De cybersecuritybranche hamert al enige tijd op het feit dat een toenemend aantal organisaties te maken krijgt met verscherpte securityregels. Niet alleen omdat de NIS2- richtlijn en de opvolger van de Wet Beveiliging Netwerk- en Informatiebeveiliging (Wbni). Maar vooral om dat cyberdreigingen steeds complexer en aanvallen professioneler worden. Informatiesystemen blijven kwetsbaar en daar moet je je tegen wapenen. Niet in de laatste plaats omdat de IT-omgeving inmiddels zo nauw geïntegreerd is met de OT infrastructuur, dat continuïteit van processen die ons helpen in het dagelijks leven onder druk komt te staan. Van slagbomen voor parkeerterreinen tot waterpompen en sluizen om ons land droge voeten te garanderen. Voor toekomstige bedrijfsinnovatie is verdere integratie van systemen ook noodzakelijk. En uw securitybeleid helpt hierbij.
Dit artikel vergelijkt de typische spelmechanismen voor karakterontwikkeling in twee game genres: role‐playing games en action‐adventure games. Voor beide genres zijn avatars en hun ontwikkeling belangrijk. Maar, zoals zal blijken, gebruiken beide genres heel ander type spelregels en geven hierdoor een geheel andere invulling aan karakterontwikkeling in games.