Dit project poogt een bijdrage te leveren aan het versterken van “de kennisketen van de gastvrijheidseconomie” middels de volgende projectdoelstellingen: • SWOT-analyse van huidige situatie, vanuit verschillende stakeholderperspectieven: kijkend vanuit de ontwikkelopgaves die men ziet, aan welke data over de customer journey is behoefte (inventarisatie)? Wat zijn de bijbehorende sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen (analyse)? • Versterken van de kennisketen via: hoe kunnen we kennisketen versterken met nieuwe technieken en door slim organiseren? • Een overzicht van strategische opties: welke strategische opties zijn er om 1.) sterktes te benutten om kansen te pakken en bedreigingen af te wenden en 2.) zwaktes op te lossen door kansen te pakken en gevaren te voorkomen die met bedreigingen meekomen • Input leveren voor 2.0 versie van het manifest van Gastvrij Overijssel en de beoogde oprichting van een “Data Hub” (waarvoor nog geen officiële werktitel) In de opvolgende hoofdstukken en paragrafen gaan we in op de aanpak (hoofdstuk 2) en de uitkomsten (hoofdstuk 3).
DOCUMENT
In opdracht van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer gemaakte sociale analyse van de wijk Lakerlopen in Eindhoven in het kader van de integrale wijkvernieuwing. Lakerlopen is statistisch gezien een van de 'slechtse'wijken van Eindhoven. Dit onderzoek heeft als insteek de sociale relaties tussen bewoners onderzocht. In de wijk worden bijna 30 leefgebieden onderscheiden. Leefgebieden zijn die pleintjes, straten, flats e.d. wat bewoners tot hun directe woonomgeving rekenen, en waarbij zij zich erg betrokken voelen. Dit onderzoek toont aan dat het niveau van de sociale relaties in de leefgebieden voornamelijk op of boven de gestelde norm zit. Voor vele betrokkenen, van actieve bewoner tot stedebouwkundige, was dit een verrassende uitkomst; het zorgde voor nieuw elan in de wijkvernieuwing, en een andere kijk op aandachtswijken in Eindhoven.
DOCUMENT
The aim of this project & work package is to develop a European action plan on mental health at work. A major and essential ingredient for this is the involvement of the relevant stakeholders and sharing experiences among them on the national and member state level. The Dutch Ministries of Health and Social Affairs and Employment have decided to participate in this “joint action on the promotion of mental health and well-being” with a specific focus on the work package directed at establishing a framework for action to promote taking action on mental health and well-being at workplaces at national level as well.
DOCUMENT
SMEs represent a very important part of the European economy today, and within this SME group the creative sector is recently one of the fastest growing sectors. Our paper studies the innovation management of 105 creative SMEs in Flanders and the Netherlands, based on the innovation diagnostic instrument, developed by Mazzarol & Reboud (2006). On the side of the „innovation climate‟ we identified many stimulating factors such as the well developed infrastructure and proximity of logistics and suppliers and an innovative and stimulating life style in the global area of Flanders and the Netherlands. However, we identified many restricting legislations and regulations that seem to hamper seriously most creative SMEs. Above that, many creative SMEs fail to find sufficient access to capital to invest in their growing innovative activities. We observe that the Dutch creative SMEs find more easily access to external financial resources and governmental support and subventions than their Flemish colleagues. Finally, the use of managerial tools like a SWOT analysis or setting up a solid financial or business plan seems very uncommon but required among creative SMEs.
DOCUMENT
Context When the pandemic hit the world, teachers were forced to change their education from onsite to virtual overnight Understandably, teaching quality decreased in the beginning, as there was little experience in how to adapt the educational design Zuyd University of Applied Sciences ( recognized the problem that teachers were on different didactic and pedagogical levels when it comes to online education Unfortunately, the pandemic made it hard for teachers to connect with each other In the Domain of Health and Welfare, this led to the idea of establishing a professional learning community A professional learning community ( can be seen as an informal group of people who share knowledge and experiences among each other on a common topic they are all highly interested in Zuyd’s vision “passion for development” sets a good basis for the start of such a community. Steps we took In order to find out how a professional learning community can look like in Zuyd, the following steps were taken Firstly, we collected and evaluated literature and best practices around the topic Based on our findings we developed an interview guideline and conducted interviews with eight teachers from the Domain of Health and Welfare Throughout the whole report a SWOT analysis was performed with the literature and best practices filling opportunities and threats and the interviews providing content for strengths and weaknesses Main findings From these sources, we derived enablers for a successful learning community, which led to recommendations for Zuyd on how to strategically position, implement and organize a PLC One of our major recommendations is to make didactic and pedagogical skills an important topic within Zuyd in order to strategically implement the learning community into Zuyd’s strategy Furthermore, we recommend giving the lead in organizing and facilitating the PLC to the blended learning task force To collect a diverse set of interested employees to the core group, the educational managers should personally approach teachers that might be interested The sense of urgency around the topic needs to be addressed regularly through the directors of the Domain, the task force of blended learning, as well as the PLC itself In this way, interest in the topic of didactic and pedagogical skills and blended learning can be enhanced In the report we go into greater detail on how to organize and apply these recommendations. We are convinced that implementing these steps will pay off in the future and will successfully enhance competencies on blended learning and didactic and pedagogical skills through knowledge exchange.
