Een leraar wordt een daltonleraar en een school een daltonschool als er gewerkt wordt vanuit een daltonvisie. En je bent een goede daltonleraar en een goede daltonschool als die eigen daltonvisie op een effectieve en efficiënte manier wordt gerealiseerd. Dalton: L E F ondersteunt teams, individuele leraren en pedagogisch medewerker zich bewust te worden van de eigen daltonvisie en helpt om die eigen visie door te ontwikkelen. Het boek biedt ook praktische ideeën om een onderwijspraktijk te realiseren die gestoeld is op zo’n daltonvisie. Met andere woorden: in Dalton: L E F worden de ‘why’, ‘how’ en ‘what’ van het daltononderwijs besproken. Het gaat daarbij om breed persoonsvormend onderwijs dat geïnspireerd is op het gedachtegoed van Helen Parkhurst, waarbij kinderen leren om mee te praten en mee te beslissen over het eigen leren en over het onderwijs dat daarvoor ingericht moet worden. Want een stem krijgen in de eigen ontwikkeling levert kinderen ervaringen op om uit te groeien tot een ‘mens met lef’.
MULTIFILE
Vrijdag 18 oktober 2013 krijgen bewoners van een appartementencomplex in Ede om 18.00 uur te horen dat ze binnen een uur tijdelijk hun woning moeten verlaten. In een kelderbox van het complex zouden gevaarlijke stoffen, waaronder mosterdgas, zijn opgeslagen. De bewoners van de ongeveer vijftig woningen kunnen in een buurtcentrum voor koffie en thee terecht en naar verwachting rond 23.00 uur weer terugkeren. Het ruimen van de gevaarlijke stoffen duurt echter langer dan gepland. In plaats van gewoon thuis te kunnen slapen, kunnen de bewoners pas in de loop van zaterdagmorgen weer naar hun woning terug. De meeste bewoners weten zelf een vervangende slaapplaats te regelen. Voor 23 (van de 110) bewoners heeft de gemeente gezorgd voor een overnachting in een hotel. Op verzoek van de Veiligheidsregio Gelderland-Midden heeft de Inspectie Veiligheid en Justitie (Inspectie VenJ) het voorval in Ede geëvalueerd
Inleiding in Lessen uit crises en mini-crises 2013? Deze publicatie is de tweede in de reeks Lessen uit crises en mini-crises.In deze bundel worden – als vervolg op de twintig casus uit 2012 – achttien bijzondere gebeurtenissen uit het jaar 2013 beschreven en beschouwd. Sommigen zullen zich misschien afvragen: Waarom eentweede editie – was met de casus uit 2012 al niet alles gezegd? Ook bij ons is die vraag opgekomen en wij kwamen tot de conclusie dat een vervolg om verschillende redenen waardevol is.