Deze wegwijzer is ontwikkeld voor en met scholen om het proces van evidence informed werken in het voortgezet onderwijs (VO) te ondersteunen. Deze wegwijzer is bedoeld om het gesprek in schoolteams – bij voorkeur samen met jongeren en ouders – op gang te brengen om zo tot een gezamenlijk gedragen schoolbrede aanpak te komen. De wegwijzer ondersteunt in het verminderen van schoolstress en prestatiedruk en draagt bij aan het vergroten van schoolaanwezigheid. Op basis van 8 domeinen worden (1) specifieke aanbevelingen gedaan, (2) suggesties voor interventies gegeven – voorzien van uitleg waarom deze interventie voor dat onderdeel werkzaam is -, (3) en praktijkvoorbeelden van andere scholen gedeeld. Deze animatie legt in het kort uit wat de Wegwijzer kan betekenen. We raden aan om ongeveer 3 domeinen te selecteren voor een eerste plan van aanpak. Stel een gezamenlijk plan op en evalueer gedurende het proces. Wat gaat er goed, wat kan er beter en hebben de gekozen inspanningen effect? Zie ook het stappenplan ‘Werken aan welbevinden’.
MULTIFILE
In anderhalve minuut legt deze animatie je uit wat de Food Boost Challenge is. Een challenge mét, dóór en vóór jongeren, geholpen door onderwijs, en partners uit het maatschappelijk veld en bedrijfsleven. Want jongeren weten het beste wat hen helpt om gezondere keuzes te maken, als het gaat om voedselkeuzes. En dus ook welke veranderingen in de eetomgeving nodig zijn om makkelijker te kiezen voor gezonder, meer groente en fruit, meer volkoren en meer water in plaats van gesuikerde dranken. En onderwijs en partners uit maatschappelijk veld en bedrijfsleven kunnen de jongeren helpen bij de uitwerking van idee naar prototype en pilot test onder de doelgroep. Kortom een super leuke, leerzame en relevante challenge!
YOUTUBE
In deze animatie bespreken we punten waar je als docent op moet letten als je samenwerkend leren wilt inzetten, waarbij je aan de hand van zeven stappen ondersteund wordt bij te maken keuzes.
MULTIFILE
The Research Centre of Teaching, Learning & Technology from Inholland University of Applied Sciences is collaborating (2017 - 2021) in the transnational European funded Erasmus+ research project Designing & Evaluating Innovative Mobile Pedagogies (DEIMP). The increasing ubiquity of mobile devices, and ongoing technical developments, are providing educators and learners with exciting new opportunities for supporting their teaching and learning. However, educators struggle to recognize and exploit the pedagogical possibilities of mobile devices and tend to replicate existing pedagogical practice. Researchers of the DEIMP-project are doing research into the principles of innovative mobile pedagogies. The aim of this project is to help educators build knowledge and understanding of innovative mobile pedagogies. In this animation the principles of innovative mobile pedagogies are discussed.
YOUTUBE
Video kan in allerlei vormen de leeromgeving verrijken en daarmee van toegevoegde waarde zijn in een leerproces. Het gebruik van video heeft voordelen voor de student en voor jou als docent. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology van hogeschool Inholland doet onderzoek naar de inzet van video bij leerprocessen. Deze animatie gaat in op wat je moet doen om de verschillende typen video te kunnen gebruiken.
MULTIFILE
Video kan in allerlei vormen de leeromgeving verrijken en daarmee van toegevoegde waarde zijn in een leerproces. Het gebruik van video kan voordelen hebben voor de student en voor jou als docent, mits je over de inzet van video goed hebt nagedacht. Het lectoraat Teaching, Learning & Technology doet onderzoek naar de inzet van video bij leerprocessen. Deze animatie gaat in op hoe je video didactisch kunt inzetten in je onderwijs.
MULTIFILE
Samenwerkend leren wordt als didactische werkvorm vaak ingezet in het hoger beroepsonderwijs, maar leidt in veel gevallen niet tot de gewenste leerresultaten. Samenwerkend leren is alleen van toegevoegde waarde in een leerproces als het bijdraagt aan een verdieping van het leerproces van elke student in een team en leidt tot een meer leeropbrengst voor elke student. Dat vraagt kennis over hoe samenwerkend leren effectief in te zetten in een leerproces en hoe technologie daarbij optimaal benut kan worden.
MULTIFILE
Het lectoraat Teaching, Learning & Technology (TLT) heeft animaties ontwikkeld over het effectief vormgeven van leerpraktijken met inzet van technologie. Deze gaan over peerreview benutten in een leerproces, video effectief en didactisch inzetten en samenwerkend leren inzetten en ontwerpen. De handreikingen zijn gebaseerd op inzichten uit onderzoek en de animaties zijn in zowel het Nederlands als Engels. Door in de poster te klikken op de beelden, start de animatie in YouTube.
DOCUMENT
Peerreview is een leeractiviteit waarbij studenten elkaar feedback geven. In het hoger onderwijs wordt veel gebruik gemaakt van peerreview. En terecht, want op basis van een grote hoeveelheid onderzoek kan inmiddels worden aangenomen dat peerreview het leerproces kan ondersteunen en de kwaliteit van de leeropbrengsten kan verhogen. Maar dit gebeurt niet vanzelf. Om peerreview effectief in te zetten, is het nodig dat de leeractiviteit goed wordt georganiseerd en daarbij moet aan behoorlijk wat voorwaarden worden voldaan. Dit blijkt nog niet zo eenvoudig. Het organiseren van een effectief peerreviewproces is een complex en vraagt om een vooraf goed beredeneerde aanpak. Wanneer peerreview niet goed wordt voorbereid kan het zelfs averechtse effecten opleveren. Lectoraat Teaching, Learning & Technology onderzoekt daarom hoe peerreview effectief in leerprocessen kan worden ingezet. In deze animatie doorlopen we kort de stappen om tot een beredeneerd peerreview proces te komen.
MULTIFILE