In de themareeks ‘Uit de kunst’ onderzoeken we de waarde van participatie in een artistieke, creatieve wereld voor het HRD-vak. Dit artikel is het resultaat van een reflectieve mailwisseling tussen organisatiefilosoof Mieke Moor en lector Change Management Jacco van Uden. De aanleiding vormde een project waarin Jacco van rol wisselde met kunstenares Mercedes Azpilicueta.
DOCUMENT
Over de vaardigheden voor een kwaliteitsmedewerker in de 21e eeuw
DOCUMENT
Inleiding verandermanagement gebaseerd op IOV model. Boek behandelt ook de meets gangbare methoden zoals de kleuren van de Caluwe en het 8 stappenplan van J. Kotter
DOCUMENT
DOCUMENT
In dit artikel wordt een generieke opvatting van sociale interventie uitgewerkt en vertaald naar de basisingrediknten van een Master Sociale Interventie. Deze verkenning is voortgekomen uit het Kennisnetwerk Sociale Interventie, opgericht in 2002, als een samenwerking van universiteiten, hogescholen en ondersteuningsorganisaties op het gebied van zorg, welzijn, educatie en dienstverlening in Nederland en Vlaanderen. Het stelt zich tot taak het ontwikkelen en verspreiden van wetenschappelijk gefundeerde, praktijkgerichte expertise op het terrein van veranderkunde.
DOCUMENT
Background: Despite the growing importance of eHealth it is not consistently embedded in the curricula of functional exercise and physical therapy education. Insight in barriers and facilitators for embedding eHealth in education is required for the development of tailored strategies to implement eHealth in curricula. This study aims to identify barriers/facilitators perceived by teachers and students of functional exercise/physical therapy for uptake of eHealth in education. Methods: A qualitative study including six focus groups (two with teachers/four with students) was conducted to identify barriers/facilitators. Focus groups were audiotaped and transcribed in full. Reported barriers and facilitators were identified, grouped and classified using a generally accepted framework for implementation including the following categories: innovation, individual teacher/student, social context, organizational context and political and economic factors. Results: Teachers (n = 11) and students (n = 24) of functional exercise/physical therapy faculties of two universities of applied sciences in the Netherlands participated in the focus groups. A total of 109 barriers/facilitators were identified during the focus groups. Most related to the Innovation category (n = 26), followed by the individual teacher (n = 22) and the organization (n = 20). Teachers and students identified similar barriers/facilitators for uptake of eHealth in curricula: e.g. unclear concept of eHealth, lack of quality and evidence for eHealth, (lack of) capabilities of students/teachers on how to use eHealth, negative/positive attitude of students/teachers towards eHealth. Conclusion: The successful uptake of eHealth in the curriculum of functional exercise/physical therapists needs a systematic multi-facetted approach considering the barriers and facilitators for uptake identified from the perspective of teachers and students. A relatively large amount of the identified barriers and facilitators were overlapping between teachers and students. Starting points for developing effective implementation strategies can potentially be found in those overlapping barriers and facilitators.
MULTIFILE
Onderzoek naar een passende oplossing voor de mondkapjesproblematiek waar DELA sinds het uitbreken van de Coronacrisis mee kampt.
DOCUMENT
Top-down geïnitieerde onderwijsinnovaties leiden zelden tot veranderingen in de onderwijspraktijk. De oorzaak daarvan wordt dikwijls toegeschreven aan afwachtende docentreacties. In dit artikel beschrijven de auteurs aan de hand van een casestudie wat docenten doen en laten als ze worden geconfronteerd met opgelegde onderwijsinnovaties
DOCUMENT
Dit artikel handelt over het organisatieveranderingsproces. De invalshoek is het veranderingsproces als betekenisgevend proces tegen de achtergrond van de ‘sociale doelen’: de ‘acceptatie’ door de leden van de organisatie en de ‘integratie’ in het handelen van de organisatieleden. Gezocht wordt naar een aansluiting in de sociotechnische systeemtheorie van De Sitter op de veranderkundige configuratieve integratietheorie van Van Dongen, De Laat en Maas (1996). Die aansluiting wordt gevonden in het werk van Weick. Doel van het artikel is een versterking van de veranderprogramma’s die tot nu toe door sociotechnische organisatieadviseurs worden gebruikt.
DOCUMENT