Hoofdstuk 8 in Kennis in de frontlijn. Ervaringen met praktijkonderzoek in de politie. Na het schietdrama in Alphen aan den Rijn (9 april 2011) ontstond bij de bestuurlijke en operationele verantwoordelijken behoefte aan verantwoording. De media en politiek stelden vragen over het functioneren van de overheid. Hoe was gehandeld? Heeft iemand gefaald? Zijn er schuldigen aan te wijzen? Hebben de burgemeester, de driehoek en het beleidsteam goed gefunctioneerd? Hoe hebben hulpdiensten en andere betrokken professionals het gedaan? Hoe was het samenspel tussen verschillende instanties? De verantwoordelijken die leiding gaven aan de beheersing van de crisis, werden vrijwel vanaf het eerste moment gevraagd zich publiekelijk te verantwoorden over de feiten en achtergronden en over hun optreden
Het adviesrapport onderzoekt hoe het vervoersgedrag van dagbezoekers in Zwolle kan worden verduurzaamd, met name door het gebruik van de auto te verminderen en het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. In opdracht van de gemeente Zwolle werd kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij bestaande data en interviews werden geanalyseerd. Het rapport identificeert de belangrijkste factoren die bepalen waarom 75% van de bezoekers de auto verkiest, zoals comfort, snelheid, en flexibiliteit. Aanbevelingen omvatten het verbeteren van de kwaliteit van informatie, effectieve marketing, en de ontwikkeling van mobiliteitshubs. Daarnaast wordt voorgesteld om bewustwordingscampagnes te lanceren, samenwerkingen te bevorderen voor kortingen, en parkeertarieven te verhogen om autogebruik te ontmoedigen. Een geïntegreerde aanpak is essentieel om zowel gedragsverandering als structurele aanpassingen te realiseren en zo de duurzaamheidsdoelstellingen van de stad te behalen.
MULTIFILE