The development of intercultural competences has become a prominent goal for many study programs in higher education. A widely used frame to measure intercultural competence is Cultural Intelligence (CQ). While empirical research has focused extensively on the development of CQ by means of (student) mobility and long-term training, the effects of short-format trainings – a more cost-effective intervention that can be provided to a large number of participants – remain understudied. Existing findings are inconclusive, and it remains unclear under which conditions, and for whom, short-format interventions are effective in improving participants’ CQ. We propose that CQ development is contingent upon individual differences in multicultural personality traits (operationalized through the Multicultural Personality Questionnaire, MPQ). More specifically, in this study we investigate (1) whether a short-format (6-hour) training improves CQ among higher education students (n = 108), and (2) whether the development of CQ is moderated by students’ social-perceptual and stress-related MPQ trait scores prior to the training. Using a pre and post-test design we found that across the whole sample, all four facets of the CQ increased after the training. We also found that some social-perceptual traits of the MPQ moderated the development of CQ: Social initiative on Metacognitive CQ, Openmindedness on Cognitive CQ, and Social initiative and Openmindedness on Motivational CQ. Additionally, we did not find a moderator effect of stress-related MPQ traits on the development of Behavioral CQ. Based on our findings, we conclude that multicultural personality influences individuals’ susceptibility to intercultural education, underscoring the importance of individualized approaches in intercultural education.
DOCUMENT
Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sociale Innovatie Gemeenten zijn vanaf 2015 voor een nog grotere groep kwetsbare burgers de toegangspoort tot ondersteuning bij het meedoen in de samenleving. Door de decentralisatie van de AWBZ begeleiding zal de vraag waarmee burgers naar de gemeente komen complexer worden. Gemeenten pakken deze complexe vraagstukken steeds meer op vanuit een brede blik, dat wil zeggen over levensterreinen heen en op het hele sociale domein (werk, inkomen, opvoeding, zorg en ondersteuning) Dit vraagt behoorlijk wat van de gespreksvoerder die het Gesprek voert met de burger. In deze Train-de-trainer bieden de Hanzehogeschool Groningen, Academie voor Sociale Studies – lectoraat Rehabilitatie; Hogeschool Utrecht, kenniscentrum sociale innovatie – lectoraat participatie, zorg en ondersteuning; en Movisie trainingsmateriaal voor de gespreksvoerder, zodat deze in staat is het gesprek op een goede manier te voeren. In deze training besteden we aandacht aan: 1. De context en het kader waarin het gesprek plaatsvindt. 2. Het Gesprek met verschillende doelgroepen. 3. Gesprekstechnieken en contactvaardigheden. 4. Integraal werken en netwerkversterking.
DOCUMENT
Gemeenten zijn vanaf 2015 voor een nog grotere groep kwetsbare burgers de toegangspoort tot ondersteuning bij het meedoen in de samenleving. Door de decentralisatie van de AWBZ begeleiding zal de vraag waarmee burgers naar de gemeente komen complexer worden. Gemeenten pakken deze complexe vraagstukken steeds meer op vanuit een brede blik, dat wil zeggen over levensterreinen heen en op het hele sociale domein (werk, inkomen, opvoeding, zorg en ondersteuning). Dit vraagt wat van de gespreksvoerder die, zoals in onderstaande infographic van het ministerie van VWS is weergegeven, het Gesprek voert met de burger.In deze Train-de-trainer bieden de Hanzehogeschool Groningen, Academie voor Sociale Studies - lectoraat Rehabilitatie; Hogeschool Utrecht, kenniscentrum sociale innovatie - lectoraat participatie, zorg en ondersteuning; en Movisie trainingsmateriaal voor de gespreksvoerder, zodat deze in staat is het gesprek op een goede manier te voeren. In deze training besteden we aandacht aan:1. De context en het kader waarin het gesprek plaatsvindt.2. Het Gesprek met verschillende doelgroepen.3. Gesprekstechnieken en contactvaardigheden.4. Integraal werken en netwerkversterking.
MULTIFILE