academisch proefschrift Wageningen Universiteit. Onderzoek naar motieven van vrouwelijke en mannelijke leerlingen in het middelbaar agrarisch onderwijs
LINK
Naast bodembeheer is waterbeheer in de agrarische sector een belangrijk thema. Door klimaatverandering zijn de weersextremen sterk toegenomen. Tijden van wateroverlast worden afgewisseld met lange periodes van droogte. De verbeteringen van het watersysteem in Nederland zijn de afgelopen honderden jaren vooral gericht geweest op het voorkomen van schade door wateroverlast. De afgelopen jaren wordt het steeds duidelijker zichtbaar dat er meer maatregelen genomen moeten worden om droogteschade te voorkomen. Dat vraagt een enorme paradigmaverschuiving bij agrariërs, waterschappen en overheden. In dit lectoraatsplan wordt de problematiek van agrarisch waterbeheer uitgewerkt, worden onderzoeksvragen en doelstellingen geformuleerd en wordt aangegeven hoe het lectoraat de problematiek wil gaan aanpakken: Water-Leiding.
DOCUMENT
Wereldwijd wordt onze agrofood sector als toonaangevend gezien. Deze positie is te danken aan zowel het grote innovatievermogen als de hoge en eiciënte productiviteit. Tegelijkertijd staat de sector onder druk door ontwikkelingen in de EU en op de wereldmarkt, maar ook door beleid en regelgeving als gevolg van maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. Dit zorgt voor druk op de sector en de individuele bedrijven. De Nederlandse landbouwstructuur is echter altijd een krachtige gebleken met het gezinsbedrijf als basis en een fijnmazig netwerk van toeleverende en verwerkende bedrijven er omheen. Door actueel onderwijs, nauwe samenwerkingsrelaties met het werkveld en een uitgebreide onderzoeksgroep in de vorm van lectoraten zorgt hogeschool Van Hall Larenstein ervoor dat studenten van de agrarische opleidingen klaargestoomd worden voor de sector met het oog op de toekomst.
LINK
Bij bedrijfsovername in de agrarische sector wordt er veel gesproken en afgesproken. Met de familie onderling, de overnemer en de overdrager(s), de andere familieleden, maar ook met de erfbetreders, de accountant, de bank, de voeradviseur of de erfcoach. Ieder heeft wel een idee of advies hoe de onderneming het beste kan worden geleid en overgenomen. Als je niet oppast, verdwaal je in de adviezen van anderen en ben je zelf vergeten waarom je onderneemt zoals je onderneemt. Waar ben jij trots op als je over je erf loopt? Wat waardeer je als je nadenkt over waar het bedrijf vandaan komt en hoe het nu reilt en zeilt? En vertel je dat weleens aan je gezinsleden, je ouders, de erfbetreders? Weten jullie met elkaar welke keuzes er gemaakt zijn in het verleden en waarom die gemaakt zijn? Keuzes, voorkeuren, strategieën uit het verleden hebben invloed op het nu. En andersom is het net zo: de keuzes die jij maakt of gaat maken binnen je bedrijf hebben invloed op de generaties na jou. Door dit in beeld te brengen krijg je inzicht in de bedrijfslevensloop. We hopen dat het maken van een bedrijfslevensloop over jouw bedrijf je ondersteunt bij het voeren van een open gesprek waarin familieleden elkaars perspectieven en belangen beter begrijpen.
DOCUMENT
Educatie en voorlichting, het opzetten van praktisch toepasbare monitoringssystemen en verdien- en bedrijfsmodellen in weidevogelgebieden zijn belangrijke onderwerpen van het lectoraat Weidevogelbeheer van Van Hall Larenstein, waarbij de belangrijkste ambitie aansluiting bij de praktijk is. Astrid Manhoudt heeft veel ervaring met de kennisoverdracht en uitwisseling met collectieven. Zij is gepromoveerd op een onderwerp rondom agrarisch natuurbeheer en is al enige jaren werkzaam voor Stichting Collectief Agrarisch Natuurbeheer (SCAN) en nu bij boerennatuur.nl waarvoor zij 2 dagen in de week werkt. Dit laatste waarborgt de verbinding met de kennisagenda van de collectieven en draagt bij aan de landelijke uitrol van de activiteiten.
DOCUMENT
In het KCNL-project Kruidenrijk grasland Noord-Holland onderwijs, onderzoek en de praktijk van de agrarisch collectieven aan de slag gegaan met kruidenrijk grasland. De agrarisch collectieven Hollands Noorden, Water, Land en Dijken, en Noord-Holland Zuid zijn aan de slag gegaan met het inzaaien van kruidenrijk grasland bij meerdere boeren in hun werkgebied. Met studenten van Aeres Hogeschool zijn de ontwikkeling van de kruiden gevolgd en zijn meerdere insectenmetingen gedaan. Studenten van Clusius college zijn op excursie geweest naar verschillende bedrijven en hebben zich gefocust op de bedrijfseconomische kant van kruidenrijke graslanden. Daarnaast heeft een studente van Hogeschool Van Hall Larenstein een enquête naar de interesses van boeren naar kruiden en de aanleg van kruidenrijk grasland uitgevoerd onder de leden van de agrarisch collectieven.
