Wat zeg je?! Serious games voor preventie arbeidsgerelateerde gehoorschade bij MBO'ers
PDF
product
Creative video games: art, experiences, and interaction
PDF
product
Spelenderwijs
In de openbare ruimte is een breed palet aan partijen actief, met verschillende communicatiestijlen en ‘talen’. Een werkvorm die voor ieder begrijpelijk is en partijen verenigt is dan extra wenselijk. Is een serious game misschien zo’n werkvorm?
PDF
product
Spelmechanismes voor karakterontwikkeling
Dit artikel vergelijkt de typische spelmechanismen voor karakterontwikkeling in twee game genres: role‐playing games en action‐adventure games. Voor beide genres zijn avatars en hun ontwikkeling belangrijk. Maar, zoals zal blijken, gebruiken beide genres heel ander type spelregels en geven hierdoor een geheel andere invulling aan karakterontwikkeling in games.
PDF
product
Designing Playful Math: How to design autonomy-supportive math games.
Designing Playful Math: How to design autonomy-supportive math games. DiGRA 2011. Presented at the Think Design Play, Hilversum: DiGRA.
PDF
product
De voor en achterkant van de Gay games in 1998: economische en milieu effecten.
In dit paper een verslag van een onderzoek uit 1998, naar de economische effecten van de Gay games in dat jaar. In dit geval wordt een nieuw model getest, waarbij ook milieu effecten en energieverbruik wordt gemeten.
PDF
product
Beweeginterventies voor het vmbo op basis van spel en games
In dit
artikel wordt aandacht besteed aan hoe voor een bepaalde doelgroep, de vmbo-scholieren, een speciale interventie is ontwikkeld waarin elementen van games en spel ervoor moeten zorgen dat ze meer gaan
bewegen.
PDF
product
Games that Motivate to Learn: Designing Serious Games by Identified Regulations.
of Research on Improving Learning and Motivation through Educational Games: Multidisciplinary Approaches. IGI Global.
PDF
product
Spel tussen amusement en kunst
Games zijn bedoeld voor vermaak, maar we kunnen ze ook opvatten als een vorm van cultuur. Ze vertellen iets over de samenleving waarin ze zijn gemaakt: al dan niet met opzet komen er via de verbeelding van de makers opvattingen over de samenleving in games terecht. Games zetten op hun beurt aan tot verbeelding, waardoor gamers zich mogelijk gestimuleerd voelen na te denken over die samenleving. Toch is het aannemelijk dat gamers daar weinig voor voelen, omdat dit een plezierige ervaring in de weg kan staan. Maar gamers blijken wel degelijk geneigd tot reflectie op de wereld om ons heen, over het leven, over goed en kwaad. Ruim driekwart van de gamers uit dit onderzoek zegt dat wel eens te doen. Tegen de verwachting is daarbij geen verschil te zien tussen reguliere gamers en professionals, zoals reviewers en game designers. Verondersteld werd dat die laatstgenoemden zich beroepsmatig vaker aangezet voelen tot reflectie op de wereld om ons heen. Vaker dan verwacht blijken gamers een kunstervaring te ondergaan bij het spelen van games. In de context van deze studie wil dat zeggen dat die spelers ‘tussen de regels door’ commentaar op de spel- en verhaalgebeurtenissen hebben opgemerkt, dat hen aan het denken zette over de wereld. Daarbij was geen verschil te zien tussen mainstream games en indiegames. De verwachting dat de meeste gamers vooral de bijzondere vormgeving van games noemen als reden om ze als kunst te bestempelen is ten slotte wel bevestigd. Dit laat meteen ook het verschil zien tussen de gangbare esthetische kunstopvatting en wat ik in deze studie onder kunst versta: het ervaren van een betekenisproces dat stimuleert tot reflectie op het leven.