Dit artikel is een vertaling van Steyaert, J. (2005). Web based higher education, the inclusion/exclusion paradox. Journal of technology in human services, 23(1/2), 67-78. Het beschrijft de relatie tussen e-learning en toegankelijkheid voor studenten met een functionele beperking.
Advances in information and communication technologies (ICTs) as well as modern pedagogical perspectives have created new possibilities to facilitate and support learning in higher education (HE). Emerging technologies bring opportunities to reconsider teaching and learning. New ideas and concepts about the educational use of new technologies transform the roles of teachers. In this context the key question of this study is: whether learning as part of a (virtual) community of practice supports teachers' technology professional development. Different learning alternatives such as distance learning, workplace learning as well as blended forms of learning will enhance lifelong learning which forces a rethinking of traditional forms of education. However, most institutions for education foster just-in-case learning while new technologies foster just-in-time learning. As a result of new learning perspectives and the potential pedagogical benefits of ICTs in educational contexts, teachers have to learn how to integrate new technologies in teaching and learning. It is recommended that teacher professional development should be situated in multiple learning settings in which learning is teacher-centred. Next to classroom settings and cross-institutional learning communities, virtual learning communities (VCoPs) are a significant source for learning. There is an overlap between the educational values of interned-based learning and social theories of learning such as Lave & Wenger's situated learning theory and Wenger's theory of communities of practice. Drawing upon these theories, offers a perspective on social learning that emphasizes social processes within (V)CoPs where community participants engage in collective learning and knowledge creation. The data discussed in this paper have been drawn from a cross institutional setting at Fontys University of Applied Sciences, The Netherlands. The data were collected and analysed according to a qualitative approach. The paper concludes that VCoPs are learning environments since these network-based learning communities push learners to take more control of their learning and provide tasks which are more contextualised and meaningful.
Maatschappelijke uitdagingen In toenemende mate vertrouwen we een deel van ethische besluitvorming aan smart-technology toe. Technologie heeft vaker dan ooit een ethische lading. Dit kan soms verregaande consequenties hebben voor consumenten, burgers of organisaties. Hoe zeker moet een algoritme zijn van haar zaak om een burger van fraude te beschuldigen? Hoeveel risico mag een chat-bot die financieel advies geeft een klant laten lopen? Wie mag bepalen hoe een algoritme op een sociaal media platform omgaat met desinformatie? Dergelijke vragen leiden tot belangrijke uitdagingen op het gebied van morele autoriteit, ethische besluitvorming, en morele strategievorming. Strategievorming in snel veranderend speelveld In zijn rede zal Bart pleiten om niet zozeer dé oplossing bij ethisch technologische vraagstukken te vinden, maar vooral een manier te zoeken om op een bestendige manier om te gaan met een snel veranderend speelveld. In veel gevallen lijken oplossingen in zowel de private als publieke sector voor techno-ethische vraagstukken korte-termijn gericht. En zijn het vaak maatregelen die snel en vooral zichtbaar een negatief effect van technologie proberen in te dammen. In zijn lectorale rede zal Bart ingaan op hoe belangrijk het erkennen en herkennen van ethische vraagstukken bij het programmeren van nieuwe technologie is. Maar ook hoe men de menselijke maat kan vangen én gebruiken als input in het ontwerp van nieuwe technologie. Er is volgens hem vooral een bestendige strategie nodig.