Dit is de lectorale rede van Jeroen Linssen, lector Symbiotic AI bij het lectoraat Ambient Intelligence van Hogeschool Saxion. Artificial Intelligence maakt veel dingen mogelijk en werpt veel uitdagingen op. AI wordt steeds ‘slimmer’, maar worden wij dat zelf ook? Hoe gaan we verantwoord om met deze technologie zodat mens en machine in balans blijven? Bij ons lectoraat spreken we ons uit voor een verbeterde samenwerking tussen mens en machine om AI verantwoord en duurzaam in te kunnen zetten. De insteek hiervan is dat er een symbiose zou moeten plaatsvinden tussen mens en machine, gebaseerd op wederzijds begrip.
MULTIFILE
Een parallelsessie over machinelearningprojecten uitgevoerd door Ambient Intelligence.
MULTIFILE
Na twee jaar met veel studenten te hebben gewerkt aan het project Wireless Sensortechnologie bij Calamiteiten geeft dit boek een overzicht van de activiteiten die zijn uitgevoerd. In 14 deelprojecten verspreid over vier werkpakketten hebben vooral studenten onder leiding van docenten en medewerkers van het Saxion-lectoraat Ambient Intelligence in het Kenniscentrum Design en Technologie van Saxion zich verdiept in een breed scala van onderwerpen. Na een eerste verkenning door middel van literatuurstudie en verkenning van de markt is er gewerkt aan praktische oplossingen van problemen. In de meeste gevallen zijn de oplossingen vormgegeven in echte systemen met de nodige hard-en software. Bij de testen en de experimenten werd duidelijk in hoeverre de oplossing ook echt voldeed als antwoord op de onderzoeksvraag die aan het begin gesteld werd. Alle deelprojecten zijn beschreven en aan het eind van het boek worden de belangrijkste conclusies op een rij gezet.
MULTIFILE
De rol van digital technologies in business en society neemt sprongsgewijs toe. Het online ontwerpen en samenstellen van producten naar eigen behoefte neemt daarbij ook steeds nieuwe vormen aan. Naar verwachting is in 2030 klant-gestuurd maatwerk in een massaproductie-omgeving de standaard. De productspecificatie wordt automatisch verwerkt tot machinebesturingsinformatie, logistieke formats en productfolders. Van ontwerp tot assemblage en productie verloopt dit in hoge mate autonoom, gebaseerd op just-in-time-in-place principes, geborgd op basis van intrinsieke systeemkwaliteit, gevoed vanuit AI/ML-technieken en gestuurd vanuit een managementdashboard met onderliggend Enterprise Resource Planning. Deze transitie, o.a. onder de noemer ‘smart industry’, vindt wereldwijd plaats, en is een extra stimulans voor werknemers om zich te blijven bijscholen. Productie wordt steeds meer datagestuurd. Het gaat daarbij om high-mix-low-volume producten, met bijhorende productieprocessen, -aansturing en -logistiek. Deze vorm van ondernemen vergt gedegen kennis over realtime verkrijgen, verwerken, toepassen en analyseren van data. En dat vraagt om gevoelige sensoren, analyse software, robuuste processing-informatica, slimme algoritmes, handige robots en hightech mechatronica. Daar is voor het gemiddelde mkb nog een lange weg te gaan. In de Researchgroup for Digital Driven Manufacturing gaan Saxion (S) en Windesheim (W), in nauwe samenwerking met zes kernpartners, ondersteund door TechForFuture - Centre of Expertise HTSM Oost, ondernemers helpen deze uitdaging te volbrengen. We bundelen hierin kennis op gebieden van robotisering, industriële automatisering & artificial intelligence. We ontwikkelen kennis in de lectoraten Industriële Automatisering & Robotica (W), Ambient Intelligence (S) en Mechatronica (S). We versterken die kennis door cross-overs op de grensvlakken van sleuteltechnologie en praktijk te creëren. We implementeren die kennis door betrokkenheid van de Fieldlabs van T-Valley, The Garden, Perron038 en Industrial Robotics. We verankeren die kennis in meerdere bachelor- en masteropleidingen van de hogescholen, waaronder Technische Informatica, Elektrotechniek, Mechatronica, HBO-ICT, Industrieel Product Ontwerpen en Mechanical Engineering. En we dissemineren deze kennis via TechForFuture netwerk.
Brandweermensen lopen het meeste gevaar als ze onder tijdsdruk een gebouw moeten verkennen, of een brand moeten blussen terwijl de situatie nog niet goed kan worden overzien. Omvallende muren, instortende plafonds of gewoon gestruikeld over door de rook onzichtbare brokstukken leiden tot vermijdbare letsels of zelfs slachtoffers. Met name de inzet bij branden in stedelijke parkeergarages onder woontorens vormen een enorm risico. Het inzetten van onbemande, op afstand bestuurbare voertuigen voor verkenning en bluswerk is een oplossing die binnen de brandweer breed wordt gedragen. De brandweer moet deze innovatieve technologie echter zien te omarmen. Zij werken nu vanuit hun intuïtie en weten direct hoe te acteren op basis van wat zij waarnemen. Praktijkgericht onderzoek heeft echter uitgewezen dat scepsis over de inzet van blusplatforms bij incidenten plaats heeft gemaakt voor zeker vertrouwen. Een blusplatform, voorzien van juiste sensoren kan de Officier van Dienst (OVD) ondersteunen bij het nemen van een beslissing om al dan niet tot een ‘aanval’ over te gaan. Praktijktesten hebben echter laten zien dat de huidige blusplatforms nog niet optimaal functioneren om als volwaardig ‘teamlid’ te kunnen worden ingezet. Dit heeft enerzijds met technologische ontwikkelingen (sensoren en communicatieverbindingen) te maken, maar anderzijds moet de informatievoorziening (human-machine interfacing) naar de brandweer beter worden afgestemd. In dit project gaan Saxion, het instituut fysieke veiligheid, de universiteit Twente, het bedrijfsleven en vijf veiligheidsregio’s onderzoeken hoe en wanneer innovatieve blusplatforms op een intuïtieve manier kunnen worden ingezet door training én (kleine) productaanpassing zodat deze een volwaardig onderdeel kunnen zijn van het brandweerkorps. Een blusplatform kan letselschade en slachtoffers voorkomen, mits goed ingezet en vertrouwd door de mensen die daarvan afhankelijk zijn. Het vak van brandweer, als beroeps of vrijwilliger, is een van de gevaarlijkste die er is. Laten we er samen voor zorgen dat het iets veiliger kan worden.