ICT in intelligente voertuigen levert innovatieve systemen op. Deze innovatieve systemen richten zich op maatschappelijke knelpunten (verkeersveiligheid, milieubelasting en congestie) en consumenten waarde. Recent wordt meer nadruk gelegd op maatschappelijke knelpunten. Vijf (5) a tien (10) jaar geleden werd de nadruk gelegd op het creëren van consumenten waarde. Deze innovatieve systemen moeten wel geaccepteerd worden door de eindgebruikers. Er is nog maar beperkt onderzoek gedaan naar acceptatie van veiligheidssystemen in intelligente voertuigen. Uit literatuuronderzoek komt naar voren dat verschillende vormen van acceptatie gehanteerd worden. Tevens blijkt dat veel onderzoekers spreken over acceptatie maar de acceptatie niet (kunnen) meten. Om inzicht te krijgen in het gedrag en beleving van bestuurders wordt in dit onderzoek voorgesteld om de evolutie van de cruise control (CC) naar adaptive cruise control (ACC) en naar cooperative adaptive cruise control (C-ACC) te gebruiken om acceptatie te voorspellen en te beoordelen. Er zijn bijzonder veel acceptatiemodellen en theorieën. Deze worden in de praktijk veelvuldig gebruikt binnen de Informatie en Communicatie Technologie (ICT). In deze paper wordt een route uitgezet voor het opzetten van een onderzoek waarbij gebruik gemaakt wordt van het UTAUT-acceptatiemodel. Dit onderzoek moet uitwijzen welke criteria de acceptatie beïnvloeden.
DOCUMENT
Background: This study investigates patients’ use of eHealth services, their awareness of the availability of these services, and their intention to use them in primary care. It also examines patient characteristics and factors that influence the use of these services. Methods: A cross-sectional design using questionnaires was conducted. Based on the unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT), the participants rated the two most common services. Descriptive analyses and linear correlation analyses were performed. A simple linear regression was conducted to identify factors influencing the participants’ intention to use eHealth services. Results: In total, 1203 participants with an average age of 43.7 years were surveyed. The participants’ usage rates varied, with the lowest at 2.4%, for measuring vital signs, and the highest at 47.4%, for booking appointments. The intentions to use the services ranged from 22.5%, for video consultations, to 46.6%, for prescription refill requests. Approximately 20% of the respondents were unaware of each service’s availability. Positive associations were found between all the constructs and the intention to use online services, with a younger age being the most significant factor. Conclusions: The use of and intention to use eHealth services varied greatly. The participants were often unaware of the availability of these services. Promoting the availability and benefits of eHealth services could enhance patient engagement in primary care settings.
MULTIFILE
Abstract. The Clean-Tech Adoption Model (C-TAM) explains the adoption process of clean technology. Based on the Unified Theory of Acceptance and Usage of Technology (UTAUT) combined with qualitative research and empirical data gathering, the model predicts adoption based on the perceived quality, effort, transition, experience and knowledge. Social media introduces a moderating effect, thus legitimizing its effectiveness as a marketing instrument on accelerating the adoption of clean technology. C-TAM is validated; however additional empirical research is necessary. Additionally, the explained variance discrepancy with UTAUT as well as theorizing on the Diffusion of Innovations theory stimulates further research on extra moderators.
MULTIFILE
Brengt de iPad in het onderwijs meer gebruiksgemak, snelheid en studievermogen? Sowijs deed onderzoek naar de implementatie van de iPad in het voortgezet onderwijs. Wat is de visie van leerlingen en leraren over de introductie van de iPad en wat zijn belangrijke aanbevelingen?
DOCUMENT
In 2012 is de iPad geïmplementeerd in het voorgezet middelbare onderwijs van Piter Jelles de Dyk in Leeuwarden. Sowijs volgde de implementatie van de iPad. In dit whitepaper wordt beschreven hoe ouders van leerlingen het iPad-gebruik op school ervaren. Welke voor- of nadelen zien zij in het iPad-gebruik en is er voldoende voorlichting over hoe de iPad geïmplementeerd moet worden in het onderwijs?
