Increasingly, Design Thinking's influence reaches beyond the confines of traditional design disciplines and expands its role in connecting domains and integrating resources. This study focused on the changing role of design researchers involved in interdisciplinary research projects, following a Research-through-Design (RtD) approach. The research setting for this study was a project on the design and evaluation of digital solutions in the context of dementia. This study applied process research methods to provide a holistic view of the dynamics between actors from different domains as well as an understanding of the role of design researchers within the complexity of the larger system of an interdisciplinary RtD collaboration. Findings at the organizational, process, and product levels emphasized the following three changing roles for design researchers in interdisciplinary RtD: (1) a mediator role, (2) a sensemaking role, and (3) a role in improving processes by applying research artefacts.
DOCUMENT
Increasingly, Design Thinking has influence beyond the confines of traditional design disciplines and expands its’ role in connecting domains and integrating resources. This study focusses on the changing role of design researchers involved in interdisciplinary research projects, following a Research-through-Design (RtD) approach. The research context for this study is a project on designing and evaluating digital solutions in the context of dementia. Based on process research methods this study provides a holistic view on dynamics between actors from different domains and an understanding on the role of design researchers within the complexity of the larger system of an interdisciplinary RtD-collaboration. Findings on organizational-, process- and product level emphasize on three changing roles for design researchers in interdisciplinary RtD: 1) A mediator role, 2) a sensemaking role, and 3) a role in improving processes by applying research artefacts.
DOCUMENT
In this paper we explore the influence of the physical and social environment (the design space) son the formation of shared understanding in multidisciplinary design teams. We concentrate on the creative design meeting as a microenvironment for studying processes of design communication. Our applied research context entails the design of mixed physical–digital interactive systems supporting design meetings. Informed by theories of embodiment that have recently gained interest in cognitive science, we focus on the role of interactive “traces,” representational artifacts both created and used by participants as scaffolds for creating shared understanding. Our research through design approach resulted in two prototypes that form two concrete proposals of how the environment may scaffold shared understanding in design meetings. In several user studies we observed users working with our systems in natural contexts. Our analysis reveals how an ensemble of ongoing social as well as physical interactions, scaffolded by the interactive environment, grounds the formation of shared understanding in teams. We discuss implications for designing collaborative tools and for design communication theory in general.
MULTIFILE
In 2050 moet Nederland van het kabinet zijn getransformeerd tot een ‘circulaire economie’. Dat is een economisch en sociaal systeem waarin productie van grondstoffen en diensten duurzaam is georganiseerd, met respect voor mens en milieu. Tot nog toe is het meeste onderzoek hiernaar technologisch en logistiek van aard. Met welke technologieën kunnen reststoffen worden verwerkt, en hoe kunnen de verschillende stof- en energiestromen op elkaar worden aangesloten? MKB-bedrijven die deze technologieën ontwikkelen, realiseren zich dat er nu een volgende stap nodig is: de vertaling van een technologisch systeem naar sociale en economische processen die deelname aan de circulaire economie aantrekkelijk maken voor burgers en bedrijven. Nieuwe technologieën als online marktplaatsen en sociale netwerken (platformisering) en blockchain maken deze stap mogelijk. Ook MKB-bedrijven die betrokken zijn bij gebiedsontwikkeling (‘placemaking’) hebben een toenemende belangstelling voor deze ontwikkelingen. Buurten kunnen namelijk socialer, duurzamer en efficiënter worden ontwikkeld als bewoners en bedrijven meer met elkaar samenwerken, hulpbronnen delen en gezamenlijk duurzame energie produceren. Daardoor dalen de ontwikkelkosten en ontstaat mogelijk een hogere kwaliteit van leven. Dit onderzoek verkent de vraag hoe lokale platformen voor de circulaire economie kunnen worden ontworpen zodat ze aantrekkelijk worden voor deelname van burgers en bedrijven. Het onderzoek richt zich specifiek op het vraagstuk van waardentransparantie. Welke onderliggende economische en sociale waarden moeten een rol krijgen in het ontwerp van lokale platformen voor de circulaire economie? Hoe kunnen deze waarden inzichtelijk gemaakt worden, met als uiteindelijk doel om buurten duurzamer en leefbaarder te maken? Met een research-through-design aanpak verkent dit onderzoek de mogelijkheden voor MKB-bedrijven om aan te haken bij deze ontwikkelingen en bij te dragen aan sociale transformatie op het gebied van duurzaamheid. Dit resulteert in een aantal tools, scenario’s en design-principes die MKB bedrijven toe kunnen passen bij de verdere ontwikkeling van lokale platformen voor de circulaire economie.
Artificiële Intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in mediaorganisaties. Veel mediaorganisaties worstelen met de vraag hoe ze verantwoord met AI-toepassingen om moeten gaan. We onderzoeken hoe je mediaorganisaties kunt ondersteunen en begeleiden bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties.
Artificiële Intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in mediaorganisaties. Veel mediaorganisaties worstelen met de vraag hoe ze verantwoord met AI-toepassingen om moeten gaan. We onderzoeken hoe je mediaorganisaties kunt ondersteunen en begeleiden bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties. Doel Ons onderzoek richt zich op het ondersteunen en begeleiden van mediabedrijven bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties en bij het ontwerpen, ontwikkelen en inzetten van verantwoorde AI-toepassingen, door domeinspecifieke ethische instrumenten te ontwikkelen. Resultaten De beoogde resultaten van dit project zijn: 1) nieuwe kennis over het ontwerpen van verantwoorde AI in mediatoepassingen, 2) op media toegespitste ethische instrumenten, 3) verandering in de deelnemende mediaorganisaties ten aanzien van verantwoorde AI Nieuws - Het project is gelanceerd bij de Dutch Media Week via een talkshow. Bekijk deze talkshow - Ook wordt het project gevolgd door Scienceguide. Lees hun eerste artikel over dit project Looptijd 01 oktober 2021 - 30 september 2023 Aanpak In het onderzoek wordt een Research-through-Design aanpak aangenomen door het ontwerpen en evalueren van ethische instrumenten voor een verantwoorde toepassing van AI voor mediatoepassingen. Hierbij wordt gewerkt met concrete casussen rondom AI, geleverd door de praktijkpartners. Deze casussen zijn pluriforme aanbevelingssystemen, inclusieve spraakherkenningssystemen voor de Nederlandse taal en samenwerkende productie-ondersteuningssystemen.