Uitgesproken bij de inauguratie en installatie tot lector Kennisinnovatief Ondernemerschap aan Saxion Hogescholen op 9 mei 2007.
MULTIFILE
Als Turks-Nederlandse ondernemer weet Atilla Aytekin als geen ander hoeveel doorzettingsvermogen je als ondernemer nodig hebt om te kunnen slagen. Om andere ondernemers met een biculturele achtergrond te helpen, besloot hij met zijn Dutch Dream Foundation een traject te starten waarin gedurende een jaar ervaren topmanagers aan ondernemers worden gekoppeld om ze te ondersteunen en te motiveren. Willem Klijnstra en Annemien van der Veen volgden het traject. De interviews met de ondernemers en managers leverden zeer interessante, leerzame en vaak ook ontroerende verhalen op. Het leidde tot het idee om de verhalen te bundelen in een boekje, zodat andere ondernemers en studenten in opleiding voor een internationale carrière zich erdoor kunnen laten inspireren.
Bijna iedereen heeft een account op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of een ander sociaal platform. Via deze kanalen worden gigantische hoeveelheden data uitgewisseld. Algoritmes helpen ons een weg te vinden in al die informatie door interessante berichten hoog op onze tijdslijn te plaatsen. Daarbij houden algoritmes onder andere rekening met onze interesses, de inhoud en afzender van een bericht. Algoritmes bepalen dus in sterke mate welke informatie we te zien krijgen. De kans is groot dat we hierdoor terechtkomen in een filterbubbel: doordat we voortdurend informatie zien die overeenkomt met onze interesses en overtuigingen komen we niet of nauwelijks meer in contact met andere visies. Dit geeft een sterk vertekend beeld van de werkelijkheid. Veel gebruikers van sociale media, zowel particulier als beroepsmatig, zijn zich niet bewust van deze grote invloed van algoritmes in sociale media, laat staan dat ze inzicht hebben in de werking ervan. Dit plaatst professionals die gebruik maken van sociale media en wél kennis hebben over de impact van algoritmes soms voor lastige, ethische vraagstukken. Is het oké om als (MKB) bedrijf gebruik te maken van platformen die filterbubbels creëren? Zijn er alternatieven voor de bestaande platformen? Mogen die ten koste gaan van de winstgevendheid van een bedrijf? In hoeverre dragen (MKB) bedrijven en professionals verantwoordelijkheid voor het tegengaan van filterbubbels? In dit project worden professionals, onderzoekers en studenten op het gebied van Communicatie, Media- en Informatietechnologie (CMI) in drie workshops samengebracht en uitgedaagd om bovenstaande vragen te onderzoeken en er antwoorden op te formuleren. De workshops vormen hiermee een verkenning naar de rol van bedrijven in het scheppen en tegengaan van filterbubbels. Daarnaast dragen de bijeenkomsten bij aan netwerkvorming tussen bedrijven en andere instellingen met een interesse op dit gebied.
Het bedrijf Biorefinery Solutions wint een extract van functionele eiwitten uit een reststroom van uitgesorteerde uien van uienverwerkende bedrijven. Dit is echter een kleine fractie van de gehele reststroom. Door meerdere componenten uit de reststroom te winnen is de winstgevendheid te vergroten en de uiteindelijke reststroom te verkleinen. Etherische oliën en vetten uit uien(-reststroom) is een bestaand product en wordt gewonnen door stoomdestillatie. Deze scheidingsmethode is echter funest voor de functionele eiwitten. Hoge temperatuur en druk zorgen voor denatureren van de eiwitten waardoor deze in waarde verminderen. Biorefinery Solutions is op zoek naar een mild extractieproces voor de winning van etherische oliën en vetten wat de functionele eiwitten niet aantast zodat nog te winnen en verkoopbaar zijn. Het milde extractieproces bestaat uit twee scheidingsstappen. De eerste stap is een koude persing voor een eerste scheiding van de eiwitten en etherische oliën en vetten. In een tweede stap worden de etherische oliën en vetten geëxtraheerd met behulp van een spijsolie. In dit project worden van beide stappen de procesparameters bepaald om zodoende een voorontwerp van het gehele proces te maken en te bepalen hoe dit kan aansluiten op het bestaande eiwitextractieproces. Daarnaast wordt onderzocht of superkritisch CO2 extractie kan worden toegepast voor het winnen van oliën en vetten uit de droge vezelfractie zoals deze nu als reststroom uit het bestaande proces komt. De uitkomst van dit project is een ontwerp voor het tweestap scheidingsproces wat aan de voorwaarde voldoet waarbij de functionele eiwitten niet worden aangetast. Aan de hand van dit ontwerp wordt een advies gegeven over de inpasbaarheid in het bestaande verwerkingsproces en over de economische haalbaarheid. Als aanvulling is er een advies over de mogelijkheden van superkritisch CO2 extractie voor het winnen van etherische oliën en vetten uit de uienreststroom.
Supply Chain Risico Management (SCRM) gaat om het identificeren, beoordelen, reageren op en monitoren van supply chain risico’s om de continuïteit en winstgevendheid van bedrijven te bewaken. De huidige coronacrisis legt vele verschillende supply chain risico’s bloot, zowel aan de aanvoerkant, intern binnen bedrijven als aan de vraagkant. Het doel van dit project is om specifiek op het mkb toegesneden SCRM strategieën in kaart te brengen, niet alleen in de directe nasleep van de coronacrisis maar ook op de lange termijn. Het mkb heeft te maken met uiteenlopende risico’s, maar tegelijkertijd met beperkte kennis en budget om in risicomanagement te investeren. Dit mondt uit in de volgende praktijkvraag: Hoe kan het mkb reageren op supply chain risico’s op korte en lange termijn, en zicht krijgen op de kosten en baten van SCRM-strategieën? Risicomanagementmodellen in de SCRM-literatuur sluiten slecht aan op de praktijk, en met name voor mkb’ers. Wij spelen hierop in door in het project met behulp van empirisch onderzoek te werken aan toegankelijke tools en adviezen voor het mkb. De hoofdvraag in het onderzoek luidt als volgt: Hoe kan het mkb de identificatie, analyse, reactie op en monitoring van supply chain risico’s verbeteren om continuïteit en groei te stimuleren? De belangrijkste onderzoeksmethoden zijn case studies, focusgroepen en een survey. Met case studies wordt de diepte in gegaan en worden detailschetsen van SCRM-processen gegeven, terwijl de survey breder is, waarmee een groter aantal bedrijven wordt bereikt. Doorwerking richting beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek wordt beoogd met een breed scala aan valorisatieactiviteiten. Zo worden bedrijfsspecifieke SCRM-modellen voor deelnemend mkb gemaakt en daarnaast generieke SCRM-checklists en masterclasses. Qua onderwijs worden er vele studenten betrokken in met name de case studies, en worden vakken ontwikkeld/vernieuwd met opgedane kennis. Qua onderzoek mikken wij op congrespapers en een wetenschappelijk artikel.