Abstract about the design and review of Bachelor level education in prosthetics and orthotics in the Netherland.
Binnen de kamers van retorica namen de refereinen een aparte plaats in. Goede refereinen waren gebonden aan strikte regels en werden op de juiste manier voorgedragen op festivals waar de beste refereinen werden bekroond met een prijs. In dit artikel worden de drie prijswinnenende refereinen van het Rotterdamse rhetorijcfeest van 1561 onder de loep genomen.
Purpose: This paper aims to define the influence of the physical and social dimensions of the work environment on knowledge productivity of academics in Dutch Universities of Applied Sciences.Design/methodology/approach: Literature review; a multiple case study based on literature review (6 cases); a survey (n=188).Findings: Knowledge workers share two basic needs: their productivity requires isolation (internalization of knowledge) and interaction (externalization of knowledge), supported by different spatial concepts. None of the work environments involved in the study adequately support all of the phases in the knowledge development process adequately. Collective productivity is primarily determined by the physical dimension of the workplace; whereas the social dimension is crucial for personal productivity. Social interaction has a stronger effect than distraction; and the layout has a stronger effect than comfort.Conclusions - A high performance workplace supports both externalization and internalization of knowledge, allowing group members to collaborate and communicate according to need. More traditional work environments support internalization; innovative workplace designs (the office as meeting place) are more suited to support interaction and collaboration. Discover why freedom of choice is the key.Recommendations - Academics should be allowed to choose as to how, where and when they work and involved during the development of new concepts.Paper type: Research paper
MULTIFILE
De managementgame is de populaire benaming voor het ontwerpvak BK6ON5, een verplicht vak voor derdejaars Bachelors van de faculteit Bouwkunde, met ieder jaar zo’n 300-350 studenten. Een rollenspel, waarbij studenten in groepen van 9-10 rollen gedurende 10 weken een gebied analyseren en een ontwikkelingsvisie voor de komende 50 jaar formuleren. Elk jaar wordt een actuele casus waar vraag naar is opgepakt: Herontwikkeling van Blaak (Rotterdam 2013), Pompenburg (Rotterdam 2014), Campus TU (Delft 2015), barrièrewerking A20 (Schiedam 2016), M4H (Schiedam en Rotterdam 2017), Spoorzone (Dordrecht en Zwijndrecht 2018), Alexanderpolder (Rotterdam 2019) en Van A tot Z (Rotterdam 2020). Met deze cases wordt geschiedenis geschreven: toenemende complexiteit en integraliteit, gevolgen van klimaatverandering, economische ontwikkeling, verschuivende politieke verhoudingen, de verschuivingen in sturing op ontwikkeling, een meer circulaire economie en inclusieve samenleving. Het beschrijven van de opeenvolgende processen, de relatie met de gemeente die de opdracht heeft geformuleerd en de impact van de ‘lessons learned’ is de essentie van het voorstel. Het is niet alleen een rijke leeromgeving om te bestuderen, maar de uitkomsten van die studie zijn ook weer zeer bruikbaar voor de gemeente. De beschrijving van de cases en ontwerpoplossingen laat ook zien hoe een vak, gewaardeerd door studenten én professionals, kan worden vormgegeven. Er zit een beproefd didactisch concept achter de managementgame, wat ook op andere scholen, zeker in andere steden maar ook op andere schaal en zelfs context, kan worden toegepast. Die toelichting is een zinvolle kennisdeling in zich zelf, passend in de doelstelling van de City Deal Kennis Maken.