SPOENK 15. Afstudeercatalogus Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw 2004-2005
Catalogus met afstudeerprojecten van de Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw (AAS), Tilburg, jaargang 2004-2005. Met een inleidend essay door Ed Melet
PDF
product
SPOENK 16. Afstudeercatalogus Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw 2005-2006
Catalogus met afstudeerprojecten van de Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw (AAS), Tilburg, jaargang 2005-2006. Met een inleidend essay door Jeroen Visschers
PDF
product
SPOENK 17. Afstudeercatalogus Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw 2006-2007
Catalogus met afstudeerprojecten van de Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw (AAS), Tilburg, jaargang 2006-2007. Met een inleidend essay door Erik Frijters.
PDF
product
SPOENK 12:01 Afstudeercatalogus Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw
Catalogus met afstudeerprojecten van de Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw (AAS), Tilburg, jaargang 2002-2003. Met een inleidend essay door Arjen Oosterman
PDF
product
SPOENK 14:02 Afstudeercatalogus Academie voor Architectuur en Stedenbouw
Catalogus met afstudeerprojecten van de Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw (AAS), Tilburg, jaargang 2004-2005. Met een inleidend essay door Gabriel Verheggen.
PDF
product
Hittebestendig ontwerpen
Sinds januari 2020 moet volgens het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie de factor hitteworden meegenomen in het beleid en ontwerp van de openbare ruimte. In de praktijk blijkthet moeilijk om concrete passende maatregelen te nemen: de implementatie van het planis een zoektocht. Op welke locaties moet je wat dan doen om ervoor te zorgen dat dewoon-, werk- en leefomgeving hittebestendig wordt? Wanneer is het goed genoeg? DeCoolKit kan als ontwerptool worden ingezet om maatregelen tegen hittestress op eenstrategische wijze in het ontwerp van de openbare ruimte te realiseren.
MULTIFILE
product
Urban knowledge
Met de uitvoering van het onderzoek ‘Het stedenbouwkundig bureau van de toekomst’ (zie eerste rapportage van het RAAK-project) aan de Hogeschool van Amsterdam is een kennisplatform tot stand gekomen over de inhoud en onderlinge positionering van stedelijke theorieën, methoden en casussen. Het platform stelt de stedelijk professional (al werkend en lerend) in staat, in samenspraak met collega’s, de beschikbare interdisciplinaire kennis over ruimtelijke analyses in
stedelijke gebieden te ontsluiten, te delen en te vergroten.
PDF
product
Stedelijke strategieën
Ergens in 2007, schat men, werd het punt gepasseerd dat 50% van alle wereldbewoners in steden woonde. Dit percentage zal in de 21e eeuw nog sterk toenemen. Zowel het landschap als de stedelijke ruimte staan onder druk, transformeren onder invloed van economische, politieke, sociale of natuurlijke krachten. De huidige groei vindt voornamelijk plaats in ontwikkelingslanden en in de opkomende economieën van China, India en Zuid-Amerika. Een belangrijk deel van de verstedelijking hier is ongepland en ongestructureerd. In Europa doet zich een ander fenomeen voor. Onder invloed van globalisering en de EU beconcurreren de vele steden in het dichte stedelijke netwerk elkaar als vestigingslocatie voor kennisintensieve bedrijvigheid en creatief' talent. Steden en stedelijke regio's transformeren tot kennisregio's en hun dynamiek wordt bepaald door niet-plaatsgebonden, maar grens- en tijdoverschrijdende netwerken. De bijpassende netwerksamenleving is veel minder dan voorheen 'maakbaar' vanuit het oogpunt van overheidshandelen. Individuele burgers, maatschappelijke organisatie en marktpartijen organiseren zichzelf in steeds wisselende bondgenootschappen. Stedenbouw in deze condities betekend vooral het ruimtelijk anticiperen op dynamische maatschappelijke processen. Er is behoefte aan een nieuwe oriëntatie en een instrumentarium om in deze condities succesvol als ruimtelijk ontwerper te opereren. Het lectoraat wil hieraan een bijdrage leveren en zal zich zowel richten op onderzoek naar concepten van stedelijkheid als op toegepast (ontwerpend) onderzoek naar transformatieopgaven in Europese steden.
PDF
product
Het Noorderplantsoen voelt nooit meer hetzelfde
Sinds februari geven Mark Sekuur en Jan Martijn studenten Built Environment een nieuw vak: stedenbouwkunde. Studenten doen nieuwe kennis op over hun eigen omgeving, waaronder het Noorderplantsoen.