Een verpleegkundige heeft de plicht een patiënt te voorzien van juiste en volledige informatie, zodat de patiënt een weloverwogen keuze kan maken die gevolgen heeft voor zijn gezondheidstoestand. Soms is hierbij creativiteit van de verpleegkundige vereist. Een ethisch overleg kan helpen om alle belangen in kaart te brengen.
MULTIFILE
Het onderzoek naar de praktijk van de Eigen Kracht Conferenties heeft tot doel een actuele en inspirerende bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de (nieuwe) sociaal professional tot reflective practitioner. Het onderzoek heeft aan de hand van de praktijk van de Eigen Kracht Conferenties in Rotterdam vier relevante dilemma’s geïdentificeerd bij vier thema’s: activering sociale netwerken; eigen kracht en zelfredzaamheid van burgers; zelfregie, zelfbeschikking en sturing; kritische analyse van interventies. Vanuit het onderzoek naar de Eigen Kracht Conferenties stellen we een digitaal Dossier Eigen Kracht samen. Dit dossier biedt landelijk overdraagbaar en vrij te gebruiken opleidingsmateriaal dat aankomende professionals in bachelor- en masteropleidingen uitnodigt en prikkelt te reflecteren op hun eigen houding en handelen en op de maatschappelijke visie en beleid ten aanzien van de vier in het onderzoek benoemde dilemma’s/discussiethema’s.
DOCUMENT
Because major depressive disorder (MDD) has a strong negative impact on patients' lives, well–designed treatment programs are needed that address the lasting effects of MDD. Previous work has shown that such programs should not only focus on symptomatic recovery, but also on the subsequent personal recovery process. Currently, few programs with this specific focus exist. Therefore, this study aimed to assess the feasibility of a newly developed blended program to support the personal recovery process of MDD patients: Storytelling and Training to Advance Individual Recovery Skills (STAIRS). STAIRS is a program using peer support and guidance by experts by experience and clinicians, which can be added to regular depression treatment when symptomatic recovery is almost reached. Topics addressed in this program are: (1) effects of depression and treatment; (2) structure; (3) (self) stigma; (4) self-image; (5) meaning of life; (6) connection to others; (7) physical health; (8) relaxation; and (9) preventing relapse. Experiences with the STAIRS program were collected from five participating patients with questionnaires and a focus-group interview, as well as from four trainers using semi-structured interviews. Participants valued the topics addressed in STAIRS, the used working methods, the presence of an expert by experience and the ability to share experiences with peers. The use of an online platform and the involvement of others is seen as potentially supportive but turned out to be more challenging. Perceived effects of STAIRS include positive changes in participants' daily lives and their contacts with others. Overall, the results indicate that when implemented accessibly, STAIRS is a promising and feasible program to foster personal recovery among patients recovering from MDD.
DOCUMENT
Binnen dit verkennende onderzoek zijn we in gesprek gegaan met medewerkers van jeugdhulporganisaties, waarvan een aantal cultuur-sensitieve organisaties (die zich specifiek richten op gezinnen met een migratieachtergrond), vrijwillige migranten-tenorganisaties, hbo-studenten en docenten van de opleidingen Sociaal Werk en Pedagogiek en beleidsmakers. De centrale vraag richtte zich op twee thema’s: wat is er nodig om cultuursensitief werken duurzaam te verankeren in jeugdhulp organisaties en welke rol kan het hoger onderwijs hierbij spelen. De gesprekken met de respondenten zijn individueel gevoerd waarna de resultaten aan drie focusgroepen, op het gebied van migrantenzelforganisaties, onderwijs en governance, voorgelegd zijn. Uit de interviews en focusgroepen kwam naar voren dat cultuur-sensitief werken binnen de jeugdhulp organisaties urgentie noch prioriteit heeft, door bekende factoren als de transformatie, tijdsdruk en beperkte financiële ruimte. Er is volgens de respon-denten geen sprake van beleid gericht op cultuursensitiviteit dat door alle lagen in de organisatie gedragen wordt. Anderzijds geven de respondenten aan dat als er binnen de organisatie tijd en middelen beschikbaar worden gesteld, er wel behoefte kan zijn om met cultuursensitief werken aan de slag te gaan. (...) Vanuit gemeentelijke beleidsmakers wordt aangegeven dat er weinig zicht is op de mate van cultuursensitief werken van de jeugdhulporganisaties van wie de zorg wordt ingekocht. Wij concluderen dat er van verduurzaming van cultuursensitief werken nog geen sprake is. Voor de meeste organisaties, en in verder onderzoek, zal de aandacht in eerste instantie meer op de fasen voorbereiding en verandering gericht zijn (Bellaart, Hamdi, Day & Achahchah, 2018). De meeste respondenten geven aan dat ze zeker een rol zien voor het hoger onderwijs, en een meerwaarde zien in de samenwerking met hoger onderwijs om in de jeugdhulp meer cultuursensitief te werken. Ze geven aan dat zowel op het gebied van kennis, houding en vaardigheden, vanuit de hogenschool bijdragen kan worden aan de professionele ontwikkeling van studenten, zeker als hier gedurende de gehele opleiding aandacht voor is.
MULTIFILE
Het sociaal werk is een vorm van professionele beroepsuitoefening die bijdraagt aan het bevorderen van (de mogelijkheden van) sociaal functioneren. Sociaal werk is een waardengedreven en dialogische professie, die werkt op basis van morele overwegingen over kwaliteit van leven.
