Although basic features of journalism have remained the same over the last decades, the tasks journalists perform, the skills they need and the position they have within news organizations have changed dramatically. Usually the focus in the discourse on changes in journalism is on skills, especially on technical multi-media skills or research skills. In this paper we focus on changes in professional roles of journalists, arguing that these roles have changed fundamentally, leading to a new generation of journalists. We distinguish between different trends in journalism. Journalism has become more technical, ranging from editing video to programming. At the same time, many journalists are now more ‘harvesters’ and ‘managers’ of information and news instead of producers of news. Thirdly, journalists are expected to gather information from citizens and social media, and edit and moderate user-contributions as well. Lastly, many journalists are no longer employed by media but work as freelancers or independent entrepreneurs. We track these trends and provide a detailed description of developments with examples from job descriptions in the Netherlands.
Over het Energieakkoord. In het energieakkoord voor duurzame groei is afgesproken dat in 2020 14 procent van de opwek hernieuwbaar moet zijn en in 2023 16 procent. De doelstelling is een uitdagende opgave waarbij de eerste vraag is: "Hoeveel hernieuwbare energie wordt er op dit moment opgewekt in Nederland?" Deze website geeft antwoord op de vraag voor de actueel opgewekte windenergie, zonne-energie en biogas.
LINK
Ontwikkelen van een tool om trends en scenario’s in kaart te brengen waarmee beter richting gegeven kan worden aan voor de praktijk relevante onderwijsprogramma’s en onderzoeksprojecten. In eerste instantie doen wij dat voor het domein commerciële economie (marketing & customer experience). Doel Dit project heeft twee doelen: 1: Ontwikkeling praktijk relevante opleidingsprogramma’s en onderzoeks programma’s. Dit doen wij door trends na te gaan middels literatuurstudie, interviews met toonaangevende mensen in het vakgebied en een conferentie waarin wij scenarios bouwen met experts 2: Train the trainer programma zodat wij ons de skills om dit zelf te kunnen binnen de HU eigen maken Resultaten Het project levert een aantal scenario’s op waarop wij ons kunnen voorbereiden en waarvan we de ontwikkeling in de toekomst kunnen monitoren. Hierdoor blijven onze onderwijs en onderzoeksprogramma’s bij de tijd. Looptijd 01 september 2020 - 01 december 2020 Aanpak Dit programma wordt ontwikkeld samen met De Ruijter strategie die in Nederland toonaangevend is op dit gebied en het Nederlands Instituut voor Marketing. Interne HU partners zijn het Institute for Marketing & Commerce en het Lectoraat Marketing en Customer Experience. Fase 1 is literatuuronderzoek. Hiervoor wordt o.a. ook via webscraping en Natural Language Processing informatie gehaald uit job ads van toonaangevende bedrijven. Fase 2 zijn interviews met toonaangevende mensen in de praktijk en wetenschap. Fase 3 een werkconferentie met 25 experts om scenario’s te ontwikkelen waarna een eindrapport wordt gemaakt. Hierna vinden de train the trainer sessies plaats, worden de scenario’s voorbereid en wordt de organisatie ingericht om e.e.a. in de tijd te monitoren. Relevantie van het project Het in kaart brengen van trends is een specialisme. Dat geldt ook voor scenario denken. Wij willen ons dat eigen maken zodat wij steeds relevanter worden voor de praktijk. Dit is goed voor studenten, docenten, werkgevers en de maatschappij