Societal transitions require activities of multiple stakeholders on different systemic levels. Designers and design researchers are often involved in supporting specific interventions and sometimes in enabling and facilitating entire processes. Practices and literature in ‘co-creation ecosystems’ are a developing field for them to discuss differences and relatedness of micro-, meso- and macro perspectives. Using the case of a three-year multi-stakeholder co-creation project in the retail industry, the paper analyses processes and principles for making impact in design-led transition projects. A transition process with three phases is constructed and four principles for making impact at the various levels were found. Comparing findings with the UK Design Council’s ‘Systemic Design Framework’, the paper suggests process adaptations to scale between the local and the sector/national level. It also contributes to a better understanding of systemic design principles like Leadership, Storytelling and Systems Thinking. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/christine-de-lille-8039372/?originalSubdomain=nl https://www.linkedin.com/in/overdiek12345/
DOCUMENT
Het hanteren en beheersen van specifieke productieprocessen heeft een positief effect op de efficiëntie waarmee bedrijven hun productie voeren en daarmee ook op hun concurrentiepositie. Dit geldt tevens voor de automobielindustrie en hun toeleveranciers. In diverse onderzoeken rondom het toepassen van productieproces optimalisatie is gekeken wat de effecten kunnen zijn voor specifieke bedrijven en wat dit voor het bedrijf betekent bij invoer van de voorgestelde optimalisatiestappen. Fontys Hogescholen nam deel aan een aantal projecten rondom dit thema. Dit artikel geeft een idee wat diverse productieprocessen inhouden en wat de effecten kunnen zijn voor grotere productiebedrijven. Het is geen verrassing dat het meest toonaangevende productie systeem afkomstig is van een wereldspeler op het gebied van automobiel productie, namelijk Toyota. Het door Toyota in de jaren ontwikkelde en constant verbeterde productie systeem is bekend geworden onder de naam TPS: Toyota Production System. De kern van de TPS is verwijdering van verspilling en absolute concentratie op consistent hoge kwaliteit door een proces van continue verbetering, Kaizen. Dit is een filosofie die er op gericht is om alles wat geen meerwaarde oplevert voor het bedrijf en waar de klant niet voor betaald te elimineren. Maar met de installatie van TPS, is het echte werk van de TPS pas begonnen. In de 'Toyota Way' zijn het de mensen die het systeem van werken, communiceren, problemen oplossen en groeien samen tot leven brengen. De 'Toyota Way' stimuleert, ondersteunt en vraagt in feite om betrokkenheid van alle betrokken werknemers. De 'Toyota Way' is ook lange termijn denken. De focus van de top van het bedrijf is het toevoegen van waarde aan klanten en de maatschappij. Dit stuurt een lange termijn benadering aan de opbouw van een lerende organisatie. De lering uit de onderzoeksverslagen en de stukken die geraadpleegd zijn voor de totstandkoming van dit artikel is dat er een ruime hoeveelheid informatie aanwezig is over de tools om TPS mogelijk te maken. Echter blijkt in veel gevallen dat voor het werkelijk doorvoeren van productieproces optimalisatie een omslag in de bedrijfscultuur nodig is in vrijwel alle lagen van de organisatie. Reflecterend lijkt dat een groot gedeelte van het TPS niet direct gekoppeld hoeft te zijn aan de procesindustrie waarin tastbare producten gemaakt worden. Het TPS en de Toyota Way zijn wellicht ook het lichtende voorbeeld voor onderwijsvernieuwing op het HBO.
DOCUMENT
Event Information System voor Military Boekelo
MULTIFILE
Ingezonden reactie op de (on)mogelijkheden van een Executive Information System.
DOCUMENT
YouTube film over Military Event Information System waarbij met behulp van autonome camera 's een live stream van paard en ruiter via een speciaal wifi outdoor netwerk distributie naar bezoekers gaat.
MULTIFILE
Final report of the Evidence-based Food System Design project (EFSD). This research project aimed at building a data-driven mapping of the Amsterdam Metropolitan Food System, as an evidence base for vision and scenario development, policymaking and other initiatives aimed at transitioning to a more sustainable regional food system.
