Bedrijfsovernames binnen de agrarische sector zijn complexe processen. Vooralsnog wordt er veel aandacht besteed aan het financiele, juridische en fiscale aspect, maar het sociaal-emotionele vlak blijft nog te vaak onderbelicht, terwijl dat juist een cruciale rol speelt. Vanuit culturele antropologie geven we in dit essay antwoord op de vraag: “hoe kom je tot een succesvolle bedrijfsovername op sociaal-emotioneel vlak?”
DOCUMENT
Pleidooi voor het nadenken over een alternatief voor het KVB model. Er wordt gepleit voor de ontwikkeling van een nieuw model dat gebruikt maakt van disciplines die kijken naar muziek als sociale praktijk: sociologie, antropologie en ethnomusicologie. Zo zou een rijker model kunnen worden ontwikkeld dat tevens inclusiever en opener is dan het huidige KVB model dat grotendeels centraal staat in het muziekonderwijs op scholen
DOCUMENT
This article examines environmental ethics theories focused on the division between “anthropocentric” and “ecocentric” approaches in regard to three valuebases for environmental concern: self-interest, humanistic altruism, and biospheric altruism. The author argues that while applied anthropologists claim to be morally engaged, this engagement rarely supports biospheric altruism. Anthropological advocacy of indigenous rights as well as support for development enterprise on the part of applied anthropologists results in anthropocentric bias in anthropology. While moral engagement may be said to be the mark ofapplied anthropology, environmental ethics is rarely evoked and moral engagements seem to extend only to humans. On the other hand, constructivist anthropologists often describe environment, nature, or wilderness as social constructions and do not engage with questions of value and rights, resulting in relativism that ignores the urgency of conservation efforts. https://doi.org/10.1080/1943815X.2011.625951 https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Waar het in de wetenschap om feiten gaat, gaat het in de opvoeding altijd ook om waarden en normen. Een filosofische basisregel zegt dat uit feiten geen normen kunnen worden afgeleid. Hoe kan de wetenschappelijke pedagogiek desondanks een bijdrage leveren aan de beantwoording van normatieve opvoedingsvragen? Dat is het vraagstuk dat in de oratie centraal staat. Oude pogingen tot oplossing van het probleem passeren de revue. In een alternatieve aanpak wordt de feit-norm problematiek expliciet gemaakt. Het aldus ontwikkelde model blijkt geschikt voor de systematisering van de eenvoudigste pedagogische vragen tot de meest complexe ethische kwesties. Eén voorbeeld, het besluit om de anonimiteitswaarborg van spermadonoren op te heffen, wordt uitgebreider behandeld. Het model blijkt ook geschikt om na te gaan welke plaats empirisch onderzoek dan wél in het geheel van de pedagogisch normatieve redenering heeft. In aansluiting daarop wordt aandacht besteed aan een aantal onderzoeksplannen van de Kenniskring Algemene Pedagogiek.
DOCUMENT
Sinds 2000 wordt er binnen de wetenschap van de kunstgeschiedenis niet meer met een tunnelvisie gekeken naar de aarde en de kunst die daarop werd en wordt geproduceerd. Traditioneel werd alleen het Westen bestudeerd en tot ‘De Canon van de Kunstgeschiedenis’ gerekend. Gelukkig lijkt het tij te keren en wordt er vanuit de Kunst- en Geesteswetenschappen ingezien dat kunst een wereldwijd fenomeen is en daarom mondiaal bestudeerd dient te worden. Het mondiale perspectief in de kunstgeschiedenis is pas van de laatste tien jaar. En dat terwijl er in andere wetenschappelijke studies al veel langer met een mondiale blik onderzoek plaatsvindt. Denk hierbij aan culturele antropologie, geschiedenis- en taalwetenschappen. Nieuwe visies brengen voortschrijdend inzicht en langzame veranderingen teweeg, waarbij niet alleen wordt gesproken over mondialiteit, maar ook over interdisciplinariteit en interculturaliteit. Daarmee worden kruisbestuivingen tussen culturen bedoeld.
DOCUMENT
Anthropology is traditionally broken into several subfields, physical/biological anthropology, social/cultural anthropology, linguistic anthropology, archaeology, and sometimes also applied anthropology. Anthropology of the environment, or environmental anthropology, is a specialization within the field of anthropology that studies current and historic human-environment interactions. Although the terms environmental anthropology and ecological anthropology are often used interchangeably, environmental anthropology is considered by some to be the applied dimension of ecological anthropology, which encompasses the broad topics of primate ecology, paleoecology, cultural ecology, ethnoecology, historical ecology, political ecology, spiritual ecology, and human behavioral and evolutionary ecology. However, according to Townsend (2009: 104), “ecological anthropology will refer to one particular type of research in environmental anthropology—field studies that describe a single ecosystem including a human population and frequently deal with a small population of only a few hundred people such as a village or neighborhood.” Kottak states that the new ecological anthropology mirrors more general changes in the discipline: the shift from research focusing on a single community or unique culture “to recognizing pervasive linkages and concomitant flows of people, technology, images, and information, and to acknowledging the impact of differential power and status in the postmodern world on local entities. In the new ecological anthropology, everything is on a larger scale” (Kottak 1999:25). Environmental anthropology, like all other anthropological subdisciplines, addresses both the similarities and differences between human cultures; but unlike other subdisciplines (or more in line with applied anthropology), it has an end goal—it seeks to find solutions to environmental damage. While in our first volume (Shoreman-Ouimet and Kopnina 2011) we criticized Kottak’s anthropocentric bias prioritizing environmental anthropology's role as a supporter of primarily people's (and particularly indigenous) interests rather than ecological evidence. In his newer 2 publication, Kottak (2010:579) states: “Today’s ecological anthropology, aka environmental anthropology, attempts not only to understand but also to find solutions to environmental problems.” And because this is a global cause with all cultures, peoples, creeds, and nationalities at stake, the contributors to this volume demonstrate that the future of environmental anthropology may be more focused on finding the universals that underlie human differences and understanding how these universals can best be put to use to end environmental damage. This is an Accepted Manuscript of a book chapter published by Routledge/CRC Press in "Environmental Anthropology: Future Directions" on 7/18/13 available online: https://doi.org/10.4324/9780203403341 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
While the notion of ‘human nature’ has been devaluated from the status of ‘grand theory’ to a marginal anthropological debate, I argue that it deserves to be resurrected in order to comprehend some of the explanatory gaps inherent in other theories. Industrialization signifies a turning point in human history, which in combination with certain ‘universal’ human traits led to recent environmental problems. Such universals include, but are not limited to, the propensity for technological innovation, the desire to elevate one’s status, and preoccupation with social justice. http://dx.doi.org/10.5038/2162-4593.16.1.4 https://www.linkedin.com/in/helenkopnina/
MULTIFILE
Book on the project 'Musicscape Groningen - Live!' which shows the variety of public music performances in the city of Groningen and the municipality of Appingedam in a two week period in 2010.
DOCUMENT
In het project Ik zie ik zie wat jij niet ziet worden mensen met dementie getekend door kunststudenten. In dit artikel wordt beargumenteerd waarom dit traject zich laat articuleren als een antropologisch artistiek onderzoeksproces waarin de tekening een ontmoeting in de tijd zichtbaar maakt. Aan de toeschouwer tonen de tekeningen niet wat dementie is, maar wat het kan zijn.
LINK