In het studiejaar 2004-2005 is het traject Samen op Scholen van start gegaan. Zeven VMBO-scholen geven in samenwerking met de Faculteit Educatie vorm aan een intern opleidingstraject. Per school nemen er zon tien collegas deel. Enerzijds willen de scholen nieuwe docenten met gerichte kennis van het VMBÓ opleiden, anderzijds willen zij de onderwijskundige en didactische kwaliteit van het zittende personeel verhogen. Beide groepen zijn dan ook als collegas in opleiding in Samen op Scholen vertegenwoordigd.
Een aanzienlijk deel van de studenten in het hoger onderwijs heeft geen duidelijk idee waarom zij een studie gekozen hebben en wat zij er in de beroepspraktijk mee willen. Relevante (beroeps)praktijkervaringen helpen bij de beeldvorming en bij de keuzes om een passende studieloopbaan vorm te geven. Reflectie op deze ervaringen is daarbij cruciaal. Onderzocht is hoe docenten de kwaliteit van de reflectieve dialoog tijdens de stagebegeleidingsgesprekken ervaren. Daartoe is een korte schriftelijke enquête afgenomen en zijn vervolgens diepte-interviews met zeven stagebegeleidende docenten gehouden. Belangrijkste resultaten zijn dat docenten het moeilijk vinden de regie aan de student te laten, dat ze weinig zicht hebben op de kwaliteit van het (dialogisch-reflectieve) gesprek en dat ze schroom ervaren om de diepere lagen van reflectie aan bod te laten komen. De begrippen evalueren en reflecteren zijn niet helder en worden door elkaar gebruikt. Ten slotte is er onder docenten geen consensus over het doel van het stagegesprek. Om de kwaliteit van reflectieve dialoog te verbeteren lijkt georganiseerde intervisie door en voor docenten belangrijk. Meer ‘(priori)tijd’ en geld is hiervoor noodzakelijk.
Om te kunnen functioneren in de huidige kennismaatschappij worden kritische en onderzoekende vaardigheden belangrijk geacht voor toekomstige professionals (De Boer, 2017). Hogescholen spelen een belangrijke rol in het opleiden van deze professionals en hebben mede daarom de wettelijke taak gekregen om onderzoek te doen en dit te integreren in het onderwijs (Griffioen & De Jong, 2015). Hoe dragen docenten, onderzoekers, onderzoek- en onderwijsmanagers in de dagelijkse praktijk bij aan het samenbrengen van onderzoek en onderwijs? Om deze vraag te beantwoorden werden N=61 interviews afgenomen met deze actoren binnen drie Nederlandse hogescholen. De resultaten laten zien dat de gedragsintenties die de respondenten bespreken verdeeld kunnen worden in drie categorieën: integratie van onderzoek in onderwijs; integratie van onderwijs in onderzoek; en het samenkomen van onderzoek en onderwijs. In de drie categorieën kan zowel ‘direct gedrag’ als ‘ondersteunend gedrag’ onderscheiden worden. Opvallend is dat de focus binnen de gedragsintenties ligt op het integreren van iets van onderzoek in het onderwijs, en in mindere mate van iets van onderwijs in het onderzoek. De implicaties van de resultaten en de opzet van het vervolgonderzoek worden bediscussieerd met het publiek tijdens het congres.
De hoeveelheid tijd die docenten hebben voor de begeleiding van stagestudenten is beperkt, dus moet de beschikbare tijd nuttig worden besteed. Wij onderzoeken hoe technologie hierbij kan helpen.Doel Begeleiding is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Het doel van de Stage-App is de kwaliteit van de stagebegeleiding te verhogen. De applicatie kan helpen om de spaarzame begeleidingstijd optimaal te benutten door de student en de begeleidend docent. Resultaten Website Stageapp.hu.nl (offline) Open source broncode van de applicatie Looptijd 01 mei 2019 - 01 juni 2021 Aanpak We voeren pilots uit bij drie HU-opleidingen. Via de Stage-App reflecteren studenten online op hun stage. De data en analyses worden vervolgens via de app met de docent gedeeld. Voor docenten creëren we een handreiking ‘didactiek voor online stagebegeleiding’. Achtergrond De rol van werkplekleren in curricula wordt steeds belangrijker in het hoger (beroeps)onderwijs. Dit is echter om meerdere redenen niet eenvoudig. Goede begeleiding van het leerproces is cruciaal voor het succes van werkplekleren. Door tijdgebrek en afstand staat de kwaliteit van de begeleiding onder druk. De Stage-App moet de stagiair meer regie op het begeleidingsproces geven, door de beperkte begeleidingstijd van de docent zo effectief mogelijk te benutten. Dat geeft meer diepgang in de – nu vaak oppervlakkige - begeleidingsgesprekken. Voor docenten creëren we een praktische didactische handreiking. Dit verhoogt de kwaliteit van de stagebegeleiding, wat naar verwachting resulteert in een groter leereffect.