Presentatie op Studiedag Velon, Breda, Avans Hogeschool
DOCUMENT
Lezing van Marco Snoek als Keynote op de VELON studiedag van 13 november 2015.
DOCUMENT
Bij de nieuwe Educatieve Master Primair Onderwijs van de Erasmus Universiteit Rotterdam toetsen we programmatisch. Omdat we onze toetsing voortdurend willen verbeteren, onderzoeken we samen met onze studenten hoe de toetsing ze motiveert in hun ontwikkeling tot academische leerkracht.
MULTIFILE
HvA Lector Marco Snoek heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan deze bundel van de Europese Commissie over het beroep van lerarenopleiders. In beleidsdiscussies over onderwijs en leraren in de verschillende Europese Lidstaten is weinig aandacht voor het belang van goede lerarenopleiders. Mede op basis van drie conferenties heeft de Thematische Werkgroep Teacher’s Professional Development van de Europese Commissie, de kwaliteit van lerarenopleiders op de Europese beleidsagenda geplaatst. Nederland is een van de weinige landen waar behoorlijk veel aandacht is voor de kwaliteit van lerarenopleiders (met name dankzij de rol van de VELON). Nederlandse voorbeelden van maatregelen en initiatieven, met name vanuit de beroepsgroep zelf, worden op diverse plekken in de bundel genoemd.
DOCUMENT
In deze bijdrage aan de Velon blogserie Blog in coronatijd, reflecteert Marco Snoek op de inzichten die de lockdown rond COVID-19 leraren en lerarenopleiders heeft opgeleverd. Hij benadrukt het belang van zorgvuldige observatie en reflectie in deze tijd, om de kansen voor nieuwe inzichten en aanpakken niet verloren te laten gaan.
DOCUMENT
In dit artikel schetsen Marco Snoek, Willem van der Wolk en Jeannette den Ouden vier scenario’s voor de toekomst van de lerarenopleidingen in Nederland, naar aanleiding van een werkconferentie van de VELON over de toekomst van de lerarenopleidingen. De vier scenario’s zijn vorm gegeven aan de hand van een metafoor rond een busreis naar Rome.De ontwikkelingen rond de lerarenopleidingen in Nederland worden mede als gevolg van het tekort aan leraren gedomineerd door drie thema’s: competentiegericht opleiden, duaal werkplekleren en markt- en vraagsturing. Deze ontwikkelingen leiden tot een dynamische situatie, waarin de traditionele vooronderstellingen met betrekking tot lerarenopleiding en curriculum ter discussie worden gesteld. Veel opleiders vinden deze veranderingen en de daarbij behorende nieuwe aanpakken chaotisch en verwarrend. Om in deze turbulente tijden greep te kunnen houden op ontwikkelingen is vanuit de VELON in 2002 een scenarioproject gestart, waarbinnen vier mogelijke scenario’s voor de toekomst van de lerarenopleiding zijn ontwikkeld. Deze scenario’s zijn opgebouwd rond twee variabelen: de mate van vrijheid van scholen om te bepalen wat voor soort lerarenopleiding zij willen en de mate van vrijheid van studenten om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. De VELON-scenario’s zijn geïnspireerd door een scenario-project van de Association for Teacher Education in Europe (ATEE). In dit artikel worden de drie genoemde thema’s kort beschreven en wordt aangegeven hoe het werken met scenario’s gebruikt kan worden als instrument voor analyse en reflectie. Vervolgens worden de vier scenario’s beschreven. Het artikel sluit af met een reflectie op de scenario’s en de consequenties voor opleiders en opleidingen.
DOCUMENT
Interventieonderzoek als onderdeel van docentenprofessionalering: een goodpractice.Presentatie tijdens VELON, 'Congres voor Lerarenopleiders 2016 ‘Professionaliseren IN en DOOR onderzoek’, 4 februari 2016, Brussel.Context: Leergang voor honoursdocenten A Teacher’s road to Excellence (ATRE)Goodpractice: Interventieonderzoek door honoursdocentenEen illustratie: onderzoek naar (bounded) freedom en de perceptie van de honoursstudentResultaten en implicaties voor de toekomst
DOCUMENT