Masonry structures comprise a significant portion of the historical building stock all over the world. Previousstudies have clearly pointed out that unreinforced masonry buildings are vulnerable against extreme loadingconditions, such as seismic actions. Therefore, strengthening is inevitable in most cases for historical masonry towithstand severe loads. In this paper, the efficiency of fabric reinforced cementitious matrix is investigatedexperimentally by using diagonal tension tests. Fourteen wallets with a nominal size of 750x750x235 mm wereproduced with using solid clay bricks and a low-strength mortar. The bricks were collected from the structuralwalls of an early-20th century building under restoration. The low-strength mortar represents the historicalmortar commonly used in similar historical brick masonry buildings located in Istanbul, Turkey. By testing thespecimens under monotonic diagonal compression loads, the effects of different types of plasters on the walletsurface, varying types of fibers used in textile reinforcement and anchors used for the connection between FRCMand substrate are investigated. Although the wallet samples have inherent shortcomings in representing overallcomponent response accurately, still the qualitative findings are enlightening the effectiveness of the FRCMsystem by increasing shear strength, stiffness (shear modulus) and dissipated energy of the masonry wallets. Thestrengthened specimens were failed due to shear sliding along a bed joint and/or by a stair-shaped separationwhile the refence specimens were failed due to the splitting of the specimen into two parts in the stair-steppedshape and a slipping through a bed joint.
LINK
In het NRO-NWO project “Co-design with kids” worden in een consortium van kennisinstellingen en praktijkpartners richtlijnen voor leraren en ontwerptools voor kinderen ontwikkeld en geëvalueerd waarmee basisscholieren generieke 21ste-eeuwse vaardigheden kunnen ontwikkelen waaronder: 1. het ontwikkelen van empathie en inzicht in de ander; 2. communiceren en samenwerken met elkaar en de opdrachtgever; en 3. creatief denken. Deze vaardigheden ontwikkelen de kinderen aan de hand van vraagstukken uit de praktijk, van echte opdrachtgevers. Tijdens het ontwerpproces verkennen de kinderen in groepjes het probleem dat een echte opdrachtgever schetst en komen ze na een aantal weken met oplossingen. De Haagse Hogeschool (HHs) onderzoekt de kwaliteit van de ontwerpuitkomsten van de kinderen in termen van originaliteit, uitwerking, relevantie en toepasbaarheid en onderzoekt of de ontwerpideeën meerwaarde hebben voor de opdrachtgevers. De kinderen hebben gewerkt aan oplossingen voor vraagstukken uit drie domeinen: het bewegingsonderwijs, de speelruimte en de zorg. In elk domein worden minimaal twee ontwerprondes uitgevoerd, één waarbij het ontwerpproces door een ontwerper wordt gefaciliteerd en één waarbij het ontwerpproces door de groepsleerkracht van de kinderen wordt begeleid.