De vraag wat in het hbo wordt bedoeld met de term praktijkgericht onderzoek staat volop in de belangstelling. Ook de vraag wat de belangrijkste kwaliteitsindicatoren zouden moeten zijn, staat hoog op de agenda. Indicatoren maken zichtbaar wat kenniscentra doen op het gebied van onderzoek en hoe ze presteren op de domeinen kennis, onderwijs en beroepspraktijk. In de praktijk ligt bij indicatoren de nadruk vaak op de kwantiteit (telfunctie). Kwaliteit wordt dan afgemeten aan de mate waarin wordt gescoord op voor iedereen geldende, vooraf vastgestelde indicatoren, zoals aantal publicaties en aantal presentaties. In De padvinder en het oude vrouwtje wordt betoogt dat het van belang is een meer pluriforme benadering van kwaliteit als uitgangspunt te nemen, die beter recht doet aan het brede, gevarieerde palet aan kwaliteitsuitingen binnen de lectoraten. De padvinder en het oude vrouwtje is een pleidooi voor transparante en pluriforme kwaliteit van praktijkgericht onderzoek en geeft een aanzet voor integraal prestatiemanagement op dit vlak.
A presentation on indicative characteristics of successful and unsuccessful research call proposals.
The integration of research activities in universities of applied sciences (UASs) has led to the transformation of these universities into organisations with two primary processes: research and education. Although many believe in the benefits of combining research and education in one organisation, which is referred to as synergy in this study, research–education synergies have rarely been empirically investigated, particularly in the UAS context. Thus, this research investigates the intended synergy between the research and education of UASs by conducting a document analysis of their university-wide strategic policy. The findings show that UASs aim for synergies among people, UAS organisations and outside UAS organisations, with a focus on education-oriented synergies. This study provides an initial understanding of the strategic aims of UASs considering research–education synergy. The findings provide direction and a framework for future research and form a base for making explicit strategic choices for research–education connections in universities.