In een tijd waar ontmoeting, toegang en inclusiviteit hoog op de ruimtelijke agenda staan, speelt de semi-publieke ruimte in potentie een interessante rol. Maar wat zijn eigenlijk deze semi-publieke ruimten en in hoeverre kan je deze ontwerpen of hier beleid voor maken? En hoe gaan wij, als gebruikers, om met de semi-publieke ruimte? Deze themareeks zoekt antwoorden vanuit onderzoek en praktijk, langs verschillende ruimtelijke concepten en verschijnsels en vanuit verschillende perspectieven. Dit artikel biedt een introductie op de semi-publieke ruimte en over de themareeks zelf.
DOCUMENT
Learning Analytics en bias – Learning analytics richt zich op het meten en analyseren van studentgegevens om onderwijs te verbeteren. Bakker onderscheidt hierin verschillende niveaus, zoals student analytics en institutional analytics, en focust op inclusion analytics, waarin gekeken wordt naar kansengelijkheid. Bias – systematische vooroordelen in data – kan vooroordelen in algoritmen versterken en zo kansenongelijkheid veroorzaken. De onderzoeksmethode maakt gebruik van het 4/5-criterium, waarbij fairness in uitkomsten gemeten wordt door te kijken of de kansen voor de beschermde groep minstens 80% zijn van die van de bevoorrechte groep.Onderzoeksaanpak – Bakker gebruikt machine learning om retentie na het eerste studiejaar te voorspellen en onderzoekt vervolgens verschillen tussen groepen studenten, zoals mbo-en vwo-studenten. Hij volgt drie stappen: (1) Data voorbereiden en modellen bouwen: Data worden opgesplitst en opgeschoond om accurate voorspelmodellen te maken. (2) Variabelen analyseren: Invloed van kenmerken op uitkomsten wordt beoordeeld voor verschillende groepen. (3) Fairness berekenen: Het 4/5-criterium wordt toegepast op metrics zoals accuraatheid en statistische gelijkheid om bias en ongelijkheden te identificeren. Resultaten, aanbevelingen en vervolgonderzoek – Uit het onderzoek blijkt dat kansengelijkheid bij veel opleidingen ontbreekt, met name voor mannen en mbo-studenten, die een hogere kans op uitval hebben. Bakker adviseert sensitieve kenmerken zoals migratieachtergrond mee te nemen in analyses op basis van informed consent. Daarnaast pleit hij voor meer flexibiliteit in het beleid, geïnspireerd door maatregelen tijdens de coronacrisis, die een positief effect hadden op studiesucces.Toekomstvisie – Bakker benadrukt dat niet elke ongelijkheid het gevolg is van discriminatie en roept op tot data-informed interventies om sociale rechtvaardigheid in het onderwijs te bevorderen. Zijn methode wordt open access beschikbaar gesteld, zodat ook andere instellingen deze kunnen toepassen en kansengelijkheid systematisch en bewust kunnen onderzoeken.
DOCUMENT
The project X-TEAM D2D (extended ATM for door-to-door travel) has been funded by SESAR JU in the framework of the research activities devoted to the investigation of integration of Air Traffic Management (ATM) and aviation into a wider transport system able to support the implementation of the door-to-door (D2D) travel concept. The project defines a concept for the seamless integration of ATM and Air Transport into an intermodal network, including other available transportation means, such as surface and waterways, to contribute to the 4 h door-to-door connectivity targeted by the European Commission in the ACARE SRIA FlightPath 2050 goals. In particular, the project focused on the design of a concept of operations for urban and extended urban (up to regional) integrated mobility, taking into account the evolution of transportation and passengers service scenarios for the next decades, according to baseline (2025), intermediate (2035) and final target (2050) time horizons. The designed ConOps encompassed both the transportation platforms integration concepts and the innovative seamless Mobility as a Service, integrating emerging technologies, such as Urban Air Mobility (e.g., electric vertical take-off and landing vehicles) and new mobility forms (e.g., micromobility vehicles) into the intermodal traffic network, including Air Traffic Management (ATM) and Unmanned Traffic Management (UTM). The developed concept has been evaluated against existing KPAs and KPIs, implementing both qualitative and quantitative performance assessment approaches, while also considering specific performance metrics related to transport integration efficiency from the passenger point of view, being the proposed solution designed to be centered around the passenger needs. The aim of this paper is to provide a description of the activities carried out in the project and to present at high level the related outcomes.
DOCUMENT