Effectiviteit van programma's die gericht zijn op kinderen en adolescenten met overgewicht blijkt nauwelijks aangetoond te kunnen worden. Dit heeft enerzijds te maken hebben met het niet kunnen evalueren van de effectiviteit omdat de designs van de onderzoeken, de getoetste interventies en de gehanteerde effectmaten zeer divers zijn waardoor geen vergelijking mogelijk is. Anderzijds wordt de inhoud van de onderzochte programma's slecht beschreven en is het vaak onduidelijk hoe het proces van implementatie heeft plaatsgevonden. In dit artikel wordt gereflecteerd op een implementatieproces dat door James e.a. (2004) werd toegepast. Hierin wordt een programma geïmplementeerd waarin de vermindering van het drinken van koolzuurhoudende dranken centraal staat.
DOCUMENT
De markt voor Business Process Management (BPM) software groeit razend snel. Voor 2010 wordt er een marktomvang voorspeld van tussen de 1 tot 6 miljard dollar, dit betekend dat deze markt sinds 2005 meer dan verdubbeld is. BPM krijgt ook in toenemende mate publiciteit in de markt echter dan gaat het veelal om wat BPM nu precies wel en niet is en niet over hoe het toegepast kan worden. Hetzelfde geldt voor BPM software, beter bekend als Business Process Management Systemen (BPMS). Het onderzoek beschreven in dit proefschrift focust op BPMS, het ontstaan, waar het naartoe gaat en wat er allemaal komt kijken bij de invoering en het gebruik ervan. De hoofdonderzoeksvraag in dit proefschrift is: Welke factoren en competenties bepalen het succes van de implementatie van Business Process Management Systemen in een specifieke situatie? Centraal in dit proefschrift staan de volgende onderzoeksvragen: 1. Wat zijn de succes factoren bij de implementatie van Business Process Management Systemen? 2. Welke competenties hebben stakeholders in een Business Process Management Systeem implementatie project nodig? 3. Hoe ziet een Business Process Management Systeem implementatie methodiek eruit welke rekening houdt met de omgevingsfactoren van een organisatie?
MULTIFILE
Met voorlichtingscampagnes kun je het gedrag van mensen beïnvloeden. Om dit effectief te doen, zijn heldere strategische keuzes nodig. Hoe kom je tot zo'n campagnestrategie? De sociale wetenschap geeft hier steeds meer inzichten in. Om deze inzichten in de praktijk toe te passen, is het Campagne Strategie Instrument ontwikkeld. Dit instrument helpt om een analyse van het gedrag en onderbouwde keuzes te maken. Zo kan er vanuit de beleidsopgave een kansrijke campagnestrategie ontwikkeld worden. Doel: Met het gespreksmodel kom je tot onderbouwde keuzes voor een campagnestrategie. Het geeft in één oogopslag weer welke stappen er gezet moeten worden om hiertoe te komen. Dit gespreksmodel is gebaseerd op het rapport "Gedragsverandering via campagnes" (Ministerie van Algemene Zaken, 2011). Gebruik: het gespreksmodel kan als opening voor het eerste gesprek met de opdrachtgever (Ministerie) en opdrachtnemer (reclamestrategen) dienen. De stappen in het gespreksmodel kunnen worden doorlopen aan de hand van de vragenlijst.
DOCUMENT
Deze handleiding is bedoeld om gebruikers van de MOBAK-app (Nolles et al., 2023) te helpen bij het gebruik van de app en waarop ze moeten letten bij het gebruik ervan.» [5]→ zie de bibliografie in het document voor citaten → English Version: 10.5281/zenodo.10691652→ German Version: 10.5281/zenodo.10691709→ Slovak Version: 10.5281/zenodo.10691739 Meer documenten over de MOBAK APP:Theoretisch en Methodologisch Kader voor de MOBAK App. Pedagogische Strategie voor het Gebruik van een MOBAK Applicatie in Lichamelijke Opvoeding. → 10.5281/zenodo.10691365Lerarenopleidings-toolkit ter ondersteuning van de implementatie en verspreiding van de MOBAK App → 10.5281/zenodo.10691870Method and tool to evaluate the pilot implementation of the MOBAK App → 10.5281/zenodo.10684702Pilot implementation and evaluation study report → 10.5281/zenodo.10843490
DOCUMENT
«Hoewel Europese partners tot nu toe het MOBAK-test- en ondersteuningsconcept uitsluitend in offline school LO hebben gebruikt – zonder het gebruik van digitale hulpmiddelen centraal te stellen –, biedt het huidige kader de basis voor een implementatie in digitale vorm. Meer precies bestaat het volgende theoretische kader uit informatie over wat competentieoriëntatie in LO betekent (hoofdstuk 2), over het MOBAK-concept, de dimensies ervan en testinstrumenten (hoofdstuk 3), evenals over het algemene MOBAK-ondersteuningskader (hoofdstuk 4). Bijgevolg definieert dit kader de basis om de ontwikkeling van een pedagogische strategie te volgen, inclusief concrete leertaken en verdere ondersteuning voor later gebruik van de MOBAK App (hoofdstuk 5).» [1]
DOCUMENT
Verslag van een onderzoek naar strategieën van curriculumimplementatie voor ICT onderwijs in het Nederlandse hsao.
