Een aantal Fontys opleidingen/instituten maakt op dit moment gebruik van weblogs in hun onderwijs. Deze instituten maken op verschillende wijzen gebruik ervan en hebben vragen met betrekking tot de inzet van weblogs. Er is behoefte aan richtlijnen waarin zowel de didactische toepassingsmogelijkheden van weblogs als de technische en juridische aandachtspunten, keuzes, mogelijkheden en uitdagingen worden beschreven. Doelstelling van dit document is het bieden van handvatten voor Fontys instituten als zij overwegen met weblogs in het onderwijs aan de slag te gaan.
DOCUMENT
Weblogs en wiki's zijn lichtgewicht applicaties en kunnen los van elkaar ingezet worden, maar ze gaan ook heel goed samen. Er is sprake van een duidelijke samenhang tussen de functionaliteiten van weblogs en wiki's. Weblogs zijn namelijk uitermate geschikt voor het communiceren van actuele dynamische content (nieuws), een wiki kan daarbij fungeren als aanvullende documentatie- of naslagruimte (achtergronden). En dan is er, niet te vergeten, nog het rss-protocol. Dit werkt als bindmiddel voor de content van beide systemen, het is de centrale schakel tussen zenders en ontvangers van informatie. Wiki's worden door de enorme hype rondom weblogs enigszins overschaduwd, maar zeker in bedrijfsomgevingen zijn wiki's uitermate geschikt voor collectieve taken.
DOCUMENT
Informatie- en communicatietechnologie (ICT) is doorgedrongen tot alle niveaus van de economie en samenleving. Bestaande grenzen tussen markten, bedrijven en consumenten worden opengebroken en nieuwe producten en diensten zijn steeds sneller, slimmer en goedkoper beschikbaar voor grote groepen consumenten. Door het toepassen van ICT kunnen transacties efficiënter en effectiever tot stand komen, als we tenminste met de nieuwe technologie leren omgaan. In E-business your business beschrijft de auteur het multidisciplinaire karakter van e-business. Het boek gaat over de invloed van ICT op de organisatie, de strategie en de marketing. Belangrijke ontwikkelingen zoals e-marketing, weblogs, RFID, internettelefonie, co-creatie, offshore outsourcing en mass customization worden op een heldere manier beschreven. Daarnaast geeft de auteur vijftig concrete tips om de omzet via internet te verhogen. Met dit boek raken studenten en managers vertrouwd met de wereld van e-commerce, e-business en internet.
MULTIFILE
In recent decades the trend of public accountability, transparency and governance has become a priority in many public sectors, but in de media sector and the public broadcasting sector in particular there have only very recently been attempts to address the public in terms of accountability and responsiveness
DOCUMENT
On the internet we see a continuously growing generation of web applications enabling anyone to create and publish online content in a simple way, to link content and to share it with others: wellknown instances include MySpace, Facebook, YouTube, Flickr, Wikipedia and Google Earth. The internet has become a social software platform sailing under the Web 2.0 flag, creating revolutionary changes along the way: the individual, the end-user, comes first and can benefit optimally from an environment which has the following keywords: radically user-oriented, decentralized, collective and massive. ‘An environment in which each participant not only listens, but can also make his own voice heard’: the Social Web. This document describes a brief exploration of this Social Web and intends to gain insight in possible fundamental changes this phenomenon is causing or might cause in our society. Particular attention will be paid to the impact of the Social Web on learning and education. For how do two apparently contrary developments touch and overlap? On the one side we have the rapid growth of technologies bringing individuals together to communicate, collaborate, have fun and acquire knowledge (social software). And on the other hand we have the just conviction within the world of education that young people should not only acquire knowledge and information, but should also have all kinds of skills and experience in order to meet social and technological changes deliberately, and prepare for a life long of learning.
DOCUMENT
Deze studie richt zich op bloggen op dagbladsites en de betekenis hiervan voor dagbladen. De centrale vraag van het onderzoek is hoe de praktijk van het bloggen op dagbladsites de journalistiek bij die dagbladen beïnvloedt. Hebben bloggers invloed op journalistieke producties, het werk van journalisten en de nieuwsselectie en -presentatie? Om vast te stellen welke invloed bloggers hebben die actief zijn op dagbladsites, zijn inhoudsanalyses uitgevoerd en vervolgens interviews gehouden met drie soorten bloggers: journalisten, expertbloggers en burgerbloggers bij vier landelijke dagbladen (Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en De Telegraaf), één gratis dagblad (DAG) en twee regionale dagbladen (TCTubantia en AD/Utrechts Nieuwsblad). Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met redacteuren die verantwoordelijk zijn voor het blog-deel op de website.
DOCUMENT
Verifying information is one of the core activities of journalism. However, recent research shows that many stories derive from unchecked information from news agencies and PR material. That being said, reporters who do not use this pre-packaged material, but who instead produce original stories based on independent research, might be journalists who stay devoted to the verification of information. Therefore, this study focuses on in-depth stories that originated inside the newsroom. We expected that these kinds of stories would be checked and double-checked, because time constraints are less important and these stories are characteristic of independent, quality journalism. Contrary to this expectation, the results show that even these kinds of stories are not always vetted. The lack of time was seldom mentioned as an excuse. Our research points to avoidance mechanisms which inhibit journalists from verifying their information.
DOCUMENT
This paper examines how the learning environment in primary education can be enhanced by stimulating the use of innovative ICT applications. In particular, this discussion focuses on mind tools as a means of leveraging ICT for the development of cognitive skills. The stimulating effect of mind tools on the thinking skills and thinking attitudes of students is examined. The various types of mind tools and a number of specific examples are closely examined. We consider how mind tools can contribute to the establishment of an ICT-rich learning environment within the domain of technology education in primary schools. We illustrate two specific applications of such mind tools and discuss how these contribute to the development of thinking skills.
DOCUMENT
What is the impact of blogging, either by journalists or readers, on journalism? Do entries on readers' blogs lead to stories for professional journalists and how is the work of a blogging journalist influenced by the fact that he or she nowadays has a second publication platform and is more in contact with readers through the blog? We conducted content analyses of blogs and interviewed professional and amateur bloggers with blogs on Dutch national and local newspaper websites as well as editors who are responsible for the blogs on the websites. Newspapers employ different strategies when it comes to allowing either journalists or readers to blog on their newspaper websites. Local papers seem to profit most when it comes to getting story leads, or even scoops, from readers' blogs. Blogs on national newspapers' websites function more as personal diaries for the bloggers. The blogs by journalists and invited experts seem to flourish more on national papers' websites. There is also a difference in the 'directions' that bloggers get. With a stricter policy, mostly meaning that off-topic entries are discouraged, readers' blogs are more focused and are more valuable for journalists looking for news.
DOCUMENT
Deze studie onderzoekt hoe toonaangevende Nederlandse nieuwsorganisaties – de Volkskrant, NOS Nieuws en RTL Nieuws – zijn omgegaan met de toenemende kritiek op hun functioneren in een veranderend medialandschap en in hoeverre de genomen maatregelen ook daadwerkelijk worden toegepast in de journalistieke praktijk. De resultaten laten zien dat het nieuwe verantwoordingsbeleid, vooral bij de Volkskrant en NOS Nieuws, vooraf van bovenaf, door de hoofdredactie, werd geïnitieerd, terwijl de journalisten ter redactie meer terughoudendheid betoonden. Niettemin bestaat er het besef dat door een combinatie van online-technologie, commerciële concurrentie en maatschappelijke veranderingen de journalistiek diepgaand verandert, en het publiek meer serieus genomen moet worden.
DOCUMENT