Proefschrift van drs. Jeroen Gradener naar de legitimiteit van community development (opbouwwerk). Niet vanzelf krijgen opbouwwerkers een mandaat van bewoners om hen te ondersteunen in het verbeteren van hun eigen leven en hun leefomgeving. Hoe deze opbouwwerkers erin slagen om ondanks weerstanden hun legitimiteit als professional te ontwikkelen is onderwerp van het internationaal vergelijkend promotieonderzoek.
Rob Brons, voorzitter van het College van Bestuur van De Haagse Hogeschool van 2010 tot 2014, heeft grote interesse voor de toekomst van leren en de rol van het hbo daarin. Vanuit die interesse initieerde hij in 2012 een onderzoek met als vraag: ‘Wat is de toekomst van leren en welke rol speelt de hogeschool daarin?’ dat werd uitgevoerd door Rianne Valkenburg, lector Designerly Innovation, met een multidisciplinaire groep studenten van De Haagse Hogeschool. Bij het afscheid van Rob Brons is vrijwel dezelfde vraag voorgelegd aan alle lectoren: ‘Welke veranderingen signaleer je in de samenleving op het terrein van je lectoraat en wat betekent dat voor het hbo?’ [
Interesse in permacultuur groeit wereldwijd en Friesland is daar geen uitzondering op. Permacultuur verscheen als antwoord op toenemende vervuiling, verwoesting en uitputting veroorzaakt door de mensen overal op aarde. Het opende de deur naar een duurzamer toekomst. Dit boek neemt de lezer mee op reis naar permacultuurinitiatieven in Friesland. In opdracht van Stichting Leerschool Permacultuur Friesland zijn zoveel mogelijk permacultuurprojecten gezocht, bezocht en bestudeerd.
MULTIFILE