DOCUMENT
Het lectoraat eLearning doet onderzoek naar eLearning en Blended Learning, waarbij de verbindende schakel tussen alle onderzoeken Learning and Teaching with ICT is. Het onderzoek levert kennis op over de effectiviteit van ICT in specifieke contexten, waarbij wordt gekeken naar de veranderende rol van de docent die daarvan het gevolg zijn en naar de perceptie van de leeromgeving door de student. Binnen het onderwijs van INHOLLAND is ruim aandacht voor het inzetten van Blended Learning als leidend principe voor de onderwijsuitvoering, zoals ook blijkt uit het hernieuwde onderwijsconcept, zoals geformuleerd in Backbone 2.0.
DOCUMENT
Het doel van het onderzoek is om in opdracht van de directie van FHK een bijdrage te leveren aan het SHRM beleid gericht op het realiseren van strategische doelstellingen op het gebied van vakmanschap. Door met deze bijdrage inzicht te geven in de achtergronden, oorzaken en samenhang van de huidige veranderbereidheid van het docenten bij vier opleidingen van FHK (Dans, Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, Muziek en Theater) in relatie tot de strategie in een sterk veranderende omgeving.
DOCUMENT
Kijkend naar de ontwikkelingen in de medische en farmaceutische zorg, concludeer ik dat het belang van innovaties niet altijd in overeenstemming is met de snelheid waarmee die innovaties hun plek krijgen in het standaardhandelingsarsenaal van zorgverleners. Veranderingen in de zorg gaan vaak langzaam en doorbraken worden slecht herkend. De vraag is hoe dit komt. Er blijken vele factoren van invloed op het mogelijke succes van een innovatie. Van groot belang is het inzicht dat innoveren meer is dan iets bedenken en dan maar aannemen dat het wel zal worden opgepikt door de (potentiële) doelgroep. Het aan de man brengen (‘dissemineren’) van de innovatie is mede bepalend voor een succesvolle implementatie. In de farmaceutische zorg is voor deze overbruggingsfunctie een belangrijke rol weggelegd voor de farmakundige. Mijn lectoraat, dat is gekoppeld aan de opleiding Farmakunde, zal zich bezighouden met het onderzoek naar het proces om farmaceutische innovaties te dissemineren. In deze openbare les licht ik de context en consequenties van dit onderzoeksthema nader toe. Ik begin met een uitleg van de farmakundige en diens toegevoegde waarde in het werkveld (hoofdstuk 1), en vervolg met een korte beschrijving van recente veranderingen binnen de zorg (hoofdstuk 2). In het begeleiden van die veranderingen ligt een belangrijke meerwaarde van de farmakundige, en de missie van dit lectoraat. Daarna (hoofdstuk 3) beschouwen we het innoveren in de (farmaceutische) gezondheidszorg in meer detail. Hoofdstuk 4 geeft diverse handvatten voor het kiezen van de juiste interventies om de afstand tussen de innovator en de toekomstige gebruiker te overbruggen en zodoende de toegang voor de gebruiker tot de innovatie te verbeteren. De keuze van de onderzoekslijnen van mijn lectoraat, zoals in hoofdstuk 5 beschreven, is daarvan afgeleid
DOCUMENT
Deze rapportage maakt deel uit van zes rapportages die zijn opgeleverd in het WHeelchair ExercisE and Lifestyle Study (WHEELS) project. In deze rapportages worden de resultaten gepresenteerd van de Intervention Mapping (IM) stappen 1 t/m 6 in het ontwikkelen van een leefstijlapp voor rolstoelgebruikers met een dwarslaesie of beenamputatie. Deze rapportage betreft de uitwerking van IM-stap 5 waarin de potentiële appgebruikers zijn geïdentificeerd en een interventie voor adoptie, implementatie en voortzetting van het programma is ontwikkeld.
DOCUMENT