Overheid, werkveld en opleidingen verwachten van hulp- en dienstverleners dat zij, naast hun taken in de behandeling en begeleiding van (groepen) clienten, meer tijd gaan besteden aan preventie van psychosociale of opvoedingsproblemen. In dit boek schetsen de auteurs vanuit een theoretisch kader op welke wijze preventie ingepast kan worden in het takenpakket van deze hulp- en dienstverleners. Daarbij leggen zij de nadruk op de noodzaak van een alerte houding voor het vroegtijdig signaleren van problemen en een modelmatige visie op preventie. Uitgebreid aan de orde komen de gereedschappen die de werker nodig heeft voor de uitvoering van een preventieproject: een model voor projectmatig werken, voorlichting, advisering, ondersteuning en netwerkontwikkeling. De achtergronden en toepassingen worden veelvuldig met casuistiek geollustreerd. Bovendien bieden de vragen en opdrachten uitstekende verwerkingsmogelijkheden voor iedereen die zich bezig houdt met hulp- en dienstverlening.
PurposeIn order to better understand how heuristics are used in practice, the authors explore what type of heuristics is used in the managerial domain of financial advisors to small and medium-sized enterprises (SMEs) and what influences the shaping of these heuristics. In doing so, the authors detect possible fast-and-frugal heuristics in day-to-day decision-making of independent financial advisers who help owners of SMEs to acquire capital (e.g. loans, factoring, leasing and equity).Design/methodology/approachThe authors inductively assessed the work of financial advisers of SMEs. Based on group discussions, the authors drew up a semi-structured interview-protocol with descriptive questions about how financial advisers come to a deal for their clients. The interviews of 19 professionals were analysed by relating them to the theory of fast-and-frugal heuristics.FindingsWithin their decision-making, advisers estimate the likelihood of acceptance by a few financial providers they know well in their personal network with a strong bias towards traditional banking products, although there are a large number of alternatives on the Dutch market. “Less is more” seems to be a relevant principle when defined as satisficing. Heuristics help advisers to deal with behavioural and economic limitations. Also, the authors have found that client interaction, previous working experience and the company the adviser is working for influences the shaping of the simple rules the adviser is using.Research limitations/implicationsThe study shows how difficult it is to understand the ecological rationality of a certain group of professionals and to understand the “less is more” principle. Financial advisers to SMEs use cognitive shortcuts and simple rules to advise SME-owners, based on previous experiences, but it is difficult to determine whether that leads to the same or even better solutions for them and their clients than using probability theory and financial optimisation models. Within heuristics, satisficing seems to be a dominant mechanism. Here, heuristics help advisers in recognising possibilities by searching for similarities between a current financing case and previous experiences. The data suggests that if “less is more” is defined as satisficing for one or more stakeholders involved, the principle dominates the decision making of financial advisers of SME's.Practical implicationsThe authors suggest the relevance of a behavioural approach to finance by assessing the day-to-day decisions of financial advisers of SMEs. Also, the authors suggest that financial advisers are guided by previous experiences, and they do not fully assess a wide range of options in their work but need shortcuts to fulfil the needs of their clients.Originality/valueThe study comes close to day-to-day decision-making in finance by assessing how professionals make decisions. The authors try to understand types of heuristics in relation with “ecological rationality” and the less is more principle. The authors assess financial advisers of SME-companies, a group that has gotten little research attention until now. The influence of client interaction and of the company the adviser is working for is remarkable in the shaping of the advisers' simple rules.
