Geen samenvatting
Deze bijdrage portretteert het functioneren van vier professionele leergemeenschappen. Uit analyse blijkt dat het functioneren van deze PLG’s met ten minste zeven factoren beschreven moet worden. De factoren zijn taakperceptie, groepssamenstelling, spanningen, positionering in de school, leeractiviteiten, externaliseren en eigenaarschap. We zien dat veranderingen in de samenstelling van een professionele leergemeenschap het functioneren zowel kan belemmeren als bevorderen, afhankelijk van de aard en oorzaak van de verandering (contextafhankelijkheid) of van het moment van de verandering (tijdafhankelijkheid). Voor professionele leergemeenschappen is drie jaar amper voldoende om een bijdrage te leveren aan schoolontwikkeling. Docenten hebben voldoende ruimte en tijd nodig voor de ontwikkeling van eigenaarschap, om via deelname aan professionele leergemeenschappen bij te dragen aan professionele ontwikkeling en schoolontwikkeling.
Het Lectoraat Werken in Onderwijs en Academie Tien, een innovatieve school voor voortgezet onderwijs in Utrecht, onderzoeken in deze case study hoe de eigentijdse visie op leren en ontwikkelen van de school in de praktijk vorm krijgt binnen drie lagen (leerling, docenten (in-opleiding) en schoolontwikkeling).Doel Binnen Academie Tien is er wat betreft leren en ontwikkelen sprake van gelaagdheid: wat voor (1) leerlingen geldt, kan niet los staan van (2) opleiden van docenten-in-opleiding en professionaliseren van collega’s en (3) schoolontwikkeling. Hoe werken deze drie lagen van leren en ontwikkelen op elkaar in? En hoe werkt de visie van de school op leren door op onderwijskwaliteit? In het bijzonder zal er gekeken worden naar deze vragen in relatie tot het thema ‘omgaan met heterogeniteit’. Het doel van dit project is om meer inzicht voor de school in zichzelf te verkrijgen en voor scholen met vergelijkbare ambities. Resultaten De case study resulteert in een portret. Dit portret: geeft taal aan de visie van Academie Tien en maakt sterke kanten en verbeterpunten zichtbaar; schetst het leren en professionaliseren van docenten en kan richting geven aan toekomstig leren en professionaliseren; is een voorbeeld voor andere scholen als het gaat om het organiseren en verbinden van leren en ontwikkelen. Looptijd 01 januari 2023 - 31 januari 2024 Aanpak Onderzoekers vanuit het lectoraat en de school zelf verzamelen gegevens door het doen van observaties en diepte-interviews. Een veelgebruikt onderwijskundig model over (professioneel) leren wordt gebruikt om te duiden wat er wordt geleerd binnen de drie lagen van de schoolorganisatie en hoe er wordt geleerd.
Het leren en werken op scholen met een heterogene leerlingenpopulatie is complex. Leraren proberen leerlingen van ieder niveau uit te dagen. Dit vraagt vaak om professionalisering, die gericht is op goed leren omgaan met verschillen tussen leerlingen. Bij voorkeur wordt dit binnen de school georganiseerd. Doel Met dit onderzoek willen we het leren van leerlingen, het professionaliseren van leraren en het organiseren van professionaliseren rondom heterogeniteit in kaart brengen. Dit gaan we doen op Academie Tien, een innovatieve school voor voortgezet onderwijs die bewust kiest voor heterogeen groeperen in de onderbouw. De school heeft een eigentijdse visie op leren en ontwikkelen. Er is sprake van gelaagdheid: hetgeen voor de leerlingen geldt, kan niet los staan van professionalisering van collega's en van schoolontwikkeling. Resultaten Deze case study resulteert in een portret. Dit portret: schetst het leren en professionaliseren van leerlingen en leraren; geeft taal aan de visie van Academie Tien; kan richting geven aan toekomstig leren en professionaliseren door te fungeren als een spiegel voor andere leraren binnen en buiten de school; is een voorbeeld voor andere scholen als het gaat om het organiseren en verbinden van leren en ontwikkelen Looptijd 01 januari 2023 - 31 december 2023 Aanpak Er worden gegevens verzameld door: diepte-interviews met groepjes stakeholders in de schoolorganisatie (leerlingen, leraren, opleiders) pacticiperende observatie (van onderwijssituaties en professionaliseringsactiviteiten)
Het leren en werken op scholen met een heterogene leerlingenpopulatie is complex. Leraren proberen leerlingen van ieder niveau uit te dagen. Dit vraagt vaak om professionalisering, die gericht is op goed leren omgaan met verschillen tussen leerlingen. Bij voorkeur wordt dit binnen de school georganiseerd.