Airports have undergone a significant digital evolution over the past decades, enhancing efficiency, effectiveness, and user-friendliness through various technological advancements. Initially, airports deployed basic IT solutions as support tools, but with the increasing integration of digital systems, understanding the detailed digital ecosystem behind airports has become crucial. This research aims to classify technological maturity in airports, using the access control process as an example to demonstrate the benefits of the proposed taxonomy. The study highlights the current digital ecosystem and its future trends and challenges, emphasizing the importance of distinguishing between different levels of technological maturity. The role of biometric technology in security access control is examined, highlighting the importance of proper identification and classification. Future research could explore data collection, privacy, and cybersecurity impacts, particularly regarding biometric technologies in Smart Access Level 4.0. The transition from Smart Access Level 3.0 to 4.0 involves process automation and the introduction of AI, offering opportunities to increase efficiency and improve detection capabilities through advanced data analytics. The study underscores the need for global legislative frameworks to regulate and support these technological advancements.
DOCUMENT
Airport infrastructure evolves alongside legacy systems and processes that limits the ability to fully realise the efficiency potential of costly renovations. Airports will continue to take advantage of current and future technologies. Nevertheless, for such systems to work as efficiently as possible, the passenger should play an active role. This paper analyzes the effect of a new type of emerging ’smart passenger’, one that cooperates to be enabled to use the most efficient processes for a seamless experience. The technological and behavioural enhancements areassessed with the simulation of two case studies: London City and Palma de Mallorca airports. Results indicate that the introduction of this type of passenger brings benefit in terms of level of service indicators not only to this type of passenger but also to the traditional ones (business, visitor and leisure). However,the impact differs depending on the type of airport and the proportion of ’smart passengers’.
DOCUMENT
DOCUMENT
In dit project onderzoeken we voor diverse opdrachtgevers de business van innovaties op het gebied van duurzaamheid.
DOCUMENT
Summary with good practices from the Interreg ITRACT project on smart mobility in rural areas.
DOCUMENT
Dit eindrapport behandelt het onderzoek van CDM@Airports, gericht op Collaborative Decision Making in de logistieke processen van luchtvrachtafhandeling op Nederlandse luchthavens. Dit project, met een looptijd van ruim twee jaar, is gestart op 8 november 2021 en geëindigd op 31 december 2023. HET PROJECT CDM@AIRPORTS OMVAT DRIE WERKPAKKETTEN: 1. Projectmanagement, dit betreft de algehele aansturing van het project incl. stuurgroep, werkgroep en stakeholdermanagement. 2. Onderzoeksactiviteiten, bestaande uit a) cross-chain-samenwerking, b) duurzaamheid en c) adoptie van digitale oplossingen voor datagedreven logistiek. 3. Management van een living lab, een ‘quadruple-helix-setting’ die fysieke en digitale leeromgevingen integreert voor onderwijs en multidisciplinair toegepast onderzoek.
MULTIFILE
Om haar doelstellingen te behalen en op professionele wijze om te gaan met haar vastgoed wil het Vastgoedbedrijf van de gemeente Groningen op een innovatieve manier gaan sturen op de maatschappelijke vastgoedportefeuille. Het gebruik van data en informatietechnologieën, oftewel datagedreven werken en sturen geeft inzicht in de effectiviteit en efficiëntie van de portefeuille. Deze roadmap omvat, naast een theoretisch kader, een stappenplan waarmee het proces naar data-gedreven vastgoedsturing wordt beschreven. Uitgangspunt hierbij is stapsgewijs uitvinden aangezien datagedreven vastgoedsturing vraagt om een andere manier van denken en doen. Er worden actionable insights gecreëerd zodat strategisch sturen mogelijk wordt. Het te ontwikkelen datamodel vormt de basis voor het aangaan van de dialoog, het nemen van beslissingen en het opstellen van lange termijndoelen. De uitkomst is een datamodel voor een proactieve, wendbare, toekomstbestendige organisatie die in staat is in te spelen op een veranderende omgeving en stuurt op een zo hoog mogelijk maatschappelijk rendement.De opkomst van Big Data en vooral Smart Data stelt ons in staat om op een andere manier inzicht te verkrijgen in wat er in de toekomst gaat gebeuren en hierin te sturen. Smart Cities, slimme apparaten en andere voorbeelden van Internet of Things - niet alleen mensen zijn online, maar ook dingen - genereren waardevolle data en maken dat dit eenvoudig gedeeld kan worden. En de introductie van Blockchain in het vastgoed zorgt bijvoorbeeld voor een andere manier van waardeoverdracht (Veuger, 2017). Het zijn voorbeelden van de inzet van data en technologische mogelijkheden die zorgen voor grote veranderingen en invloed hebben op en potentiële waarde - transparanter, professioneler, objectiever - hebben voor de vastgoedwereld. Maar hoe kan de gemeente Groningen nieuwe data en informatietechnologieën gebruiken om strategisch te sturen op de maatschappelijke vastgoedportefeuille?
MULTIFILE
Dit artikel gaat over de waarde van Twitter als een nieuwsbron voor journalisten. Het artikel poogt de theoretische discussie in de literatuur over de mogelijkheden en de waarde van Twitter een empirische grondslag te geven. In die discussie speelt het artikel van Alfred Hermida, 'Twittering the News', een centrale rol. In dit artikel wordt berichtgeving via Twitter rondom de crash van Turkish Airline TK 1951 op 25 februari 2009 op Schiphol tot uitgangspunt genomen. De analyse, gebaseerd op een beoordeling van de tweets op verschillende variabelen, beschrijft de nieuwswaarde van Twitter en laat zien hoe het nieuws via Twitter zich ontwikkelt. Ten tweede wordt een vergelijking gemaakt met de crash van Ryanair in Schotland op 23 december en de crash van American Airlines op 22 december op het vliegveld van Kingston op Jamaica. Deze drie gevallen zijn als ongeval goed vergelijkbaar en op alle drie de gevallen is eenzelfde analyse toegepast, waarbij duidelijk verschillen zijn aan te wijzen in de rol van Twitter als nieuwsbron. Aan het eind van het artikel komt de vraag aan de orde of 'wisdom of the crowds', dat is het filteren van het nieuws door de gebruikers zelf, een rol speelt? Daarvoor wordt een vergelijking gemaakt tussen de tweets rondom de Schiphol crash en de verslaggeving via Coveritlive, waarin ook gebruik werd gemaakt van de input van Twitter en commentaar van de gebruikers, en waarbij een journalist de rol van moderator had.
DOCUMENT
(Book of abstracts)Track (1) Space: Built Environment and Urban DesignAbstract:In light of the ongoing environmental, climate, economic, and social crises, citymaking agents of all disciplines are rethinking the (design of the) built environment with an emphasis on sustainability and inclusivity. While uncertainty and technocratic processes are prevalent, they also present opportunities to explore future scenarios and recognise the proactive role of change in transformative processes. The concept of ‘adaptivity’, across various design phases and scales, offers a potential approach for envisioning future urban strategies. This paper takes an integral approach to examine the different facets of adaptivity and its application in research and design. By addressing the multi-dimensional nature of space and time, this design approach can support the development of diverse methodologies to tackle urgent circular, economic, climate, and social transitions. Moreover, by revisiting existing theories through a review of literature and case studies, the paper positions them within today’s context and proposes new concepts that go beyond traditional frameworks. Ultimately, this paper seeks to enhance our understanding of adaptivity in the built environment, through research and student design projects developed in The Netherlands where its principles are used to respond to changing conditions, showing a thorough collaboration across research, education, and practice.
LINK