In dit stuk gaan we zien wat Web 2.0 is, de invloed ervan op projectmanagement en meer specifiek op de wijze waarop ICT-projecten volgens de principes van Web 2.0 zouden kunnen worden uitgevoerd. Daarbij kijken we uiteraard ook naar de veranderende rollen van degenen die vaak betrokken worden in dergelijke projecten; natuurlijk de projectmanager zelf, maar ook ontwikkelaars en, typisch Web 2.0, de gebruiker. Tenslotte komen een aantal project management 2.0 applicaties aan bod, maar laten we beginnen met de elementaire zaken.
DOCUMENT
This study explores the evaluation of research pathways of self-management health innovations from discovery to implementation in the context of practice-based research. The aim is to understand how a new process model for evaluating practice-based research provides insights into the implementation success of innovations. Data were collected from nine research projects in the Netherlands. Through document analysis and semi-structured interviews, we analysed how the projects start, evolve, and contribute to the healthcare practice. Building on previous researchevaluation approaches to monitor knowledge utilization, we developed a Research Pathway Model. The model’s process character enables us to include and evaluate the incremental work required throughout the lifespan of an innovation project and it helps to foreground that innovation continues during implementation in real-life settings. We found that in each researchproject, pathways are followed that include activities to explore a new solution, deliver a prototype and contribute to theory. Only three projects explored the solution in real life and included activities to create the necessary changes for the solutions to be adopted. These three projects were associated with successful implementation. The exploration of the solution in a real-life environment in which users test a prototype in their own context seems to be a necessaryresearch activity for the successful implementation of self-management health innovations.
LINK
Sinds september 2015 is de ‘business rule management wereld’ / ‘decision management wereld’ weer een standaard rijker: The Decision Model and Notation (DMN). De Object Management Group (OMG) heeft deze nieuwe standaard uitgebracht met als doel een standaard taal te creëren om 1) requirements voor beslissingen en 2) de beslissingen zelf te modelleren. De adoptie van DMN heeft een wat lange aanloop gehad, maar begint nu serieuze vormen aan te nemen. Om deze reden brengen wij een vierdelige serie over DMN en het gebruik van DMN uit. In deze introductie, deel 1, gaan we in op de basis van The Decision Model and Notation.
LINK
Als we in de toekomst goede zorg willen blijven bieden, is vernieuwing hard nodig. Slimme ideeën zijn er genoeg, maar het blijkt lastig om nieuwe oplossingen te implementeren in de zorgpraktijk. Welke rol kan praktijkgericht onderzoek hierbij spelen?Doel We brengen het onderzoeksproces van zelf-managementinnovaties in kaart. Hoe worden creatieve ideeën door middel van praktijkgericht onderzoek omgezet in bruikbare innovaties in de zorgpraktijk? Wat is ervoor nodig om deze ideeën te laten uitgroeien tot verbeteringen in de zorg? Dit onderzoek moet leiden tot een model voor onderzoekers in het hbo. Met behulp van het model kunnen onderzoekers voorafgaand, tijdens en na het onderzoek samen met praktijkpartners inzichtelijk maken welke doelen en bijbehorende onderzoeksactiviteiten ze ondernemen om tot bruikbare resultaten te komen voor zowel de wetenschap als de praktijk. De eerste onderzoeksresultaten laten zien dat er in het onderzoek naar passende zelf-managementinnovaties met name prototypes worden opgeleverd. De doorontwikkeling van deze prototypes naar bruikbare producten blijkt erg lastig te zijn. Het is niet duidelijk wat de rol van onderzoekers, praktijkpartners en andere stakeholders in dit implementatie- en opschalingsproces is en in hoeverre er tijdens het onderzoek al sprake is of zou moeten zijn van activiteiten die nodig zijn voor een implementatie van de zelf-managementinnovatie in de praktijk. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten. Looptijd 01 januari 2018 - 01 januari 2022 Aanpak Het onderzoek bestaat uit vier deelstudies. In deelstudie 1 zijn succesfactoren voor de implementatie en opschaling van zelf-managementinnovaties verkend door middel van een systematisch literatuuronderzoek. In deelstudie 2 wordt het onderzoeksproces van negen onderzoeksprojecten die zijn uitgevoerd door onderzoekers van de HU geanalyseerd. In deze deelstudie is gekeken naar de implementatie en opschaling van de innovaties en de onderzoeksactiviteiten die volgens onderzoekers en praktijkpartners nodig om tot implementatie en/of opschaling van de zelf-managementinnovatie te komen. In deelstudie 3 zal de rol van stakeholders tijdens het onderzoeks- implementatie en opschalingsproces centraal staan. Deze deelstudie is onderdeel van het door ZonMW gefinancierde project Creative & Health Innovation WAys of Working Analisys (link naar project CHIWAWA). Deelstudie 4 wordt een ontwerpgerichte studie waarbij het model op basis van de eerdere drie deelstudies wordt ontwikkeld.