De afgelopen jaren is onderzoek gedaan naar nieuwe concepten voor bouwlogistiek en bij negen proeftuinen in binnenstedelijk gebied is aangetoond dat hier forse winst is te behalen in termen van besparingen op logistieke kosten en bouwtijd, betere doorstroming, minder schadelijke uitstoot en minder hinder voor de omgeving. Zo bleek het aantal binnenstedelijke ritten van en naar de bouwplaats met zo’n vijftig tot tachtig procent terug te brengen. Een van die maatregelen is bouwhubs. Voor goede bouwlogistiek is afstemming en medewerking binnen de keten cruciaal. Alle spelers dienen tijdig betrokken te zijn. Bouwlogistiek bestaat uit allerlei maatregelen die effect hebben op het transport en op het bouwproces. Deze paper beschrijft de succesvoorwaarden voor de inzet van BouwHubs bij bouwlogistiek.
Het thema voedsel is van groot belang voor de Metropoolregio Amsterdam. Niet alleen omdat er vele monden te voeden zijn maar ook omdat het een belangrijke economische sector is. Alle schakels van de voedselketen zijn in de regio vertegenwoordigd. Bovendien heeft de manier waarop de stad en de industrie van voedsel en grondstoffen worden voorzien grote invloed op de leefbaarheid en duurzaamheid van de stad. Met toenemende verstedelijking en toerisme in de stad én de doelstelling om in 2030 zero-emissie te zijn als Amsterdam, staat de food sector in de Metropoolregio Amsterdam voor een enorme uitdaging.De foodsector is enorm divers én in beweging. De sector heeft te maken met grote veranderingen in consumentwensen, technologie en randvoorwaarden voor opereren. Handel en logistiek zijn in de sector sterk met elkaar verweven: hoe de handel is georganiseerd, bepaalt voor een groot deel de randvoorwaarden voor logistieke organisatie. Digitalisering en de opkomst van directere relaties tussen producent en consument brengen daar mogelijk verandering in maar welke consequenties dit precies zal (kunnen) hebben is nog erg onzeker. Dat maakt het voor ondernemers – boeren, tuinders, verwerkende industrie, groothandel, logistiek dienstverleners – heel lastig om de juiste strategische beslissingen te maken over investeringen in nieuwe locaties voor opslag en overslag en nieuwe services voor handel en logistiek. De randvoorwaarden om Amsterdam in 2030 zero-emissie te laten zijn, worden op dit moment nog niet zo duidelijk gevoeld door de sector maar moeten zeker niet worden onderschat. Daarom besteden we daar in de roadmap apart aandacht aan.Dat het bestaande systeem van voedselbelevering waarin nog maar weinig wordt samengewerkt tussen partijen zijn langste tijd heeft gehad, lijkt voor veel bedrijven wel duidelijk. Maar hoe het systeem van handel en logistiek er over vijf tot tien jaar uit ziet, is voor velen nog gissen. Deze roadmap is een eerste stap om hier gestructureerd meer inzicht in te krijgen.
De binnenvaart heeft een marktaandeel van 30% binnen het Nederlandse goederenvervoer en vervult daarbij een beduidende logistieke functie. Schepen zijn goedkoop, veroorzaken geen files en hebben een kleinere carbon-footprint dan vrachtwagens (Bureau Voorlichting Binnenvaart, 2019). Echter, is de betrouwbaarheid van de binnenvaart afhankelijk van de klimatologische omstandigheden. In extreem droge tijden kunnen schepen minder lading vervoeren in verband met de diepgang en kunnen schepen met een diepgang van boven de drie meter niet alle drempels passeren. Dit zorgt voor extra druk op het wegennet en verhoogd de transportkosten van ondernemingen. De Bedrijvenkring Zutphen en Provincie Gelderland hebben bereikbaarheid als speerpunt. Daarnaast werkt het Deltaprogramma Rijn aan toekomstscenario’s en adaptatiestrategieën die anticiperen op lange termijn klimaatverandering. De droogte van 2018 heeft er mede toe geleid dat hierbij ook expliciete aandacht is voor eventuele effecten van veranderende rivierafvoeren op de binnenvaart.
De transportsector heeft een groot aandeel in de Nederlandse economie en is gebaat bij gerichter onderhoud van vrachtenwagentrailers. Dit kan behaald worden met de inzet van predictive maintenance, maar hiervoor is data onmisbaar. Vrachtwagentrailers produceren al elke rit een grote hoeveelheid aan data (bv. rem- en bandendruk, g-krachten en wielsnelheid) om de veiligheid en rijervaring te verbeteren. In de huidige situatie wordt deze data echter meteen weer vergeten door de trailer. Dit is een gemiste kans omdat de sensordata onder andere gebruikt kan worden voor predictive maintenance, maar ook voor de organisatie van de vloot en optimalisatie van routeplanning. Met predictive maintenance kan onderhoud efficiënter uitgevoerd worden en voorkomt zo onnodige reparaties en vermindert het de downtime. Dit zorgt voor lagere kosten voor de gebruiker, een afname van de broeikasgasuitstoot en minder druk op het wegennet. Voor de implementatie van predictive maintenance moet data verzameld worden over het gebruik van de trailer. Enkele voorbeelden zijn remacties, bandendruk en kwaliteit van de weg. Burgers carrosserie, een Nederlandse trailerfabrikant, innoveert op dit gebied met het verzamelen en verwerken van de sensordata. Zij beschikken echter niet over de benodigde kennis om de sensordata om te zetten naar relevante informatie, zoals de kwaliteit van de weg. Daarom is deze KIEM aanvraag erop gericht om samen met Burgers carrosserie te werken aan datagedreven innovaties voor de trailer. Het onderzoek zal aantonen hoe met de sensordata uit de trailer de kwaliteit van de weg bepaald kan worden. Dit is een nieuwe toepassing van de sensordata en van belang voor de inzet van predictive maintenance.