DOCUMENT
Uwe Krause: Atlas of Eurpean Values De Atlas of European Values is een samenwerkingsproject met bijbehorende website van de Universiteit van Tilburg en Fontys Lerarenopleiding in Tilburg, waarbij de wetenschappelijke data van de European Values Study (EVS) voor het onderwijs toegankelijk worden gemaakt. EVS is een longitudinaal en cross-nationaal vergelijkend onderzoek naar fundamentele menselijke waarden. Het adres van de vernieuwde website is www.atlasofeuropeanvalues.eu. Sinds oktober 2008 is deze website online.
DOCUMENT
BackgroundIt can be very challenging for practitioners to talk with autistic children, especially when the conversation calls for self-regulation. Self-regulation is inextricably linked to awareness of oneself and others in social contexts. Encouraging the need for autonomy could help increase self-awareness and awareness of others in social events, which in turn could strengthen self-regulation. However, little is known about how autonomy influences competence in reasoning about self and others when regarding social events in which autistic children participate. This study explores the reasoning of self-other awareness on a microlevel timescale using ipsative, dynamic approaches to autism. The central question in this study is: to what extent can autonomy-provided scaffolding (APS) elicit high levels of reasoning about self-others in social events (RSS) over time?MethodWe used video-taped interaction data from three sessions between one autistic child and a practitioner, contextualized by a set of animated DSM-5-based items of social events on which the child was asked to reflect. Interaction variables were the child's level of RSS and the practitioner's level of APS. We coded the real-time interaction.ResultsFirst, when exploring the dynamics of the microdata, we found contingency over time within sessions. Second, over the sessions, the practitioner showed a stable high level of APS, whereas the child's level of RSS increased. Third, a coupling effect between the level of APS and RSS was found within and over sessions. Salient is that the child and practitioner increasingly adapted to each other over the three sessions, and over time, high-level APS of the practitioner elicited higher levels of RSS of the child.DiscussionBecause the child showed a significant improvement in RSS over time, our research question provides a promising perspective. Contrary to what one might expect in autism, APS supported the performance of the child in reasoning about self-others in social situations. These outcomes underline the importance of giving voice to autistic children. The results may encourage researchers to develop strategies and tools that can help give a voice to children, to gain more insight into the child's reasoning. This may further develop self-other awareness and self-regulation in the social events of autistic children.
DOCUMENT
Zelfsturing vraagt om medewerkers die zelf initiatief nemen. Maar het vraagt ook om een nieuwe vorm van leiderschap. Het bewerkstelligen van een zelfsturende werkcontext is de sleutel tot succes. De leidinggevende in de rol van architect.
DOCUMENT
Het delict als maatstaf is een algemene methodiekbeschrijving voor het reclasseringswerk. Het gaat over het werk van de reclasseringswerker, de ketenpartners en andere betrokken organisaties. Begeleiding van de verdachte of dader door de reclassering vindt altijd plaats in gedwongen kader: de begeleiding is opgelegd door justitie. De cliënt komt dus niet uit eigen beweging. Aan dit kader zijn zowel reclassering als cliënt gehouden. Reclasseringswerkers hebben al werkend ontdekt wat het gedwongen kader voor hun methodisch handelen betekent. Een methodiekbeschrijving voor de reclasseringswerkers bestond echter nog niet. Daar was, zeker na de ontwikkeling van het diagnostisch instrument RISc, behoefte aan. Immers: wat heb je aan een goede diagnose als je geen methodiek hebt voor de begeleiding? Link naar nieuwere druk 2012
MULTIFILE
Dit artikel bespreekt een dynamische benadering van de muzikale (talent)ontwikkeling bij jonge kinderen (Steenbeek, Van Geert & Van Dijk, 2011). Volgens een theoretisch, dynamisch kader is ontwikkeling een emergente eigenschap. Talent kan bij elk kind ontstaan als er een opwaarts dynamisch proces tot stand komt in de interactie tussen kind, volwassene en de activiteit. Het gebruik van Expressed Pedagogical Content Knowledge (EPCK; vgl. Geveke, 2017) door de volwassene is de sleutel om een positieve talentspiraal tot stand te brengen. Een dynamische kijk op ontwikkeling gaat terug op het werkvan pedagogen als Vygotsky, Piaget, Bruner en Dewey, en is verbonden met het sociaal-constructivisme. Daarnaast hebben de ecologische theorieën van Bronfenbrenner en Gibson er een belangrijke invloed op gehad. Verder is deze visie op macro-theoretisch niveau verwant aan theorieën over motivatie, zelfbeschikking en zelfregulering (Deci & Ryan, 2000), en over self-efficacy (Eraut, 2004). Het doel van deze studie is het beschrijven en evalueren van een inventarisatie van onderzoek naar muziekeducatieve praktijken voor jonge kinderen vanuit een dynamisch perspectief. Bij wijze van kwalitatieve inhoudsanalyse is een literatuurstudie uitgevoerd naar muziekeducatieve praktijken bij jonge kinderen. Deze studie heeft verschillende voorbeelden opgeleverd van veelbelovende praktijken die dynamische kenmerken vertonen. De resultaten geven aan dat onderzoek vanuit een dynamisch oogpunt naar betekenisvolle muziek-educatieve praktijken internationaal ‘in de lucht hangt’. Door een gebrek aan gedetailleerde analyses binnen de studies van activiteiten op de microtijdschaal blijft de kracht van EPCK echter meestal een blinde vlek. Door te focussen op EPCK kan onderzoek bijdragen aan kennis over hoe professionals meer ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen creëren.
DOCUMENT