Deze vier artikelen uit verschillende hoeken van de HU illustreren uiteenlopende ervaringen met de koppeling tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Uit hun verhalen blijkt dat deze verbindingen steeds meer vorm krijgen en dat de ervaringen met de HU als kennisinstelling vooral positief zin. Uitgegeven op het HU onderwijscongres 2008 als Passie & Precisie deel 02.
In dit hoofdstuk wordt het Nederlandse beleid geschetst van het tegengaan van radicalisering en het voorkomen van terroristisch geweld. Hierin neemt het ‘Actieprogramma integrale aanpak Jihadisme’ een belangrijke plaats in. Besproken wordt wat er goed gaat en wat de ontwikkelingsvragen zijn. Het hoofdstuk eindigt met een beschouwing over de behoefte aan sociale innovatie. Aangezien een aantal preventieve interventies behoorlijk ingrijpend kunnen zijn, is het zaak om bij de uitvoering te letten op eenduidigheid en adequate rechtsbescherming.
MULTIFILE
Wat maakt dat onderwijsprofessionals willen blijven werken binnen het onderwijs in Utrecht? Vanuit het Utrecht Leert netwerk wordt hier onderzoek naar gedaan. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door academische of masteropgeleide leerkrachten werkzaam op Utrechtse basisscholen, zodat onderzoek en praktijk elkaar direct versterken.Doel De onderzoeksvraag luidt: Wat denken onderwijsprofessionals van de schoolorganisatie nodig te hebben om hun motivatie om in het Utrechtse basisonderwijs te blijven werken te vergroten? De leerkrachten onderzoeken de ondersteunende cultuur en structuur op scholen en de mate waarin in basisbehoeften van leerkrachten en schoolleiders wordt voorzien. Resultaten Een rapportage met beschrijvingen van good practices en overkoepelende inzichten over het behouden van onderwijsprofessionals Kennisdeling met betrokken schoolbesturen via presentaties en een toegankelijk kennisproduct Looptijd 01 februari 2023 - 31 december 2023 Aanpak In een professionele leergemeenschap (PLG) zetten zes academische of masteropgeleide leerkrachten samen het onderzoek op en voeren ze het uit. Ze worden begeleid en gevoed door onderzoekers vanuit de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht.
De maatschappij verandert continu en vraagt om leraren die zich blijven ontwikkelen en nadenken over de vraag hoe ze hun onderwijs met de kennis van nu kunnen verbeteren. Van hen wordt gevraagd om zelf sturing te geven aan en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen professionele ontwikkeling. In de literatuur wordt in dit verband gesproken over ’agency’ (Eteläpelto, Vähäsantanen, Hökkä, & Paloniemi, 2013). Bij agency gaat het om het bewust uitoefenen van invloed op de eigen professionele ontwikkeling en de vormgeving van de onderwijspraktijk door het maken van keuzes en nemen van initiatieven. Een verbijzondering van het begrip agency is voortgekomen uit het promotieonderzoek van de postdoc-kandidaat (Van der Heijden, 2017). Uit dit onderzoek blijkt dat binnen het begrip agency vier hoofdcategorieën zijn te onderscheiden, namelijk meesterschap, samenwerken, ondernemerschap en levenslang leren. Deze hoofdcategorieën zijn onder te verdelen in negen agency-kenmerken: - Meesterschap: (1) focus op leerlingen, (2) focus op het leren van leerlingen, (3) vertrouwen in eigen kunnen, (4) beroepsmotivatie, - Samenwerken: (5) professionele collegialiteit, - Ondernemerschap: (6) focus op innovatie op klasniveau, (7) focus op innovatie op schoolniveau, - Levenslang leren: (8) focus op de eigen kennisontwikkeling en (9) focus op het professioneel handelen. Voor lerarenopleidingen is het van belang van om agency van studenten te ontwikkelen zodat zij regie nemen over hun eigen professionele ontwikkeling en in de beroepsuitoefening doelbewust initiatieven nemen om onderwijspraktijken te veranderen met het oog op het bevorderen van de (brede) ontwikkeling en het leren van leerlingen. In het voorgestelde onderzoeksproject wordt in een lerarenopleiding (Hogeschool de Kempel) een interventie uitgevoerd die erop is gericht dat Pabo-studenten agency ontwikkelen met betrekking tot de uit het promotieonderzoek voortgekomen negen agency-kenmerken. De centrale onderzoeksvraag heeft betrekking op welke wijze waarop de opleiding tot leraar basisonderwijs kan bijdragen aan agency van studenten en onder welke condities.
Met het nieuwe Innovatietraineeship verbinden mkb’ers zich voor langere tijd aan een hbo-talent, eerst student-afstudeerder en vervolgens als trainee. Met het Innovatietraineeship ontstaat een nieuwe type trainee en breidt Saxion haar palet aan samenwerkingsmogelijkheden uit rondom onderzoek met het mkb. Saxion wil bouwen aan • een hechtere onderzoeksband met regionale mkb-bedrijven; • kansen voor hbo-talenten in innovatietrajecten als start van hun carriere; • sterkere en verbonden mkb-bedrijven met innovatiekracht Actieve communities en bestaande samenwerkingsverbanden, passend binnen de nationale KIA’s en de Saxion zwaartepunten, gaan de innovatietrainees opnemen in hun midden. De essentiele driehoek van bedrijven, onderzoekers en studenten wordt benaderd en gematched door Saxion contactpersonen via hun communities, via onderzoekers en via afstudeercoordinatoren. De mkb-bedrijven bieden een afstudeertraject als een volwaardig innovatietraject. Begeleiding en ondersteuning van onderzoekers wordt ter beschikking gesteld. De trainees doorlopen een serie masterclasses waarin zij Technologie Innovatie Processen leren sturen, met het innovatietraject in het mkb-bedrijf als concrete casus. Zo mogelijk wordt een koppeling gelegd met externe financiering. Het traineeship programma zal aankomende trainees met aandacht door spannende fases loodsen, zeker in de huidige corona-tijd. Begeleiding voor studenten richt zich op ondersteuning in de vele onzekerheden van persoonlijke groei, programma fases en de dynamiek van innovatieve bedrijven. De plaatsing van studenten als afstudeerder start februari 2021, in September 2021 starten de trainees voor een jaar. Het project wordt afgesloten eind 2022 met een landelijke evaluatie. Saxion gebruikt de pilot om een nieuw traineeship te ontwikkelen. De uitvoering vindt daarom plaats bij het Centrum voor Ondernemerschap, naast Fast Forward. Projectmanagement en het ontwikkelen van het traineeship in samenhang met onderzoek gebeurt vanuit de Research & Graduate School. Saxion zal voortgang en resultaten monitoren om van te leren en zal worden gedeeld met andere hbo’s en SIA. Voor besluitvorming over volgende cohorten wordt een business case ontwikkeld.