Dichter in het vak: verhalen voor de begeleidingskunde
Bespreking van: Michiel de Ronde (2019). Leven in verhalen. Begeleiden met mythen, sprookjes en gedichten rond vragen op de levensweg. Utrecht: Eburon. ISBN 9789463012751
DOCUMENT
product
Sprookjes vertellen
DOCUMENT
product
De Efteling als 'verteller' van sprookjes
LINK
product
Sprookjes van Grimm zijn nog altijd goed leesvoer
DOCUMENT
product
Storytelling en het sprookjes van de Efteling : keynote presentation
DOCUMENT
product
Er was eens…een groep verhalenvertellers
In Nederland komen maandelijks mensen in vertelgroepen bij elkaar om samen de kunst van het verhalen vertellen te beoefenen. Tekla Slangen liep een half jaar als participerend onderzoeker mee met een lokale vertelgroep. In dit artikel geeft ze een inkijk in wat vertellers beweegt en waaraan ze hun waarde ontlenen.Lang voordat Netflix ons elke dag duizend en een verhalen kon vertellen via een beeldscherm, waren er mensen die de mooiste verhalen in geuren en kleuren uit de doeken deden en hun publiek van alles lieten beleven:verhalenvertellers.Heden ten dage zijn er in Nederland nog steeds tal van vertellers en vertelgroepen actief die voor groot en klein publiek optreden. Zij vertellen uit het hoofd allerlei soorten verhalen, van sprookjes, mythes en fabels tot fragmenten uit de geschiedenis en persoonlijke ervaringen. Wat is de aantrekkingskracht van het verhalen vertellen voor de individuele verteller? Wat voor activiteiten ondernemen zij? En wanneer vinden ze het vertellen van een verhaal echt geslaagd? Deze vragen zijn de aanleiding geweest voor een kleinschalig etnografisch onderzoek naar vertellers bij een vertelgroep. In dit artikel beschrijf ik de belangrijkste resultaten, met de Nederlandse vertelscene als kader.
DOCUMENT
product
Sneeuwwitje en de zeven...? De aanpassing van content in sprookjes is van alle tijden.
LINK
product
Acteurs verkopen verleidelijke flauwekul
"De Verleiders' verkopen nog mooiere sprookjes dan de bankiers die ze aanklagen.
LINK
product
Covid interactieve lesmodule
De interactieve lesmodule is gebaseerd op de theorie van Marzano: ‘Leren in 5 dimensies’. De vijf dimensies die Marzano beschrijft zijn: motivatie (1), nieuwe kennis verwerven en integreren (2), bestaande kennis verbreden en verdiepen (3), onderzoek doen (4) en reflectie (5). Marzano beschouwt deze vijf dimensies als noodzakelijk voor het actief en authentiek leren van leerlingen. Voor elkedimensie is een filmpje beschikbaar met meer informatie en uitleg over de theorie van Marzano.