MULTIFILE
Bedrijfsovername is een grote uitdaging voor agrarische familiebedrijven, waarbij het sociaal-emotioneel welzijn van de familie is geïdentificeerd als een belangrijk knelpunt. Vanuit het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) en het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is in 2019 het beleidsprogramma Duurzame Bedrijfsopvolging gestart om het aantal succesvolle bedrijfsoverdrachten te verhogen. Een belangrijk onderdeel hiervan is een op te richten Kenniscentrum. Dit project wil het Kenniscentrum voeden met onderzoek naar de familiale dimensie van bedrijfsopvolging. Het praktijkonderzoek wordt uitgevoerd door een consortium bestaande uit het Lectoraat Familiebedrijven van Hogeschool Windesheim, Aeres Hogeschool Dronten, Van Hall Larenstein Leeuwarden, het Fries Sociaal Planbureau, het NAJK en LTO Noord. Doel van dit project is het inventariseren en evalueren van de ondersteunende advies- en kennisinfrastructuur op de familiale dimensie bij het opvolgingstraject van agrarische familiebedrijven. Dit doen we door inzichten op te halen bij zestien agrarische bedrijfsfamilies, in verschillende stadia van het opvolgingsproces. In het project vergelijken we hoe de families en de ondersteunende advies- en kennispartijen omgaan met de belangen en behoeften van verschillende familieleden (opvolgers, overdragers, partners en niet-opvolgers) tijdens het opvolgingsproces. Daarnaast wordt kwantitatief onderzoek gedaan onder studenten op de twee deelnemende agrarische hogescholen, om de behoeften en verwachtingen van potentiële opvolgers en niet-opvolgers ten aanzien van bedrijfsoverdracht in kaart te brengen. Het project moet resulteren in gevalideerde verbetervoorstellen (stappenplannen) voor zowel agrarische bedrijfsfamilies als adviseurs gericht op de verschillende stadia van bedrijfsopvolging. Ook worden spelvormen ontwikkeld om moeilijke en relationeel ingewikkelde onderwerpen beter bespreekbaar te maken in het agrarisch onderwijs. Tot slot worden de resultaten van het onderzoek geschikt gemaakt voor gebruik binnen agrarische scholen om het curriculum over de zachte kant van bedrijfsopvolging te versterken.
Financieel professionals als accountants, boekhouders, belasting-, financiering- en verzekeringsadviseurs moeten een grotere rol spelen in het faciliteren van de verduurzaming bij hun mkb-klanten om te komen tot brede welvaart. Om dat te kunnen doen is meer kennis nodig over duurzaam adviseren en is er behoefte aan uitwisseling van ervaringen en best practices tussen de verschillende typen financieel professionals. Dit onderzoek gaat zorgen voor meer samenwerking tussen verschillende bloedgroepen van financieel professionals door de oprichting van een advieslab. Wij onderzoeken samen met hen de kansen en mogelijkheden die hier liggen, waarbij wij als kennisinstituut ook een impuls kunnen geven aan de (bij)scholing van de diverse beroepsgroepen. Het onderzoek leidt tot een advies hoe de samenwerking voor verdere kennisuitwisseling het beste kan worden vorm gegeven, een overzicht van bestaande instrumenten en tools voor duurzame advisering en een aanzet voor vervolgonderzoek.
In Europe we consume 50 million tonnes of plastic a year. The use of plastic has increased fiftyfold in fifty years and the growth continues. Collecting and recycling plastic is thus essential to avoid the pollution of the land and sea. However, generally, post-consumer plastics have very low recycling rates, at present only 7% of plastic used in Europe comes from recycled polymers. Polyethylene terephthalate (PET) is one of the most recycled materials; in 2017 more than 57% of PET bottles were recycled in Europe, used in both packaging and fibre applications. Especially transparent PET bottles have high collecting and recycling rates over Europe. However, the plastics have very different value depending on their colour. If the plastic is even very lightly coloured, the plastic will lose a large percentage of its value. Decolouring plastic is complicated and currently no efficient and economically viable system exists. FT Innovations, a SME with the core-expertise in extraction, sees potential in developing a sustainable decolouration process with a new extraction technology, which offers significant potential in replacing hazardous, relatively expensive and environmentally damaging organic solvents that are currently used on decolouration. Avans has relevant expertise in both (biobased) plastic colourants and the extraction techniques as demonstrated in previous projects, and therefore FT innovations approached Avans with the request to assist in the feasibility study. The consortium is further strengthen by CCT Oss with their strong industrial know-how of colourants and their use in plastics and Plastic Company with their core activity on recycling of PET and other plastic materials.