This investigation explores relations between 1) a theory of human cognition, called Embodied Cognition, 2) the design of interactive systems and 3) the practice of ‘creative group meetings’ (of which the so-called ‘brainstorm’ is perhaps the best-known example). The investigation is one of Research-through-Design (Overbeeke et al., 2006). This means that, together with students and external stakeholders, I designed two interactive prototypes. Both systems contain a ‘mix’ of both physical and digital forms. Both are designed to be tools in creative meeting sessions, or brainstorms. The tools are meant to form a natural, element in the physical meeting space. The function of these devices is to support the formation of shared insight: that is, the tools should support the process by which participants together, during the activity, get a better grip on the design challenge that they are faced with. Over a series of iterations I reflected on the design process and outcome, and investigated how users interacted with the prototypes.
Ask any design researcher whether their carefully made research plans always make it through a project intact and you will probably get a chuckle out of them. Yet, discussions on how we deal with changing our plans on the go andhow we mitigate the repercussions to our research goals are sparse. To explore these challenges and how we can discuss them, we conduct a retrospective case study by analyzing pragmatic decisions that were made during a design research project of the first author. In finding the right perspective for this analysis, we turn to Cockton’s meta-principles for interaction design and its corresponding four design choice categories. Our findings describe four key decision moments using Cockton’s constructs to help identify what considerations went into making the pragmatic decision. In the discussion we reflect upon what Cockton’s constructs bring to the discussion of pragmatic decision-making and introduce the concepts of path-dependency and saturation alongside reflective questions to give design researchers more structure in reasoning about their pragmatic decision-making.
The idea that technologies influence society—both positively and negatively—is not new. This is mainly the terrain of the philosophy and the ethics of technolo-gy research. Similarly, design research aims to help create new technologies in line with individual, social, and societal needs and values. Against this backdrop, it seems essential to expose relations between design and philosophy of tech-nology research, particularly from a methodological perspective. The main goal of this paper is to suggest a preliminary overview of methods and approaches that can inspire and inform interdisciplinary collaboration and, with that, sys-tematic engagement with ethics in design processes. Through interdisciplinary exchange, we propose a preliminary typology of ethics-informed methods and approaches based on two main dimensions, namely theory-grounded approaches to theoretically-flexible techniques and assessment to accompaniment. This mapping intends to help navigate the ethical qualities of selected methods from both disciplines, and it aims to create a platform for fruitful interdisciplinary conversations.
MULTIFILE
In 2050 moet Nederland van het kabinet zijn getransformeerd tot een ‘circulaire economie’. Dat is een economisch en sociaal systeem waarin productie van grondstoffen en diensten duurzaam is georganiseerd, met respect voor mens en milieu. Tot nog toe is het meeste onderzoek hiernaar technologisch en logistiek van aard. Met welke technologieën kunnen reststoffen worden verwerkt, en hoe kunnen de verschillende stof- en energiestromen op elkaar worden aangesloten? MKB-bedrijven die deze technologieën ontwikkelen, realiseren zich dat er nu een volgende stap nodig is: de vertaling van een technologisch systeem naar sociale en economische processen die deelname aan de circulaire economie aantrekkelijk maken voor burgers en bedrijven. Nieuwe technologieën als online marktplaatsen en sociale netwerken (platformisering) en blockchain maken deze stap mogelijk. Ook MKB-bedrijven die betrokken zijn bij gebiedsontwikkeling (‘placemaking’) hebben een toenemende belangstelling voor deze ontwikkelingen. Buurten kunnen namelijk socialer, duurzamer en efficiënter worden ontwikkeld als bewoners en bedrijven meer met elkaar samenwerken, hulpbronnen delen en gezamenlijk duurzame energie produceren. Daardoor dalen de ontwikkelkosten en ontstaat mogelijk een hogere kwaliteit van leven. Dit onderzoek verkent de vraag hoe lokale platformen voor de circulaire economie kunnen worden ontworpen zodat ze aantrekkelijk worden voor deelname van burgers en bedrijven. Het onderzoek richt zich specifiek op het vraagstuk van waardentransparantie. Welke onderliggende economische en sociale waarden moeten een rol krijgen in het ontwerp van lokale platformen voor de circulaire economie? Hoe kunnen deze waarden inzichtelijk gemaakt worden, met als uiteindelijk doel om buurten duurzamer en leefbaarder te maken? Met een research-through-design aanpak verkent dit onderzoek de mogelijkheden voor MKB-bedrijven om aan te haken bij deze ontwikkelingen en bij te dragen aan sociale transformatie op het gebied van duurzaamheid. Dit resulteert in een aantal tools, scenario’s en design-principes die MKB bedrijven toe kunnen passen bij de verdere ontwikkeling van lokale platformen voor de circulaire economie.
Artificiële Intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in mediaorganisaties. Veel mediaorganisaties worstelen met de vraag hoe ze verantwoord met AI-toepassingen om moeten gaan. We onderzoeken hoe je mediaorganisaties kunt ondersteunen en begeleiden bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties.
Artificiële Intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in mediaorganisaties. Veel mediaorganisaties worstelen met de vraag hoe ze verantwoord met AI-toepassingen om moeten gaan. We onderzoeken hoe je mediaorganisaties kunt ondersteunen en begeleiden bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties. Doel Ons onderzoek richt zich op het ondersteunen en begeleiden van mediabedrijven bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties en bij het ontwerpen, ontwikkelen en inzetten van verantwoorde AI-toepassingen, door domeinspecifieke ethische instrumenten te ontwikkelen. Resultaten De beoogde resultaten van dit project zijn: 1) nieuwe kennis over het ontwerpen van verantwoorde AI in mediatoepassingen, 2) op media toegespitste ethische instrumenten, 3) verandering in de deelnemende mediaorganisaties ten aanzien van verantwoorde AI Nieuws - Het project is gelanceerd bij de Dutch Media Week via een talkshow. Bekijk deze talkshow - Ook wordt het project gevolgd door Scienceguide. Lees hun eerste artikel over dit project Looptijd 01 oktober 2021 - 30 september 2023 Aanpak In het onderzoek wordt een Research-through-Design aanpak aangenomen door het ontwerpen en evalueren van ethische instrumenten voor een verantwoorde toepassing van AI voor mediatoepassingen. Hierbij wordt gewerkt met concrete casussen rondom AI, geleverd door de praktijkpartners. Deze casussen zijn pluriforme aanbevelingssystemen, inclusieve spraakherkenningssystemen voor de Nederlandse taal en samenwerkende productie-ondersteuningssystemen.