In dit artikel worden de posities van verschillende actoren, die actief zijn op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en assurance, geïdentificeerd en geanalyseerd. De nadruk wordt momenteel gelegd op vrijwillige activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het rapporteren over deze activiteiten, ondanks dat een nieuwe richtlijn op Europees niveau bepaalde Nederlandse ondernemingen verplicht te rapporteren over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Door het vrijwillige karakter van rapportages over maatschappelijk verantwoord ondernemen en het ontbreken van formele regelgeving is er een verhoogd risico dat bedrijven misbruik maken van mvo-rapportages voor bijvoorbeeld zakelijk of persoonlijk gewin. De verwachting is echter dat het belang en de kwaliteit van mvo-rapportages zal toenemen in de nabije toekomst om transparantie te verhogen binnen verschillende branches en sectoren. Hierdoor kunnen mvo-rapportages en de controle hierop ingezet worden om onethisch gedrag te verminderen en meer openheid van zaken te geven hoe ondernemingen te werk gaan.
The purpose of this study is to provide a better insight into the impact of rebranding on stakeholders; the case for this study is the rebranding of the Hotel Management School (HMS). This research has explored how the stakeholders have experienced rebranding and how the rebranding has affected the brand identity, image and loyalty. A qualitative research method was used and data was gathered conducting semi-structured, face-to-face interviews with the students, staff and industry partners. The data illustrates that due to effective internal communication the employees were not affected by the rebranding. Nevertheless, the brand identity, image and loyalty did not have the same effect on the students and industry partners. Thus, it is recommended that HMS pay more attention to improving the communication, rebuilding and expansion of the brand identity.
MULTIFILE
The purpose of this paper is to conceptualise the extent to which partnerships with non-governmental organisations (NGOs) are a necessity for successful efforts of businesses in the area of corporate social responsibility (CSR). The main findings are based on an analysis of existing literature on NGO typologies and strategies for CSR and illustrated with examples from the Dutch National Research Program on CSR. Based on three different strategies towards CSR, the suggestion is that NGOs tend to become involved in partnerships with companies that have an interest in postponing concrete results, while partnerships with companies that have the potential for the biggest contribution to the ambitions of NGOs have the highest risk of diminishing NGO-legitimacy.
MULTIFILE