Innovatiehubs, fieldlabs, stadslabs, innovatietraineeship, innovatiekringen. Bij Hogeschool Utrecht zijn er de laatste jaren steeds meer initiatieven om studenten in nauwe samenwerking met de beroepspraktijk aan de slag te zetten met concrete praktijkproblemen en daarmee ook de relatie tussen hogeschool en beroepspraktijk te versterken. Bij veel van deze initiatieven zijn ook afstuderende studenten betrokken. Hoe kunnen we er voor zorgen dat het waardevolle werk van studenten niet in de la verdwijnt maar blijvende impact heeft? Lisette Munneke gaat in deze lunchlezing in op de eerste resultaten van het onderzoek van het project Impactvol Afstuderen (www.impactvolafstuderen.nl) dat Hogeschool Utrecht in de afgelopen twee jaar heeft uitgevoerd in samenwerking met Avans, HAN en de Vereniging Hogescholen. Tijdens de lunchlezing gaan we in op wat er nodig is voor het ontwerpen van nieuwe scenario’s voor afstuderen die impact hebben voor álle belanghebbenden en niet alleen een product (bijvoorbeeld een ontwerp of adviesrapportage) om te kunnen afstuderen opleveren. We gaan in op de toegevoegde waarde die opleidingen, bedrijven, lectoraten én studenten zien in het samenwerken tijdens afstuderen en hoe deze waarde in onderlinge dialoog geëxpliciteerd of afgestemd kunnen worden. Daarnaast gaan we in op waar het schuurt op de grenzen tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk en welke bouwstenen je nodig hebt om een traject te ontwerpen dat meervoudige waarde kan creëren.
DOCUMENT
Recente studies wijzen uit dat motivatie in belangrijke mate een voorspellende factor is voor studiesucces. Ook is aangetoond dat samenwerken in een peergroup een positief effect heeft op de leerprestaties, mits de interactie verantwoord is georganiseerd. De opleiding BBS van Hogeschool Inholland startte begin 2018 met afstudeerkringen. Dat gaf voldoende aanleiding om de motivatie en stress van de eerste groep afstuderende BBS’ers te onderzoeken. Doel is om te komen tot aanbevelingen voor de inrichting van de kringen voor studiejaar 18-19.
DOCUMENT
In januari 2019 is het project “Je Ogen Uitkijken” van start gegaan. Dit project wordt uitgevoerd in opdracht van de Vereniging Hogescholen en gefinancierd door de Vereniging Hogescholen en het Ministerie van OCW. Het project “Je Ogen Uitkijken” is een vervolg op Vreemde ogen dwingen (2012) en Zienderogen vooruit (2017), met als doel het versterken van de toetskwaliteit in het hbo. Het doel van het project “Je Ogen Uitkijken” is het ondersteunen en professionaliseren van hogescholen rondom de inrichting van BKE/SKE en het gebruik van Protocol Afstuderen 2.0. Het project kent daarmee twee onderdelen (BKE/SKE en Protocol Afstuderen) die ook weer nauw met elkaar verbonden zijn. Als eerste fase van dit project is een verkenning uitgevoerd onder de hogescholen in Nederland naar de huidige implementatie van Protocol Afstuderen (Beoordelen is Mensenwerk 2.0; Andriessen et al., 2017). In deze beknopte rapportage bespreken we de werkwijze van de verkenning, de resultaten en de implicaties voor het verdere project Je Ogen Uitkijken.
DOCUMENT
Een verbetering van de effectiviteit heeft de grootste invloed op een verhoging van de productiviteit. Effectiviteit is veel belangrijker en bepaalt mede de efficiency. Eerst denken dan doen, eerst wat dan hoe.
DOCUMENT
Afstudeercatalogus van studenten van de Fontys Academie voor Architectuur en Stedenbouw; met essays van Jaap Jan Berg (criticus) en Joost Schrijnen (hoogleraar stedenbouw)
DOCUMENT
De bedoeling van het Protocol Verbeteren en Verantwoorden van Afstuderen in het hbo is om opleidingen in het hbo te helpen samen werken aan het valide, betrouwbaar en voor studenten inzichtelijk toetsen van de beoogde eindkwalificaties, zoals beoogd in standaard 3/16 van de NVAO en het rapport ‘Vreemde ogen dwingen’ van de Commissie Bruijn (Expertgroep Protocol, 2014). Om dit te bereiken heeft het protocol drie doelen: 1. Duidelijkheid scheppen over terminologie en inrichting van het afstuderen. 2. Een kader scheppen voor gezamenlijk leren en verbeteren. 3. Een kader scheppen voor borging en verantwoording.
LINK
Het afstudeerprogramma is een belangrijk onderdeel van elke hbo-opleiding. Het Protocol Afstuderen biedt een kijkkader waarin beroepsbekwaamheid centraal staat. Vanuit de visie op beroepsbekwaamheid wordt bepaald welke beroepsopdrachten en prestaties een student moet leveren. Beroepsbekwaamheid staat centraal bij de integrale beoordeling van de beroepsopdrachten en prestaties.
DOCUMENT
De laatste jaren is er kritiek geweest op de neiging van hbo-opleidingen om het afstuderen te veel in te richten zoals universiteiten dat doen. In plaats van afstuderen op een onderzoekscriptie zouden hbo-studenten moeten afstuderen op authentieke beroepsproducten. De opleiding tot verpleegkundige van De Haagse Hogeschool heeft deze aanbeveling opgepakt en de invulling van het afstuderen toegespitst op bruikbaarheid voor en wensen van de beroepspraktijk, zonder daarbij het afstudeerniveau uit het oog te verliezen. Dit artikel geeft een beeld van het vernieuwde afstudeerprogramma van de Haagse opleiding tot verpleegkunde, inclusief een goed praktijkvoorbeeld.
DOCUMENT
Infosheet met twaalf handige tips voor studenten die beginnen met afstuderen.
DOCUMENT
De kwaliteit van afstudeerproducten in het hbo moet omhoog. Bachelor - studenten hebben structurelere ondersteuning nodig bij het doen van literatuuronderzoek. Integratie van bibliotheektrainingen in de leerlijn Professional Skills moet ervoor zorgen dat de onderzoeksvaardigheden van ICT-studenten verbeteren
DOCUMENT