DOCUMENT
In september 2012 is de iPad geïmplementeerd in het onderwijs van het Leeuwarder Lyceum. Sowijs onderzocht tijdens de implementatie welke verwachtingen leerlingen en leraren hadden van de iPad. Nu, een jaar later, hebben we opnieuw onderzoek gedaan onder leerlingen en leraren naar het iPad-gebruik. Aan de hand van diepte-interviews hebben we gekeken naar het huidige gebruik en tevredenheid. Zijn de leerlingen gewend aan het apparaat? Is de didactiek door leraren aangepast? Je leest het in dit whitepaper
DOCUMENT
Technological innovations such as parcel lockers can only contribute to reducing the negative impact of last mile logistics on people, planet and profit outcomes if consumers adopt them. Using the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) as a theoretical lens, the purpose of this study was to design effective interventions in the pre-delivery stage that stimulated consumers to choose to use parcel lockers, focusing on incentives and actions that online retailers and logistic service providers can easily implement. A vignette-based experiment was used to examine the impact of providing consumers with information about sustainability, information about parcel lockers and information about distance to nearest parcel locker on their choice to use a parcel locker instead of receiving their package at home. The originality of the study is twofold. The role of geographical context which is oftentimes overlooked was examined explicitly in this study by conducting the study with participants from the Netherlands and Lithuania. The present study used causal mediation analysis to study the combined effects of interventions and previous experience with parcel lockers through the UTAUT constructs. The findings showed that providing information about sustainability and information about the distance to the nearest parcel locker were effective interventions, however the effect of distance was country specific. Causal mediation analysis showed that familiarity with parcel lockers was positively associated with the choice to use parcel lockers by increasing perceived ease of use, expected performance, and reducing perceived risk.
LINK
Advanced technology is a primary solution for the shortage of care professionals and increasing demand for care, and thus acceptance of such technology is paramount. This study investigates factors that increase use of advanced technology during elderly care, focusing on current use of advanced technology, factors that influence its use, and care professionals’ experiences with the use. This study uses a mixed-method design. Logfiles were used (longitudinal design) to determine current use of advanced technology, questionnaires assessed which factors increase such use, and in-depth interviews were administered to retrieve care professionals’ experiences. Findings suggest that 73% of care professionals use advanced technology, such as camera monitoring, and consult clients’ records electronically. Six of nine hypotheses tested in this study were supported, with correlations strongest between performance expectancy and attitudes toward use, attitudes toward use and satisfaction, and effort expectancy and performance expectancy. Suggested improvements for advanced technology include expanding client information, adding report functionality, solving log-in problems, and increasing speed. Moreover, the quickest way to increase acceptance is by improving performance expectancy. Care professionals scored performance expectancy of advanced technology lowest, though it had the strongest effect on attitudes toward the technology.
DOCUMENT
DOCUMENT
In hoofdstuk 1 wordt ingegaan op de aanleiding voor de literatuurstudie, de keuze voor OWO en doel, onderzoeksvragen en verantwoording van de literatuurstudie. Hoofdstuk 2 schetst een beeld van gebiedsgebonden politiewerk en gaat in op de rol en samenstelling van basisteams (onderzoeksvragen 1 en 2). Hoofdstuk 3 gaat in op het begrip digitalisering, beschrijft de digitalisering van gebiedsgebonden politiewerk en inventariseert knelpunten (onderzoeksvraag 3). In hoofdstuk 4 wordt het begrip ‘digitale handelingsbekwaamheid’ verkent, de betekenis van digitale handelingsbekwaamheid voor het GGP wordt in kaart gebracht en in verband gebracht met leerstijlen binnen organisaties. Ook worden de knelpunten ten aanzien van digitale handelingsbekwaamheid geïnventariseerd (onderzoeksvraag 4). In hoofdstuk 5 worden relevante theorieën over het de gebruik en de acceptatie van digitale technologieën, veranderingsbereid en leertheorieën besproken (onderzoeksvraag 5). In hoofdstuk 6 ten slotte wordt het conceptueel model gepresenteerd en verantwoord. Het conceptueel model dient als basis voor het op te stellen Programma van Eisen.
DOCUMENT