Welke tips zou je aan je medestudenten of aan de opleiding geven? Dit kunnen tips zijn op het vlak van welzijn, tips op vlak van online onderwijs of het thuis studeren. Deze vraag stelden we aan het eind van het internationale welzijnsonderzoek. Alle tips zijn geanalyseerd en ingedeeld naar tips voor medestudenten, docenten en het onderwijs. Daarnaast is een vergelijking gemaakt met een eerdere welzijnsstudie uit 2018. De nadruk ligt voor studenten vooral op onderling contact en samen studeren. Ook het aanbrengen van een vaste dagstructuur wordt vaak genoemd. Voor docenten veel tips over persoonlijk contact en zaken als meer online interactie, flexibiliteit en ondersteuning bij het plannen. Voor opleidingen lijken duidelijkheid en informatie in coronatijd echt een noodzaak.
DOCUMENT
Het lectoraat Studiesucces helpt studenten op weg en geeft tien tips om succesvol te studeren. De tips zijn gebaseerd op een artikel dat het lectoraat schreef voor de studiekeuzegids van de Vereniging van Schooldecanen en loopbaanbegeleiders. Daarin staan diverse tips voor succesvol studeren gericht op aankomende studenten. Deze tips zijn gebruikt en aangevuld met tips die voor iedere student relevant zijn.
DOCUMENT
Dit rapport bevat een onderzoek naar de internationale ervaring (studiepuntmobiliteit en digitale internationale samenwerkingen) van ho-afgestudeerden uit 2020-22. Er is onderzocht wie er deelnamen, hoe toegankelijk een internationale ervaring was, waarom afgestudeerden deelnamen en waar ze naartoe gingen. Wat afgestudeerden van een internationale ervaring leerden en wat de voordelen op de arbeidsmarkt waren, is ook in het onderzoek meegenomen. Grenzeloos studeren is een uitgave van het Nuffic en de Haagse Hogeschool.
DOCUMENT
Effectief studeren, specifiek voort PABO studenten.
MULTIFILE
De Innovatie Werkplaats Begeleid Leren ontwikkelt producten en diensten voor en geeft informatie aan studenten, cliënten, familieleden, docenten en hulpverleners over het (gaan) studeren met een psychische aandoening. Een van die producten is de reeks “Succesvol studeren met …”, een serie brochures over het studeren met verschillende soorten psychische problemen. Deze brochures zijn geschreven voor studenten met psychische problemen die een opleiding (gaan) volgen en voor medestudenten, begeleiders en relevante anderen die betrokken zijn bij studenten met psychische problemen. De informatie in deze brochures is gebaseerd op de ervaringen van studenten en direct betrokken medewerkers uit het onderwijs en de GGz. De huidige brochure gaat over studeren met een psychose.
LINK
De Innovatie Werkplaats Begeleid Leren ontwikkelt producten en diensten voor en geeft informatie aan studenten, cliënten, familieleden, docenten en hulpverleners over het (gaan) studeren met een psychische aandoening. Een van die producten is de “Succesvol studeren met …” reeks, een serie brochures over het studeren met verschillende soorten psychische problemen. Deze brochures zijn geschreven voorstudenten met psychische problemen die een opleiding (gaan) volgen en voor medestudenten, begeleiders en relevante anderen die betrokken zijn bij studenten met psychische problemen. De informatie in deze brochures is gebaseerd op de ervaringen van studenten en direct betrokken medewerkers uit het onderwijs en de GGz. De huidige brochure gaat over studeren met een stemmingsstoornis.
LINK
De Innovatie Werkplaats Begeleid Leren ontwikkelt producten en diensten voor en geeft informatie aan studenten, cliënten, familieleden, docenten en hulpverleners over het (gaan) studeren met een psychische aandoening. Een van die producten is de reeks ‘Studeren met steun’, een serie brochures over het studeren met verschillende soorten psychische problemen. Deze brochures zijn geschreven voor studenten met psychische problemen die een opleiding (gaan) volgen en voor medestudenten, begeleiders en relevante anderen die betrokken zijn bij studenten met psychische problemen. De informatie in deze brochures is gebaseerd op de ervaringen van studenten en direct betrokken medewerkers uit het onderwijs en de GGz. De huidige brochure gaat over studeren met een angststoornis
LINK
De onderzoekslijnen Studiesucces en Diversiteit voeren momenteel een langdurige kwalitatieve studie uit naar studenten en hun ervaringen met het (online) hoger onderwijs. De studie richt zich op vraagstukken rondom sociale en academische binding, motivatie, studentenwelzijn en gelijke kansen. In juni en november 2020 110 geïnterviewd. In deze infographic delen we de eerste resultaten van deze laatste studie. Studenten missen de gezelligheid en structuur van school. Ze hebben behoefte aan contact en vinden het lastig om gemotiveerd te blijven. Thuis studeren vraagt veel energie en zelfdiscipline. Studenten zijn thuis sneller afgeleid en hebben meer moeite met hun concentratie. De voorlopige resultaten lijken de aanname te bevestigen dat samen studeren motiveert. Naast ervaringen is ook gevraagd naar tips om het welzijn en de betrokkenheid van studenten te vergroten.
MULTIFILE
Deel 2 van het project Studeren zonder financiële zorgen. Op welke manier begeleiden hbo-instellingen hun studenten met financiële zorgen of problemen? Deze vraag staat centraal in dit rapport. Er zijn vier aspecten onderzocht: wat binnen hogescholen bekend is over de financiële problematiek, wat intern is geregeld met betrekking tot de begeleiding aan deze groep hbo-studenten, wat er gebeurt in de praktijk en tot slot wat hbo-studenten vinden van de begeleiding die zij ontvangen. Voor het onderzoek zijn groepsgesprekken en interviews gehouden met hbo-medewerkers. Ook zijn er studenten geïnterviewd. Een financieel onstabiele situatie is volgens hbo-studenten zelf meestal het gevolg van een complexe situatie thuis, van het lastig rond kunnen komen en van een moeizame balans tussen werken, lenen en studeren. Soms is één van deze situaties op zichzelf de oorzaak van een financieel probleem, maar vaker gebeurt het dat deze situaties elkaar versterken en de financiële situatie verergeren. In veel gevallen maken studenten die een financieel probleem ervaren zich zorgen over het oplopen van studievertraging of hebben zij deze studievertraging al opgelopen
DOCUMENT