DOCUMENT
Dit rapport verkent hoe de nog onduidelijk gedefinieerde term regeneratieve landbouw zich verhoudt tot bredere discussies over duurzame landbouw. Het schetst spanningsvelden rond definities (proces - versus resultaatgericht), discours (regeneratief ↔ industrieel-productivistisch) en sociaal-economische context. Centraal staat het streven naar voortdurende vernieuwing van landbouwsystemen door herstel van bodemgezondheid, versterking van biodiversiteit en verbetering van ecosysteemdiensten, vaak gezien als 'een stap verder dan duurzame landbouw'. Daarnaast laat het document zien dat uiteenlopende stakeholders – van onderwijsinstellingen tot multinationals – verschillende accenten en belangen hebben, wat kan leiden tot verwarring, maar ook tot kansen voor dialoog in praktijk en onderwijs.
DOCUMENT
Deze publicatie is een bundeling van de belangrijkste inzichten van het lectoraat ‘Responsief onderwijs voor transitie in agrofood’, uitgevoerd door Aeres Hogeschool Wageningen (AHW). Het lectoraat ontwikkelde tussen 2015 en 2019, samen met vier andere ‘groene’ lectoraten – binnen Aeres Hogeschool Dronten, Has Hogeschool, Hogeschool Inholland en Van Hall Larenstein – het lectoraatsprogramma ‘IMPACT: transitie in agrofood’. Het startpunt van de werkzaamheden in het lectoraat werd gevormd door de uitdagingen waarvoor de agrofood-sector ons stellen. Deze sector staat op het moment onder grote druk om duurzamer te worden, wat gepaard zal gaan met veranderingen. Deze publicatie en het AHW-lectoraat zijn gericht op de onderwijsvraagstukken die hiermee samenhangen, zoals: wat moeten toekomstige professionals kunnen? Hoe ziet het onderwijs dat daarop aansluit eruit? Hoe dient dit ontwikkeld te worden en wat is daarvoor nodig? In deze publicatie wordt een beeld geschetst van hoe het (beroeps)onderwijs voor transitie in agrofood er uit kan zien, gebaserend op de kennis en ervaring die opgedaan is in de onderzoeks- en onderwijspraktijk (op bachelor- en masterniveau), alsook tijdens het gedeelde IMPACT-programma.
DOCUMENT
Certificering in het Hoger Onderwijs: De medewerking van professionals aan kwaliteitscontrole Dit artikel presenteert de resultaten van een onderzoek naar de bereidheid van professionals in Hogescholen in Nederland en Vlaanderen om mee te werken aan het accreditatieproces. Betoogd wordt dat accreditatie eigenlijk een vorm van certificering is. Conclusies zijn dat professionals loyaal zijn naar hun organisatie en bereid zijn verantwoording af te leggen. De nadruk in de certificering zou dan echter moeten liggen op de inhoud van het werk en de beoordeling zou moeten worden gedaan door vakgenoten (peer review). Er treden meer problemen op bij het certificeringproces, als het management de certificering onvoldoende ondersteunt of als de interne kwaliteitszorg onvoldoende op orde is. Er is een risico dat er window dressing optreedt. Uiteindelijk leidt dat tot de conclusie dat controle (door middel van bijvoorbeeld ISO of HKZcertificering) gescheiden zou moeten worden van verbetering. Er zijn voldoende overeenkomsten tussen hoger onderwijs en maatschappelijk werk om te bezien of de resultaten ook gelden voor maatschappelijk werk.
DOCUMENT
Vanuit partijen voor agrarisch natuurbeheer in Overijssel is begin 2016 het initiatief genomen om een coalitie op te zetten van de organisaties en overheden die werkzaam zijn in het buitengebied van de gemeentes Dalfsen, Ommen en Hardenberg.Deze Gebiedscoalitie Vechtdal bestaat uit onder andere gemeenten, waterschappen, vertegenwoordigers van de agrariërs, terreinbeheerders en het middelbaar beroepsonderwijs.De partners oriënteren zich op hun gebiedsgrenzen, hun gezamenlijkeopgaven en organisatievorm en hebben daarbij het lectoraat Sustainable Landscape Management betrokken. Dit artikel richt zich vooral op de zoektocht naar de gebiedsgrenzen,waar zowel landschappelijke als bestuurlijke uitdagingen liggen.
DOCUMENT