DOCUMENT
Stoas Wageningen | Vilentum Hogeschool (hierna: Stoas) wil de aandacht voor onderzoek in de bacheloropleidingen meer zichtbaar maken en versterken. Het belang hiervan is mede ingegeven door resultaten van de Nationale Studentenenquête van 2014 en het accreditatierapport van 2013 (NVAO, 2013) en het VKO-rapport van 2013 (Meurs & e.a., 2013). Deze laten namelijk zien dat studenten en externen de aandacht voor onderzoek in het curriculum onvoldoende herkennen. In samenspraak met de directie hebben in eerste instantie de kenniskring en de curriculumcommissie van Stoas het thema ‘onderzoek in het bachelorcurriculum’ opgepakt. Een inventarisatie bij collega’s leidde in mei 2014 tot een aantal conclusies. Zo bleken docenten nogal te verschillen in hun opvattingen over onderzoek: natuurwetenschappelijk, sociaal-wetenschappelijk, kennisgericht en praktijkgericht, hard en zacht en veelsoortige perspectieven op onderzoek. Ook bleek dat op allerlei plekken in het curriculum ‘echt’ onderzoek, onderzoekende werkwijzen (projectmatig werken, kwaliteitszorg, swot-analyses, zelfonderzoek, toetsen, ontwerpen en dergelijke) en academische vaardigheden (literatuur zoeken, kritisch kijken, oriënteren, evalueren, schrijfvaardigheden) aan de orde komen, zonder dat die binnen het curriculum helder met elkaar lijken samen te hangen. Er is geconcludeerd dat er behoefte is aan meer zichtbaarheid van wat er aan onderwijs op het gebied van onderzoek is en meer gemeenschappelijkheid in water gedaan wordt, met daarbinnen ruimte voor diversiteit met het oog op de verschillende vakinhouden, typen studenten en werkplekken.Vervolgens is de Onderzoeksgroep Onderzoek in de Bachelor (OOB) ingesteld om verdere initiatieven op dit vlak te ontwikkelen. Inventarisaties bij Stoas en andere lerarenopleidingen, verkenningen van landelijke beleidsontwikkelingen, workshops tijdens onderwijsleerdagen, interviews en gesprekken met studenten, collega’s enwerkplekbegeleiders zijn voorbeelden van activiteiten van de OOB tot nu toe. In het voorliggende kaderdocument brengt de OOB de opbrengsten hiervan samen in een visie op en kader voor onderzoek in de bachelor van Stoas.
MULTIFILE
Most beginning food forests face the following challenge: how do we get the harvest to the consumer? At food forest 't Mortelke they had the same question. The following research presents the answer to the following question: 'What are potential outlets for the harvest of Voedselbos 't Mortelke and how can these collaborations be realized?' The research provides more clarity on the needs of the market regarding potential collaborations with Voedselbos 't Mortelke. Interviews with interested parties (restaurants, country stores, organic supermarkets, individuals) revealed that the most appropriate form of cooperation with the food forest lies with fine-dining restaurants in the Eindhoven area. To initiate these collaborations an experimental phase is needed in which the chefs can get to know the products of the food forest. As a result of this research, several collaborations with restaurants have been initiated! Due to privacy reasons, certain parts of the research have been removed from the publication version.
DOCUMENT
In dit boek wordt het planningsproces voor marketingstrategieën op een toegankelijke wijze uitgelegd. Ieder hoofdstuk betreft een stap in het strategische marketingplanningsproces. Iedere stap wordt geïllustreerd met praktische voorbeelden en een slotcase, daarnaast worden per stap handige tools gepresenteerd.In deze achtste editie wordt digitale marketing volledig geïntegreerd in alle planningsstappen. Niet alleen online communicatie wordt behandeld, maar digitale marketing in de volle breedte, als onderdeel van de 'gewone marketing'. Ook is een nieuw 'Canvas model' ontwikkeld. Verder zijn de afnemers- en SWOT-analyse vereenvoudigd. Daarnaast zijn alle voorbeelden en praktijkcases vernieuwd, zodat ze nog beter aansluiten op de nieuwste ontwikkelingen en trends op het gebied van marketing.
LINK
Een verbetering van de effectiviteit heeft de grootste invloed op een verhoging van de productiviteit. Effectiviteit is veel belangrijker en bepaalt mede de efficiency. Eerst denken dan doen, eerst wat dan hoe.
DOCUMENT
Onderzoek in opdracht projectgroep Leef en Leer! (bestaand uit ObA, gemeente Amsterdam, E-TV en AT5) om onderzoek te doen naar de kwaliteit van netwerkvorming en netwerkintelligentie en de manier waarop die netwerkvorming ondersteund kan worden met een goed hanteerbare communicatiestructuur. Leef en Leer! wil in de wijken digitale geletterdheid van Amsterdammers in aandachtsgroepen versterken. Onderzoek is gebaseerd op kwalitatieve interviews met stakeholders en adviseert over verdere netwerkvorming in de eerste uitrolfase van de Leef en leer! pas aan eindgebruikers. Analyse is gebaseerd op de verschillende manieren waarop betrokkenen meenden dat zijzelf of anderen iets 'moesten'. Het 'moeten' werpt ligt op de normatieve en idealistische kant aan het Leef en Leer! netwerk en op haar meer disciplinaire kant. Dit valt terug te voeren op het langzaam duidelijker worden van de aard van het Leef en leer! netwerk. Het idealisme van de stuurgroep en later aangesloten wijkpartners verhoudt zich goed tot een transformatief netwerk en slecht tot een netwerk dat gericht is op institutionalisering.
DOCUMENT