Abstract Healthcare organizations operate within a network of governments, insurers, inspection services and other healthcare organizations to provide clients with the best possible care. The parties involved must collaborate and are accountable to each other for the care provided. This has led to a diversity of administrative processes that are supported by a multi-system landscape, resulting in administrative burdens among healthcare professionals. Management methods, such as Enterprise Architecture (EA), should help to develop and manage such landscapes, but they are systematic, while the network of healthcare parties is dynamic. The aim of this research is therefore to develop an EA framework that fits the dynamics of network organizations (such as long-term healthcare). This research proposal outlines the practical and scientific relevance of this research and the proposed method. The current status and next steps are also described.
'Sinds drie maanden heb ik mijn tas uitgepakt', zegt ervaringsdeskundige Eduard Bosman tijdens de strategiebijeenkomst 'Van beschermd wonen naar beschermd thuis: 8 jaar na de commissie Dannenberg' op 27 oktober jl. Het is muisstil in de zaal als Eduard zijn verhaal verteld. Hoe hij als jongen van 17 op straat kwam te staan en een tas kreeg van een hulpverlener. Die tas ging mee naar de talloze adressen waar hij tijdelijk terecht kon. En altijd bleef de tas ingepakt onder zijn bed staan. 'Want ik wist dat er altijd een moment zou komen dat ik weer weg moest.'Maar nu is de tas dus uitgepakt. Want Eduard heeft een eigen thuis.
Met de transities in het sociaal domein en de daarmee veranderende rol van de sociaal werker wordt een mensenrechtenbenadering relevanter, omdat deze de neveneffecten van het nieuwe beleid voor cliënten zou kunnen ondervangen. Het sociaal werk wordt steeds vaker geprofileerd als ‘mensenrechtenberoep’ omdat deze professionals een brugfunctie vervullen tussen de leefwereld van burgers en het lokale beleid. Doordat sociaal werkers in wijkteams bepalend zijn geworden voor de toegang tot sociale zorg en ondersteuning, zouden zij een rol kunnen spelen in de manier waarop bepaalde sociaal-economische mensenrechten worden gerealiseerd. Toegang tot sociale zorg en ondersteuning kan worden gezien als onderdeel van het recht op gezondheid, het recht op een behoorlijke levensstandaard, en het recht op sociale zekerheid. Wanneer als gevolg van regelgeving en beleid belemmeringen ontstaan in toegang tot zorg, brengt dit risico’s met zich mee voor de realisatie van deze mensenrechten op lokaal niveau. Dit praktijkonderzoek schept een beeld van de invloed van sociale professionals op dit proces. Aan de hand van interviews met sociaal werkers en teamleiders in wijkteams is in kaart gebracht welke belemmeringen in toegang tot zorg en ondersteuning worden geconstateerd in de praktijk. Vervolgens is gekeken naar hoe sociaal werkers en teamleiders met deze belemmeringen omgaan.
Veranderingen in de langdurige zorg (WLZ) dwingen zorginstellingen om steeds markt- en klantgerichter te werken. Dit is duidelijk iets waar zorginstellingen nog relatief weinig ervaring mee hebben. Het vroegtijdig lokaliseren van een zorgbehoefte en het van daaruit begeleiden van cliënten door de verschillende fasen van het zorgproces vraagt om een andere werkwijze en een andere inrichting van processen. ICT en marketingtechnieken kunnen hierbij ingezet worden om deze processen te optimaliseren. Omdat meerdere zorginstellingen tegen deze problematiek aanlopen, heeft een aantal partijen besloten om vanuit een samenwerking te onderzoeken hoe deze klantprocessen er op dit moment uitzien en waar met hulp van ICT, verbeteringen zijn te realiseren. Om de innovatiekracht te optimaliseren wordt ingezet op op cocreatie met een breed scala van professionals die werkzaam zijn in de zorg. Het project heeft de voorlopige werknaam MALZ (Marketing Langdurige Zorg) meegekregen. Om de problematiek nog beter in kaart te brengen, is besloten een KIEM subsidieaanvraag te doen voor een vooronderzoek. Het vooronderzoek moet medio 2019 resulteren in een nadere probleemanalyse, een scherpe onderzoeksvraag en een onderzoeksplan, zodat in zomer 2019 een aanvraag kan worden ingediend voor een RAAK-subsidie.