Onderzoek naar de achtergronden van de opkomst en ontwikkeling van free fight, kooivechten, ultimate fighting en andere vormen van No Holds Barred, inclusief een analyse van de beleidsproblemen die hiermee zijn verbonden en aanbevelingen over de regulering van deze ontwikkeling.
DOCUMENT
Het boekje Kracht van Sport in de Wijk betreft een leesbare weergave van de lezingen die in het voorjaar van 2017 verzorgd zijn over dit thema door externe deskundigen. De onderwerpen van de lezingen zijn samen met vertegenwoordigers uit zowel zorg en welzijn als de sport gekozen. Het betreft de doelgroepen: 1) mensen met een beperking 2) kwetsbare jongeren 3) migranten en vluchtelingen 4) mensen met psychische problemen 5) senioren en ouderen.
DOCUMENT
Op 25 september 2013 werd het project Citytrainer op het congres van Vereniging Sport en Gemeenten gekozen tot ‘Beste initiatief op sport- en beweeggebied 2012/2013’. Het was niet de eerste keer dat Citytrainer in de prijzen viel. Eind 2012 ontving het de ‘Meer dan Handen Award’, een prijs waarmee het Ministerie van VWS zijn waardering uitspreekt voor inspirerende vrijwilligersinitiatieven. Wat maakt dit project bijzonder?
DOCUMENT
Het project Vechtende Jongeren onderzoekt hoe kickboksen kan bijdragen aan een veerkrachtige identiteitsontwikkeling van kwetsbare jongeren en hoe ze daarin het beste begeleid kunnen worden. Meer specifiek wordt onderzocht hoe interacties en rituelen in de kickboksgyms en de aanpak van de trainer bijdragen aan de talentontwikkeling van de jongeren. Maakt de vechtsport(context) de jongeren weerbaarder en veerkrachtiger? En wat doet dat met maatschappelijke participatie? Om deze vragen te beantwoorden, is het streven om op vier locaties gedurende één jaar 20 jongeren en de bij hen betrokken vechtsporttrainers en jongerenwerkers te interviewen en te observeren. De uitkomsten zullen toegankelijk worden gemaakt voor (aankomende) coaches en (aankomende) jeugdprofessionals, zodat zij jongeren goed kunnen begeleiden in een vechtsportcontext. Er zal daartoe een training worden ontwikkeld voor coaches en curriculumaanbod voor studenten.
Voor jongeren die hun plek zoeken in de samenleving is vechtsport een manier om erkenning en respect te krijgen binnen een gemeenschap. Hoe helpen vechtsporten deze kwetsbare jongeren om steviger in hun schoenen te staan?Doel Het onderzoek 'Vechtende jongeren' kijkt hoe vechtsport kwetsbare jongeren helpt om hun talenten te ontdekken en om hun plek in de maatschappij te vinden. Met de opgedane kennis kunnen jongerenbegeleiders gerichter te werken met kwetsbare jongeren in een vechtsportomgeving. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 01 april 2019 - 01 april 2021 Aanpak We doen onderzoek bij vechtsportscholen in vier steden: Amsterdam, 's-Hertogenbosch, Utrecht en Zwolle. Het onderzoek heeft een een participatieve strategie. Op deze manier kunnen we de betrokken professionals stimuleren om na te denken over hun rol terwijl we onze onderzoeksvragen beantwoorden. Concreet bestaat het onderzoek uit vier 'learning labs'. In deze labs combineren we observaties en interviews met vragenlijsten.
Vechtsport, met name kickboksen en mixed martial arts, is steeds populairder onder jongeren. Ook zogenaamde risicojongeren vinden steeds vaker de weg naar de vechtsportschool, zowel in reguliere sportscholen als in sociaalpedagogische kickboksprojecten aangeboden door sportbuurtwerk of jeugdwelzijnswerk. Voor veel jongeren die struggelen met zichzelf en hun plek in de samenleving, zijn vechtsportscholen een alternatieve zoektocht naar respect en succes. Vechtsportcoaches worden steeds vaker geconfronteerd met dit type ‘vechtende jongeren’. Zij geven in pilotstudies en focusgroepen aan dat het hen aan kennis en vaardigheden ontbreekt om deze jongeren adequaat te coachen bij hun specifieke (sport-overstijgende) problematiek. In de beroepspraktijk én in de hbo-opleidingen Social Work en Sportpedagogiek is sprake van een hiaat, waardoor (aankomende) jeugdprofessionals die met vechtende jongeren werken onvoldoende pedagogisch onderlegd zijn. Naast deze professionaliseringsvraag weten praktijkprofessionals onvoldoende in hoeverre vechtsport deze jongeren helpt bij een veerkrachtige identiteitsontwikkeling, of het hen beschermt tegen antisociale verleidingen en of het maatschappelijke participatie bevordert. De praktijkvraag is: “Op welke wijze en in welke mate worden ‘vechtende jongeren’ door full contact vechtsportbeoefening meer bewust van hun persoonlijke (talent)ontwikkeling, opdat ze meer veerkracht ontwikkelen die hen beschermt tegen antisociale verleidingen en hun maatschappelijke participatie versterkt?” Doel is de pedagogische bekwaamheid van (aankomende) jeugdprofessionals te versterken die in een vechtsportcontext vanuit sociaalpedagogisch perspectief met kwetsbare jongeren werken. In dit project werken drie hogescholen, een universiteit en vier werkveldpartners samen in drie deelstudies. Door een combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek (deelstudie 1 en 2) worden in vier learning labs de werkzame factoren en processen van vechtsport in kaart gebracht. Deze worden vertaald naar een scholingsaanbod voor vechtsportpraktijken die vanuit sociaalpedagogisch perspectief met vechtende jongeren werken (deelstudie 3). Dit aanbod zal tevens de curricula van de hbo-opleidingen Social Work en Sportpedagogiek verrijken. De nieuwe inzichten worden daarnaast toegankelijk gemaakt door drie vakpublicaties en een slotcongres.