We investigated the relationship between process quality in early childhood education and care (ECEC) and children’s socio-emotional development in a meta-analysis of longitudinal studies. Our multi-level meta-analysis of 31 publications reporting on 16 longitudinal studies (N = 17,913 children, age: 2.5–18 yrs) demonstrates that the process quality of ECEC is a small but significant predictor of children’s socio-emotional development over time (ES = 0.103, SE = 0.026, p < 0.001, 95% CI: 0.052–0.155). This longitudinal association extends to the age of 18 years in our sample. Process quality of ECEC is, thus, a significant and stable predictor of children’s socio-emotional development and well-being from toddlerhood to adolescence. The longitudinal relationship was moderated by the type of care (center-based vs. home-based) and the informant (parent, professional caregiver, external assessor, or self-report of the child). Implications for future ECEC research are discussed.
MULTIFILE
Door de economische crisis laat het tekort aan medewerkers langer op zichwachten dan voorheen werd aangenomen, maar dit tekort komt eraan. Medewerkers worden gestimuleerd om langer te blijven werken. Ook is een groeiende groep 65+-medewerkers aan het werk, de zogenaamde ‘bridge workers’. Ondanks de mogelijkheid om (volledig) met pensioen te kunnen gaan, kiezen deze medewerkers er vrijwillig voor om (deels) nog enkele jaren te blijven werken. Hoe organisaties omgaan met werken na de AOW-leeftijd is afhankelijk van (cao-)afspraken tussen werkgever en werknemer. Het roept bij deze groeiende groep medewerkers de vraag op hoe organisaties met de inzet van human resource management (hrm) kunnen bijdragen aan de bevlogenheid, inzetbaarheid, en ervaren gezondheid van de bridge worker.
DOCUMENT