MULTIFILE
Abstract The emergence of new technologies such as mp3 and music streaming, and the accompanying digital transformation of the music industry, have led to the shift and change of the entire music industry’s value chain. While music is increasingly being consumed through digital channels, the number of empirical studies, particularly in the field of music copyright in the digital music industry, is limited. Every year, rightsholders of musical works, valued 2.5 billion dollars, remain unknown. The objectives of this study are twofold: First to understand and describe the structure and process of the Dutch music copyright system including the most relevant actors within the system and their relations. Second to apply evolutionary economics approach and Values Sensitive Design method within the context of music copyright through positive-empirical perspective. For studies of technological change in existing markets, the evolutionary economics literature provides a coherent and evidence-based foundation. The actors are generally perceived as being different, for example with regard to their access to information, their ability to handle information, their capital and knowledge base (asymmetric information). Also their norms, values and roles can differ. Based on an analysis of documents and held expert interviews, we find that the collection and distribution of the music copyright money is still based on obsolete laws, neoclassical paradigm and legacy IT-system. Finally, we conclude that the rightsholders are heterogenous and have asymmetrical information and negotiating power. The outcomes of this study contribute to create a better understanding of impact of digitization of music copyright industry and empower the stakeholders to proceed from a more informed perspective on redesigning and applying the future music copyright system and pre-digital norms and values amongst actors.
DOCUMENT
In the aftermath of the systemic financial crises of 2007-9, several scholars argued that the problem of systemic financial crises is not well understood. At the same time, the introduction of digital technologies led to new threats and opportunities for the design of the monetary and financial system. For example, thousands of private cryptocurrencies have been implemented and hundreds of research papers on the (possible) introduction of public digital currencies have been published. It is often not explained why these new forms of digital money are needed and which (systemic) problems they (can) solve. In addition, the literature does not provide requirements nor guidelines to shape the development of the monetary and financial system in the digital age. This thesis applies design science to the monetary and financial system as a whole. The application of this novel methodology offers new possibilities to examine this complex system. The contribution of this thesis is threefold. First, different theories on money, banking and systemic financial crises have been researched through an extensive literature review and balance sheets. Second, those theories have been used to develop design requirements and guidelines. Finally, the consensus and pivotal dissensions about the systemic problem(s) of the current monetary and financial system, requirements and guidelines among experts have been identified through semistructured interviews. This research process results in widely supported requirements that demarcate the design space and widely supported guidelines that aim to give direction within the design space, that is, to the future development of the monetary and financial system.
MULTIFILE
Tijdens de landelijke KVLO-studiedag basisonderwijs op 9 november 2016 werd een workshop verzorgd waarin dieper werd ingegaan op de kaders van beweegstimulering binnen het basisonderwijs. De nadruk lag op hoe het enorme potentieel rondom basisscholen en vakdocenten LO via systeemdenken en systeemveranderingen een (nog) sterkere maatschappelijke rol kan vervullen om fysieke inactiviteit en zitgedrag bij kinderen tegen te gaan en beweging te stimuleren. Dit artikel beschrijft kernelementen die tijdens deze workshop zijn behandeld en geeft indicaties hoe een integrale aanpak in de schoolomgeving, waar bewegingsonderwijs en de vakdocent LO een belangrijk onderdeel van uit maken, bij kan dragen aan actievere kinderen.
DOCUMENT
Business process modeling and system dynamics are different approaches that are used in the design and management of organizations. Both approaches are concerned with the processes in, and around, organizations with the aim to identify, design and understand their behavior as well as potential improvements. At the same time, these approaches differ considerably in their methodological focus. While business process modeling specifically takes the (control flow of) business processes as its primary focus, system dynamics takes the analysis of complex and multi-faceted systems as its core focus. More explicitly combining both approaches has the potential to better model and analyze (by way of simulation) complex business processes, while specifically also including more relevant facets from the environment of these business processes. Furthermore, the inherent ability for simulation of system dynamics models, can be used to simulate the behavior of processes over time, while also putting business processes in a broader multi-faceted context. In this paper, we report on initial results on making such a more explicit combination of business process modeling and system dynamics. In doing so, we also provide a step-by-step guide on how to use BPMN based models and system dynamics models together to model and analyze complex business processes, while illustrating this in terms of a case study on the maintenance of building facades.
LINK