user studies we observed users working with our systems in natural contexts. Our analysis reveals how an ensemble of ongoing social as well as physical interactions, scaffolded by the interactive environment, grounds the formation of shared understanding in teams. We discuss implications for designing collaborative tools and for design communication theory in general.
MULTIFILE
Increasingly, Design Thinking has influence beyond the confines of traditional design disciplines and expands its’ role in connecting domains and integrating resources. This study focusses on the changing role of design researchers involved in interdisciplinary research projects, following a Research-through-Design (RtD) approach. The research context for this study is a project on designing and evaluating digital solutions in the context of dementia. Based on process research methods this study provides a holistic view on dynamics between actors from different domains and an understanding on the role of design researchers within the complexity of the larger system of an interdisciplinary RtD-collaboration. Findings on organizational-, process- and product level emphasize on three changing roles for design researchers in interdisciplinary RtD: 1) A mediator role, 2) a sensemaking role, and 3) a role in improving processes by applying research artefacts.
DOCUMENT
Professionals hebben naast onderzoekende ook ontwerpende vermogens nodig, ook diegene die geen designer zijn. Maar ontwerpenvaardigheden worden nog onvoldoende ontwikkeld in hoger onderwijs. Design research is een vorm van onderzoek waarbij ontwerpen een legitiem onderdeel is van het onderzoek en in deze boekbijdrage wordt een onderzoek (applied design research) besproken waarbij design research wordt ingebed in de onderwijspraktijk, samen met docenten.
DOCUMENT
This overview can be regarded as an atlas or travel guide with which the reader can follow a route along the various professorships. Chapter 2 centres on the professorships that are active in the field of Service Economy. Chapter 3 is dedicated to the professorships that are focussed on the field of Vital Region. Chapter 4 describes the professorships operating in the field of Smart Sustainable Industries. Chapter 5 deals with the professorships that are active in the field of the institution-wide themes of Design Based Education and Design Based Research. Lastly, in Chapter 6 we make an attempt to discover one or more connecting themes or procedures in the approach of the various professorships. This publication is not intended to give a definitive answer to the question as to what exactly NHL Stenden means by the concept of Design Based Research. The aim of this publication is to get an idea of everything that is happening in the NHL Stenden professorships and to pique one’s curiosity to find out more.
DOCUMENT
Design en research zijn twee kennisgebieden met elk eigen standaarden, methoden en tradities. Applied Design Research betreft vormen van onderzoek waarbij ontwerpen een fundamenteel onderdeel vormt van het onderzoek. Het kan zich heugen op een groeiende belangstelling, ook buiten de wereld van design, maar wat is het precies? Het boek bevat een mozaïek van 22 artikelen van 25 lectoren en onderzoekers, die gezamenlijk een goed beeld geven, maar waarbij geen van de artikel het geheel overziet. Het toont een vorm van onderzoek die even praktijk- als toekomstgericht is. Het boek wordt ingeleid met een introductie die het boek ordent in 5 thema’s: (1) het vizier op de toekomst; (2) de drang om de wereld te verbeteren; (3) ontwerpen en onderzoeken mét anderen; (4) bruggen bouwen tussen disciplines; en (5) de opgave voor ADR.
DOCUMENT
Academic design research often fails to contribute to design practice. This dissertation explores how design research collaborations can provide knowledge that design professionals will use in practice. The research shows that design professionals are not addressed as an important audience between the many audiences of collaborative research projects. The research provides insight in the learning process by design professionals in design research collaborations and it identifies opportunities for even more learning. It shows that design professionals can learn about more than designing, but also about application domains or project organization.
DOCUMENT
This investigation explores relations between 1) a theory of human cognition, called Embodied Cognition, 2) the design of interactive systems and 3) the practice of ‘creative group meetings’ (of which the so-called ‘brainstorm’ is perhaps the best-known example). The investigation is one of Research-through-Design (Overbeeke et al., 2006). This means that, together with students and external stakeholders, I designed two interactive prototypes. Both systems contain a ‘mix’ of both physical and digital forms. Both are designed to be tools in creative meeting sessions, or brainstorms. The tools are meant to form a natural, element in the physical meeting space. The function of these devices is to support the formation of shared insight: that is, the tools should support the process by which participants together, during the activity, get a better grip on the design challenge that they are faced with. Over a series of iterations I reflected on the design process and outcome, and investigated how users interacted with the prototypes.
DOCUMENT