In de allereerste aflevering van De Flexpert Podcast verwelkomt Lonneke Frie Theo Bakker. Theo vertelt over zijn loopbaan die begon met een studie theologie. Na verschillende carrièrestappen en een promotieonderzoek werkt Theo nu als Lector Learning Technology and Analytics bij De Haagse Hogeschool. Ontdek hoe Theo's achtergrond als theoloog de basis vormde voor zijn latere carrièrestappen en hoe hij flexibiliteit en aanpassingsvermogen heeft ingezet om zijn expertise continu te vernieuwen. Naar aanleiding van de voorbeelden in deze aflevering, geeft Lonneke vanuit haar onderzoek tips over hoe jij je flexpertise kunt ontwikkelen, ongeacht jouw vakgebied.
LINK
Verhuizen naar een verpleeghuis is vaak een emotioneel ingrijpende gebeurtenis die om een groot aanpassingsvermogen van nieuwe bewoners en hun sociale omgeving vraagt. Een van de uitdagingen voor zorgorganisaties is om te zorgen dat bewoners zich ondanks alles in het verpleeghuis thuis voelen. De vraag is welke factoren dit thuisgevoel beïnvloeden. Systematisch literatuuronderzoek door Fontys HHogescholen heeft deze nu in kaart gebracht
DOCUMENT
De laatste decennia is tijd een strategische concurrentiefactor geworden in de maakindustrie (Demeter, 2013; Godinho Filho et al., 2017a; Gromova, 2020). Naast tijdige levering verwacht de klant ook keuze, maatwerk, hoge kwaliteit en een lage prijs (Siong et al., 2018; Suri, 2020). Om de door de klant gewenste korte doorlooptijd te kunnen realiseren en daarbij ook te voldoen aan zijn andere eisen, zijn flexibiliteit en aanpassingsvermogen essentieel geworden (Godinho Filho et al., 2017b; Siong et al., 2018). Quick Response Manufacturing (QRM) heeft als doel de doorlooptijd te verkorten in productieomgevingen die gekenmerkt worden door een hoge variëteit in producten en maatwerk (Suri, 2020; Siong et al., 2018). QRM kent zijn oorsprong begin jaren negentig van de vorige eeuw (Suri, 2020) en vertoont sterke gelijkenis met lean manufacturing. Het verschil met lean manufacturing is echter dat QRM zich richt op bedrijven in een omgeving met veel productvariatie. Daarnaast heeft QRM nieuwe elementen toegevoegd, zoals Paired-cell Overlapping Loops of Cards with Authorization (POLCA) en Manufacturing Critical Path Time’ (MCT)’ (Godinho Filho et al., 2017b).
DOCUMENT
De coronacrisis vraagt van publieke organisaties een ongekendaanpassingsvermogen. Een organisatie ‘wendbaarder’ maken begint bij het versterken van het leervermogen. Echter, het leervermogen van publieke organisaties komt door de coronacrisis onder druk te staan, zo blijkt uit ons onderzoek. Het organisatieleren moet actief worden gefaciliteerd zodat teams blijven leren en daarmee kunnen inspelen op omgevingsverandering. We geven eerst een kortetheoretische verkenning weer, waarna we oplossingen bieden om het leervermogen op afstand te versterken.
DOCUMENT
Er zijn verschillende manieren waarop je als soort een goed plaagdierkunt zijn. Eén manier is je snel aanpassen aan veranderende omstandigheden, zoals binnen gebouwen. Dan kun je het leven van mensen al gauw zuur maken. Als er een groep dieren is met een groot aanpassingsvermogen, dan zijn dat de mieren wel. Ze zitten onder de stoeptegels, in houten balken van het dak of de vloer of maken nesten in isolatiematerialen die evolutionair gezien nog maar nét bestaan. Moet je je voorstellen wat ze kunnen als ze langer de tijd hebben gehad om zich aan te passenaan hun omgeving…
DOCUMENT
Toekomstperspectief leerlingen centraal stellen, hoe doe je dat en wat levert dat op? Het is al een hele kunst om als opleiding te verkennen voor welke toekomsten (denk aan over 5 á 10 jaar) leerlingen en studenten in het beroepsonderwijs opgeleid zouden moeten worden. Vier opleidingen in groen beroepsonderwijs laten zien dat een diffuse, onzekere toekomst vraagt om aandacht voor vaardigheden zoals flexibiliteit en aanpassingsvermogen. En een toekomst waarin beroepen ingewikkelder en veeleisender worden vraagt om verdieping en specificering van vaardigheden, bijvoorbeeld qua kennis. Aanpalend leert het uitgevoerde onderzoek ook veel over hoe je als scholen en onderzoekers kunt samenwerken in praktijkgericht onderzoek.
LINK
Meervoudig intensief duurzaam ruimtegebruik is direct verbonden met het fenomeen stedelijke vitaliteit. De vitale stad als resultante van meervoudige vormen van intensief ruimtegebruik laat zich beschrijven op basis van publieke, private en gebruiksdynamiek die, indien ze tevens gestuurd worden vanuit circulaire processen, ook duurzaam kunnen zijn. De stad staat vanwege zijn kaderstellende rol centraal in vrijwel alle aanliggende fysiekruimtelijke, programmatische en technische productieprocessen voor materiële en immateriële ontwerpdisciplines. Het is een context voor stadslandschappelijke inrichting, architectuur, waterbeheer en civiele techniek. Voor waardecreatie en stedelijke economie, bouwconstructief aanpassingsvermogen en flexibiliteit. Voor dagelijks gebruik door mensen van alle gezindten, rassen, culturen, leeftijden en leefstijlen.
DOCUMENT
Climate change adaptation requires understanding of complex social ecological systems (SESs). One source of uncertainty in complex SESs is ambiguity, defined as the range and variety of existing perceptions in and of an SES, which are considered equally valid, resulting in a lack of a unique or single system understanding. Current modelling practices that acknowledge the presence of ambiguity in SESs focus on finding consensus with stakeholders; however, advanced methods for explicitly representing and aggregating ambiguity in SESs are underdeveloped. Moreover, understanding the influences of ambiguity on SES representation is limited. This paper demonstrates the presence and range of ambiguities in endogenous and exogenous system drivers and internal relationships based on individual fuzzy cognitive maps derived from stakeholder perceptions of climate change adaptation in Kenya and introduces an ambiguity based modelling process. Our results indicate that acknowledging ambiguity fundamentally changes SES representation and more advanced methods are required.
DOCUMENT
Inleiding op Nationaal Hypotheken Event Amsterdam in februari 2006
DOCUMENT
Waarom onderzoek naar toekomstperspectieven? Toekomstperspectieven van jongeren worden ruimer als hun onderwijs meer aansluit bij toekomstige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, in vervolgonderwijs en in de maatschappij. Het inspelen van scholen op zogenoemde 21e-eeuwse vaardigheden kan daarin ondersteunen. Dat gaat niet zomaar; er is gericht maatwerk nodig om te kunnen anticiperen op toekomstperspectieven van jongeren en om gerelateerde vaardigheden in specifieke opleidingen - samen met bedrijven en ander belanghebbenden - concreet te benoemen.
DOCUMENT