This paper delves into the zero-emission city logistics readiness of businesses located in the earmarked Dutch inner cities, which are gearing up towards decreasing the emissions attributable to urban logistics activities. Emission reduction is to be achieved by rolling out mandated zero-emission zones which are to be implemented in 30-40 Dutch cities from the 1st January 2025, with the dates set and municipalities planning towards the banning of diesel-fuelled commercial vehicles. This research seeks to determine the extent of zero-emission operational maturity by use of the zero-emission maturity model by examining the four biggest cities in the southern Dutch Province of Noord Brabant. The research shows a low level of awareness among companies in the cities of Eindhoven, Breda, 's-Hertogenbosch, and Tilburg and calls for better methods of information dissemination, especially among the small to medium businesses who don't consider city logistics as their core business.
LINK
With the approach of the zero emission zone implementation in 30-40 cities mandated by the Dutch Klimaatakkord, comes the need to determine whether the SMEs located within these zones are aware of the coming changes and if they are, how far they have come in their preparation. This paper delves into the development of the zero emission city logistics maturity model tool which is used to indicate the progress of these small to medium enterprises in light of reaching fully zero emission city logistics operations. The paper starts off with a review of existing maturity models which forms the baseline for the zero emission city logistics maturity model in rubric form. A QuickScan analysis is developed in order to facilitate data collection by students who then approach businesses and use the QuickScan results to benchmark the businesses progress against other businesses. This paper then concludes with the preliminary results from the initial QuickScans performed by HBO level students.
DOCUMENT
Rond de invoering van zero emissies zones voor stadslogistiek spelen er bij overheden verschillende vraagstukken. Doordat er beperkt beleid gemaakt werd op stedelijke logistiek, is er echter nooit de behoefte geweest om een heel gedetailleerd beeld van dit verkeer te krijgen. Stedelijke logistiek omvat bovendien een breed scala aan commerciële voertuigbewegingen en niet enkel het transport van goederen. Om de ‘logistiek’ op stadsniveau beter in kaart te brengen, zijn er verschillende data beschikbaar die met een ander doeleinde zijn verzameld. In dit artikel wordt er op basis van de beschikbare data een inschatting gemaakt van de omvang van de stedelijke logistiek en de effecten van een zero emissie zone. Hiermee kan beter in kaart gebracht worden wat de verwachte impact van de invoering van zero emissie zones is, inclusief het uitstraaleffect. Het instellen van een zone leidt naast emissieloos transport mogelijk ook tot een verandering in kilometers omdat een vervoerder zijn/haar gedrag moet aanpassen. De mogelijke gedragsreacties zijn echter wel in sterke mate segment-specifiek. De effecten van de invoering van een zero emissie zone op CO2-uitstoot en gereden kilometers per segment, binnen en buiten de zone, zijn door middel van een case studie met een zone in Utrecht in kaart gebracht met de Decamod-gedragsmodule. Resultaten laten zien dat het effect van de invoering van een zero emissie zone met name buiten de zone tot een hoge CO2-reductie leidt. Toekomstig beleid moet daarom vooral gericht zijn op het ondersteunen van de overgang van kilometers gerelateerd aan de zone naar een nul-emissie alternatief alsook het reduceren van voertuigkilometers.
DOCUMENT
DOCUMENT
This paper examines how the transition management approach for sustainability transitions can be applied to the case of how Rotterdam established a zero-emission zone (ZEZ) for city logistics, aiming to stimulate the adoption of electric freight vehicles, enhance logistics efficiency and improve liveability. The study highlights the challenges and strategies involved in transitioning to a sustainable city logistics system. Through a case study methodology, the paper explores the development and implementation of Rotterdam's ZEZ, emphasising the importance of stakeholder collaboration, strategic planning, and continuous monitoring. The findings provide valuable insights into the practical application of transition management theory in city logistics, offering best practices for other cities aiming to achieve similar sustainability goals.
DOCUMENT
DOCUMENT